Wyzwolenie aktora, kolaże tekstowe i warstwy transhistoryczne. O teatrze Franka Castorfa
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2018.014Keywords
Frank Castorf, teatr niemiecki, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, auteur-director, transhistoryczność, kolaż teatralnyAbstract
Artykuł zbiera najważniejsze cechy reżyserskiej twórczości Franka Castorfa, które kształtowały się najpierw we wschodnioniemieckich teatrach, a w pełni realizowały się przez ponad dwadzieścia lat w inscenizacjach berlińskiego Volskbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. Na metodę reżyserską Castorfa składają się: koncepcja aktora jako performera roli, strategie dekonstrukcji materiału litereckiego, nowoczesne koncepcje scenograficzne wykorzystujące media i konteksty popkulturowe, polityczność teatru. Autor tropi te cechy od najwcześniejszych realizacji, przez słynne, wielogodzinne inscenizacje Dostojewskiego, aż po najnowsze dzieło, Fausta.References
Balitzki, Jürgen 1995. Castorf, der Eisenhändler. Theater zwischen Kartoffelsalat und Stahlgewitter. Berlin: Ch. Links Verlag.
Eilers, Dorte Lena, Thomas Irmer, Harald Müller (red.) 2016. Castorf. Arbeitsbuch 2016. Berlin: Theater der Zeit.
Irmer, Thomas, Harald Müller (red.) 2003. Zehn Jahre Volksbühne. Intendanz Frank Castorf, Berlin: Theater der Zeit. Irmer, Thomas, Matthias Schmidt (red.) 2003. Die Bühnenrepublik. Theater in der DDR, Berlin: Alexander Verlag.
Raddatz, Frank (red.) 2016. Republik Castorf, Berlin: Alexander Verlag.
Downloads
Published
2018-05-22
How to Cite
1.
IRMER, Thomas. Wyzwolenie aktora, kolaże tekstowe i warstwy transhistoryczne. O teatrze Franka Castorfa. Litteraria Copernicana. Online. 22 May 2018. Vol. 26, no. 2, pp. 11-26. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/LC.2018.014.
Issue
Section
Studies
Stats
Number of views and downloads: 631
Number of citations: 0