Wyzwolenie aktora, kolaże tekstowe i warstwy transhistoryczne. O teatrze Franka Castorfa
DOI :
https://doi.org/10.12775/LC.2018.014Mots-clés
Frank Castorf, teatr niemiecki, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, auteur-director, transhistoryczność, kolaż teatralnyRésumé
Artykuł zbiera najważniejsze cechy reżyserskiej twórczości Franka Castorfa, które kształtowały się najpierw we wschodnioniemieckich teatrach, a w pełni realizowały się przez ponad dwadzieścia lat w inscenizacjach berlińskiego Volskbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. Na metodę reżyserską Castorfa składają się: koncepcja aktora jako performera roli, strategie dekonstrukcji materiału litereckiego, nowoczesne koncepcje scenograficzne wykorzystujące media i konteksty popkulturowe, polityczność teatru. Autor tropi te cechy od najwcześniejszych realizacji, przez słynne, wielogodzinne inscenizacje Dostojewskiego, aż po najnowsze dzieło, Fausta.Références
Balitzki, Jürgen 1995. Castorf, der Eisenhändler. Theater zwischen Kartoffelsalat und Stahlgewitter. Berlin: Ch. Links Verlag.
Eilers, Dorte Lena, Thomas Irmer, Harald Müller (red.) 2016. Castorf. Arbeitsbuch 2016. Berlin: Theater der Zeit.
Irmer, Thomas, Harald Müller (red.) 2003. Zehn Jahre Volksbühne. Intendanz Frank Castorf, Berlin: Theater der Zeit. Irmer, Thomas, Matthias Schmidt (red.) 2003. Die Bühnenrepublik. Theater in der DDR, Berlin: Alexander Verlag.
Raddatz, Frank (red.) 2016. Republik Castorf, Berlin: Alexander Verlag.
Téléchargements
Publiée
2018-05-22
Comment citer
1.
IRMER, Thomas. Wyzwolenie aktora, kolaże tekstowe i warstwy transhistoryczne. O teatrze Franka Castorfa. Litteraria Copernicana. Online. 22 mai 2018. Vol. 26, no. 2, pp. 11-26. [Accessed 6 juillet 2025]. DOI 10.12775/LC.2018.014.
Numéro
Rubrique
Studia i rozprawy
Stats
Number of views and downloads: 631
Number of citations: 0