Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Avisos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Kształtowanie kompetencji życiowych w wyniku wzajemnych relacji między rodzeństwem z dużą różnicą wieku z perspektywy młodszych sióstr i braci
  • Inicio
  • /
  • Kształtowanie kompetencji życiowych w wyniku wzajemnych relacji między rodzeństwem z dużą różnicą wieku z perspektywy młodszych sióstr i braci
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 90 Núm. 1 (2024): Edukacja Dorosłych /
  4. POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Kształtowanie kompetencji życiowych w wyniku wzajemnych relacji między rodzeństwem z dużą różnicą wieku z perspektywy młodszych sióstr i braci

Autores/as

  • Agnieszka Białas AWSB w Dąbrowie Górniczej https://orcid.org/0009-0008-5209-4746
  • Katarzyna Dendek https://orcid.org/0009-0003-5295-6979
  • Sandra Kempa https://orcid.org/0009-0002-5528-5691
  • Joanna Nowak-Gołąb https://orcid.org/0009-0001-3091-7800

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2024.007

Palabras clave

kompetencje życiowe, umiejętności, relacje, aspekt społeczny, aspekt edukacyjno-wychowawczy

Resumen

Celem badań było poznanie kompetencji (umiejętności) życiowych kształtowanych w wyniku relacji młodszych sióstr i braci z ich starszym rodzeństwem. Badania prowadzone były w nurcie konstruktywistycznym. Wykorzystano metodę wywiadu jakościowego. W drodze analizy wyłoniono kompetencje życiowe nabywane przez narratorki i narratorów w wyniku dorastania z rodzeństwem o dużej różnicy wieku (co najmniej 10 lat). Niniejsze kompetencje podzielono na dwie kategorie: aspekt społeczny oraz aspekt wychowawczo-edukacyjny, które wzajemnie się przenikają. Na aspekt społeczny składają się: wspólne życie i doświadczenia jako czynnik kształtujący kompetencje, decyzyjność w komunikacji, a także utrzymywanie kontaktu. Natomiast w drugiej kategorii wyróżniono: postrzeganie relacji związanej z dużą różnicą wieku oraz starsze rodzeństwo w roli autorytetu i edukatora dla młodszych sióstr i braci. Prowadzone badania wykazały, że wraz z upływem czasu i w zależności od okresu w życiu relacje między rodzeństwem ulegają zmianie (czasem się zacieśniają a czasem rozluźniają). Więź między nimi polega na obustronnym czerpaniu korzyści i wzajemnym kształtowaniu kompetencji. Wspólne dorastanie uczy życia z innymi w społeczeństwie. Z badań wynika, że starsze rodzeństwo częściowo odciąża rodziców w wychowywaniu młodszych sióstr i braci. Niekiedy nawet w dorosłości starsze rodzeństwo pełni rolę opiekuna.

Citas

Buksa, Ł. (2021). Rodzeństwo wobec komunikacji online. W: G. Godawa (red.), Rodzeństwo i jego odsłony (s. 105–125). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.

Domagała-Kręcioch, A. Majerek, B. (2019). Młodzi (nie)kompetentni w środowisku szkolnym. Edukacja ustawiczna Dorosłych, 3(106), s. 158–168, za: Czechowska-Bieluga M. & Kanios A. &

Sarzyńska E. (2009). Profile kompetencji społecznych osób pracujących i bezrobotnych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.

Grzankowska, I., Basińska, M. (2010). Cechy osobowości dziecka a pozycja wśród rodzeństwa. W: T. Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Harwas-Napierała, B. (2008). Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Harwas-Napierała, B. (2014). Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 42–72). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Holska, A. (2016). Teorie podejmowania decyzji. W: K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych (s. 239–252). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Kamecka-Krupa, J. Umiejętności życiowe jako niezbędny element edukacji zdrowotnej, Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej, 2/2023, s. 38–48, za: Woynarowska-Sołdan M. (2022). Rozwijanie umiejętności życiowych. W: Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Wydanie II. Warszawa: PWN, (s. 335–345).

Kosioł, M. (2015). Badanie relacji między rodzeństwem przegląd kwestionariuszy. Polskie Forum Psychologiczne, tom 20, 1, s. 101–121, za: Dołęga, Z. (2010). Psychologiczne

podstawy i społeczny kontekst wychowania integrującego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza AFM.

Kosiol, M. (2015). Psychologiczne aspekty pomyślnego starzenia się. Duchowość jako kategoria egzystencji i transcendencji w starości, 1(9), 37–49.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne, filozofia – metodyka – ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Niezbędnik badacza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Liberska, H. (2012). Teorie rozwoju psychicznego. W: Trempała, J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 71–126.

Litwińska, K. (2010). Jedynaczki i jedynacy w świetle badań psychologicznych. W: T. Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Nymś-Górna, A. (2018). Znaczenie bliskości wśród rodzeństwa w aspekcie socjalizacyjnym oraz edukacyjnym. Podstawy Edukacji, 11, 147–158.

Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Wydawnictwo EUH-E. Połomski, P., Peplińska, A. (2010). Psychologiczny obraz jedynaków wobec społecznych stereotypów. W: T. Rostowska, A. Jarmołowska (red.), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Reason P., Torbert, W.R. (2010). Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej. W: H. Červinkowá, B.D. Gołebniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Nauk. DSW, 121.

Rostowska, T. (2010). Psychospołeczne aspekty relacji interpersonalnych w podsystemie rodzeństwa bliźniąt monozygotycznych. W: T. Rostowska, B. Pastwa-Wojciechowska (red.), Rozwój bliźniąt w ciągu życia. Aspekty biopsychologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sroczyński, W. (2002). Pedagogika społeczna a kompetencje społeczne. Pedagogika Społeczna, 4(6), 23–35.

Tucholska, K. (2005). Zagadnienie kompetencji w psychologii. Roczniki Psychologiczne, 2, s. 11–36.

Urbaniak-Zając, D. (2013) Jakościowa orientacja w badaniach pedagogicznych. W: Urbaniak-Zając, D. Kos, E. Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, s. 19–90. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Załącznik do wniosku dotyczącego zalecenia Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Bruksela 2018, s. 5, wersja elektroniczna.

Majorczyk, M. (2022.09 czerwca) Budowanie więzi między rodzeństwem, za: M.S. Gold.

Pobrane z: https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/budowanie-wiezi-miedzy-rodzenstwem [26.11.2023 r.].

Oleś, M. Socjalizacja. Pobrane z: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/socjalizacja;3977112.

html [11.12.2023 r.].

www.ipex.eu/IPEXL-WEB/dossier/ files/.../082dbcc5612051a7016122b21cdf 025b.do, [10.04.2019 r.].

Edukacja Dorosłych

Descargas

  • pdf (Język Polski)

Publicado

2025-01-01

Cómo citar

1.
BIAŁAS, Agnieszka, DENDEK, Katarzyna, KEMPA, Sandra y NOWAK-GOŁĄB, Joanna. Kształtowanie kompetencji życiowych w wyniku wzajemnych relacji między rodzeństwem z dużą różnicą wieku z perspektywy młodszych sióstr i braci. Edukacja Dorosłych. Online. 1 enero 2025. Vol. 90, no. 1, pp. 81-97. [Accessed 5 julio 2025]. DOI 10.12775/ED.2024.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 90 Núm. 1 (2024): Edukacja Dorosłych

Sección

POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Licencia

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.

Stats

Number of views and downloads: 226
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

kompetencje życiowe, umiejętności, relacje, aspekt społeczny, aspekt edukacyjno-wychowawczy
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop