Kształtowanie kompetencji życiowych w wyniku wzajemnych relacji między rodzeństwem z dużą różnicą wieku z perspektywy młodszych sióstr i braci
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2024.007Ključne reči
kompetencje życiowe, umiejętności, relacje, aspekt społeczny, aspekt edukacyjno-wychowawczyApstrakt
Celem badań było poznanie kompetencji (umiejętności) życiowych kształtowanych w wyniku relacji młodszych sióstr i braci z ich starszym rodzeństwem. Badania prowadzone były w nurcie konstruktywistycznym. Wykorzystano metodę wywiadu jakościowego. W drodze analizy wyłoniono kompetencje życiowe nabywane przez narratorki i narratorów w wyniku dorastania z rodzeństwem o dużej różnicy wieku (co najmniej 10 lat). Niniejsze kompetencje podzielono na dwie kategorie: aspekt społeczny oraz aspekt wychowawczo-edukacyjny, które wzajemnie się przenikają. Na aspekt społeczny składają się: wspólne życie i doświadczenia jako czynnik kształtujący kompetencje, decyzyjność w komunikacji, a także utrzymywanie kontaktu. Natomiast w drugiej kategorii wyróżniono: postrzeganie relacji związanej z dużą różnicą wieku oraz starsze rodzeństwo w roli autorytetu i edukatora dla młodszych sióstr i braci. Prowadzone badania wykazały, że wraz z upływem czasu i w zależności od okresu w życiu relacje między rodzeństwem ulegają zmianie (czasem się zacieśniają a czasem rozluźniają). Więź między nimi polega na obustronnym czerpaniu korzyści i wzajemnym kształtowaniu kompetencji. Wspólne dorastanie uczy życia z innymi w społeczeństwie. Z badań wynika, że starsze rodzeństwo częściowo odciąża rodziców w wychowywaniu młodszych sióstr i braci. Niekiedy nawet w dorosłości starsze rodzeństwo pełni rolę opiekuna.
Reference
Buksa, Ł. (2021). Rodzeństwo wobec komunikacji online. W: G. Godawa (red.), Rodzeństwo i jego odsłony (s. 105–125). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.
Domagała-Kręcioch, A. Majerek, B. (2019). Młodzi (nie)kompetentni w środowisku szkolnym. Edukacja ustawiczna Dorosłych, 3(106), s. 158–168, za: Czechowska-Bieluga M. & Kanios A. &
Sarzyńska E. (2009). Profile kompetencji społecznych osób pracujących i bezrobotnych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.
Grzankowska, I., Basińska, M. (2010). Cechy osobowości dziecka a pozycja wśród rodzeństwa. W: T. Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Harwas-Napierała, B. (2008). Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Harwas-Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 42–72). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Holska, A. (2016). Teorie podejmowania decyzji. W: K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych (s. 239–252). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Kamecka-Krupa, J. Umiejętności życiowe jako niezbędny element edukacji zdrowotnej, Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej, 2/2023, s. 38–48, za: Woynarowska-Sołdan M. (2022). Rozwijanie umiejętności życiowych. W: Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Wydanie II. Warszawa: PWN, (s. 335–345).
Kosioł, M. (2015). Badanie relacji między rodzeństwem przegląd kwestionariuszy. Polskie Forum Psychologiczne, tom 20, 1, s. 101–121, za: Dołęga, Z. (2010). Psychologiczne
podstawy i społeczny kontekst wychowania integrującego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza AFM.
Kosiol, M. (2015). Psychologiczne aspekty pomyślnego starzenia się. Duchowość jako kategoria egzystencji i transcendencji w starości, 1(9), 37–49.
Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne, filozofia – metodyka – ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Niezbędnik badacza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Liberska, H. (2012). Teorie rozwoju psychicznego. W: Trempała, J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 71–126.
Litwińska, K. (2010). Jedynaczki i jedynacy w świetle badań psychologicznych. W: T. Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Nymś-Górna, A. (2018). Znaczenie bliskości wśród rodzeństwa w aspekcie socjalizacyjnym oraz edukacyjnym. Podstawy Edukacji, 11, 147–158.
Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Wydawnictwo EUH-E. Połomski, P., Peplińska, A. (2010). Psychologiczny obraz jedynaków wobec społecznych stereotypów. W: T. Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Reason P., Torbert, W.R. (2010). Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej. W: H. Červinkowá, B.D. Gołebniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Nauk. DSW, 121.
Rostowska, T. (2010). Psychospołeczne aspekty relacji interpersonalnych w podsystemie rodzeństwa bliźniąt monozygotycznych. W: T. Rostowska, B. Pastwa-Wojciechowska (red.), Rozwój bliźniąt w ciągu życia. Aspekty biopsychologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sroczyński, W. (2002). Pedagogika społeczna a kompetencje społeczne. Pedagogika Społeczna, 4(6), 23–35.
Tucholska, K. (2005). Zagadnienie kompetencji w psychologii. Roczniki Psychologiczne, 2, s. 11–36.
Urbaniak-Zając, D. (2013) Jakościowa orientacja w badaniach pedagogicznych. W: Urbaniak-Zając, D. Kos, E. Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, s. 19–90. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Załącznik do wniosku dotyczącego zalecenia Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Bruksela 2018, s. 5, wersja elektroniczna.
Majorczyk, M. (2022.09 czerwca) Budowanie więzi między rodzeństwem, za: M.S. Gold.
Pobrane z: https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/budowanie-wiezi-miedzy-rodzenstwem [26.11.2023 r.].
Oleś, M. Socjalizacja. Pobrane z: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/socjalizacja;3977112.
html [11.12.2023 r.].
www.ipex.eu/IPEXL-WEB/dossier/ files/.../082dbcc5612051a7016122b21cdf 025b.do, [10.04.2019 r.].
Downloads
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Stats
Number of views and downloads: 37
Number of citations: 0