Wyzwolenie aktora, kolaże tekstowe i warstwy transhistoryczne. O teatrze Franka Castorfa
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2018.014Schlagworte
Frank Castorf, teatr niemiecki, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, auteur-director, transhistoryczność, kolaż teatralnyAbstract
Artykuł zbiera najważniejsze cechy reżyserskiej twórczości Franka Castorfa, które kształtowały się najpierw we wschodnioniemieckich teatrach, a w pełni realizowały się przez ponad dwadzieścia lat w inscenizacjach berlińskiego Volskbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. Na metodę reżyserską Castorfa składają się: koncepcja aktora jako performera roli, strategie dekonstrukcji materiału litereckiego, nowoczesne koncepcje scenograficzne wykorzystujące media i konteksty popkulturowe, polityczność teatru. Autor tropi te cechy od najwcześniejszych realizacji, przez słynne, wielogodzinne inscenizacje Dostojewskiego, aż po najnowsze dzieło, Fausta.Literaturhinweise
Balitzki, Jürgen 1995. Castorf, der Eisenhändler. Theater zwischen Kartoffelsalat und Stahlgewitter. Berlin: Ch. Links Verlag.
Eilers, Dorte Lena, Thomas Irmer, Harald Müller (red.) 2016. Castorf. Arbeitsbuch 2016. Berlin: Theater der Zeit.
Irmer, Thomas, Harald Müller (red.) 2003. Zehn Jahre Volksbühne. Intendanz Frank Castorf, Berlin: Theater der Zeit. Irmer, Thomas, Matthias Schmidt (red.) 2003. Die Bühnenrepublik. Theater in der DDR, Berlin: Alexander Verlag.
Raddatz, Frank (red.) 2016. Republik Castorf, Berlin: Alexander Verlag.
Downloads
Veröffentlicht
2018-05-22
Zitationsvorschlag
1.
IRMER, Thomas. Wyzwolenie aktora, kolaże tekstowe i warstwy transhistoryczne. O teatrze Franka Castorfa. Litteraria Copernicana. Online. 22 Mai 2018. Vol. 26, no. 2, pp. 11-26. [Accessed 7 Juli 2025]. DOI 10.12775/LC.2018.014.
Ausgabe
Rubrik
Studia i rozprawy
Stats
Number of views and downloads: 632
Number of citations: 0