https://apcz.umk.pl/ED/issue/feedEdukacja Dorosłych2024-02-16T08:16:21+01:00Agnieszka Stopińska-Pająkedukacja.doroslych@ata.edu.plOpen Journal Systems<p><span class="dropcap">C</span>zasopismo naukowe wydawane przez Akademickie Towarzystwo Andragogiczne od 1993 roku. Powstało z inicjatywy prof. dr hab. Eugenii A. Wesołowskiej (1929-2016), która była jego redaktor naczelną do 2007 roku. W latach 2008-2017 redaktor naczelną była dr hab. Ewa Skibińska. Od 2018 r. funkcję redaktor naczelnej pełni prof. dr hab. Agnieszka Stopińska-Pająk. W latach 1993 - 2007 wydawane jako kwartalnik, od 2008 roku - jako półrocznik.</p> <p>Czasopismo jest indeksowane na listach referencyjnych: Central European Journal of Social Sciencies and Humanites (CEJSH), Index Copernicus International (ICI), The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS), Central and Eastern European Online Library (CEEOL).</p> <p>Artykuły publikowane w Edukacji Dorosłych otrzymują<strong> 70 punktów</strong> zgodnie z klasyfikacją MNiSW.</p>https://apcz.umk.pl/ED/article/view/48764Turbulencje wokół idei zrównoważonego rozwoju2024-02-15T13:28:21+01:00Alicja Kargulowakargulowaa@gmail.com<div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>W artykule zwrócono uwagę na trojakiego rodzaju dylematy związane z pojawieniem się i społeczną transmisją idei zrównoważonego rozwoju: terminologiczne, dotyczące transformacji idei do życia społecznego oraz połączone z wizją przyszłego człowieka – realizatora tej idei. Tekst rozpoczyna krótka jej historia wskazująca na przesunięcia dotyczące jej realizacji w stronę edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych, nie mające umocowania w zmianach ekonomicznych czy politycznych.</p> </div> </div> </div>2024-02-26T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2024 Alicja Kargulowahttps://apcz.umk.pl/ED/article/view/48768Obywatelskość kobiet wobec deficytu uznania2024-02-15T14:56:08+01:00Mirosława Nowak-Dziemianowiczmirka.dziemianowicz@poczta.fm<div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Prezentowany tekst próbuje odpowiedzieć na pytanie o blokady aktywności obywatelskiej kobiet, ich społecznego zaangażowania, ich obecności w sferze publicznej. Odwołuje się do różnych definicji obywatelskości oraz do koncepcji uznania A. Honnetha. Analizowana jest w nim relacja uznania jako warunek obywatelskości kobiet, ich partycypacji i zaangażowania. Jest próbą pokazania, iż deficyt uznania, wpisany w rodzinną socjalizację do ról związanych z płcią, oparty na stereo- typowych regułach i normach kultury jest jedną z takich blokad. Konteksty nierówności i dyskryminacji kobiet analizowane są także w obszarze pracy oraz w oparciu o walkę kobiet o uznanie w polityce.</p> </div> </div> </div>2024-02-16T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://apcz.umk.pl/ED/article/view/48769O okolicznościach odkrywania przez ludzi ich osobistych pasji2024-02-15T16:10:29+01:00Aleksandra Litawaaleksandra.litawa@up.krakow.pl<div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Pasja pełni w życiu człowieka istotną rolę. W swojej harmonijnej od- słonie może pozytywnie oddziaływać w zasadzie na wszystkie jego aspekty. W literaturze przedmiotu stosunkowo łatwo znaleźć odpowiedzi na pytania o powody, dla których ludzie rozwijają swoje pasje, jak również o korzyści, jakie czerpią ze swoje- go zaangażowania w ich realizację. Brakuje natomiast opracowań dotyczących genezy ludzkich pasji. Celem artykułu było ukazanie, w oparciu o wyniki badań własnych, okoliczności, w jakich ludzie odkrywają swoje pasje. Autorka posłużyła się strategią studium przypadku, w ramach której przeprowadziła osiem wywiadów (pogłębionych, częściowo ustrukturyzowanych) z osobami posiadającymi pasje. Wnioski z przeprowadzonych badań są następujące: a) większość badanych odkryła swoją pasję w do- rosłości, b) pasja rozwijała się na kanwie wrodzonych predyspozycji bądź zdolności badanych, c) impulsem wyzwalającym pasję u badanych było silnie przeżyte doświadczenie, potrzeba sprostania wyzwaniu bądź nagła zmiana w życiu.</p> </div> </div> </div>2024-02-16T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://apcz.umk.pl/ED/article/view/48788Rapowe konfrontacje - o biograficznym uczeniu się polskich raperów2024-02-16T07:40:55+01:00Martyna Pryszmontmartyna.pryszmont@uwr.edu.pl<div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Niniejszy tekst poświęcony jest muzyce rap i zagadnieniom biograficzności, biografii i biograficznego uczenia się. Autorka tekstu zainteresowana jest edukacyjnym potencjałem rapu, zarówno z punktu widzenia ich twórców, jak i ich słuchaczy. Jest to możliwe dzięki biografizacji rapu, która przejawia się obecnością treści biograficznych w utworach rapowych, a także aspektów związanych z biogra- ficznym uczeniem się rapujących artystów. W Polsce kultura hip-hopowa, w tym rap, zaczął rozwijać się w latach 90. XX w. i związany jest z przemianami systemowymi. Od tego czasu gatunek ten nieustannie się rozwijał, co w rezultacie przyczyniło się do powstania wielu rodzajów rapu. Utwory rapowe opowiadają historie ludzi żyją- cych na przestrzeni lat, przy czym najważniejszymi bohaterami tych wydarzeń są sami rapujący artyści, którzy budują swoje narracje wokół własnych doświadczeń i przeżyć. W swojej analizie autorka skoncentrowała się na następujących problemach badawczych: Jakie jest biograficzne uczenie się polskich raperów oczytane z wybranych utworów muzyki rap? Jakie aspekty biograficzne uwidaczniają utwory wybranych raperów? Jakie wydarzenia i sytuacje ilustrujące życie raperów wyróżniają w swoich utworach ich twórcy? Jaki obraz dzieciństwa (przedszkolny, szkolny), dojrzewania, dorosłości ukazany jest w utworach raperów? Jak opisują wychodzenie z sytuacji trudnych i pokonywanie kryzysów? W jakim sensie ma ono charakter biograficznego uczenia się? Poszukiwania odpowiedzi na ww. pytania autorka umieściła w paradygmacie interpretatywnym, posługując się badaniami jakościowymi i metodą analizy dokumentów.</p> </div> </div> </div>2024-02-16T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://apcz.umk.pl/ED/article/view/48790Od-uczyć się tęsknoty za minionym - rozważania o współczesnej starości2024-02-16T07:48:23+01:00Agnieszka Majewska-Kafarowskaamajewska.kafarowska@gmail.com<div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>This article is devoted to the reflections on the specific nature of old age derived from the author’s inspirations with the categories found in the works by Zygmunt Bauman, Tadeusz Sławek and Krzysztof Maliszewski. Those are reflections on the phenomenon of ageing which is anchored in the post-modern culture. The author suggests that old age should be perceived not only as a social and demographic phenomenon occurring on the socio-cultural, economic, political or historical ground, but also as personal experience, an individual project, time in life experienced as a period without coercion but with the right to live one’s own way, in one’s own rhythm and on one’s own.</p> </div> </div> </div>2023-12-01T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://apcz.umk.pl/ED/article/view/48765Wprowadzenie2024-02-15T14:29:27+01:00Agnieszka Stopińska-Pająkastopinska@gmail.com<div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Współczesny nam świat jest niezwykle zróżnicowany, zmienny, patchworkowy, w którym przenikają się zjawiska społeczne, polityczne, kulturowe i inne z osobistymi wydarzeniami i doświadczeniami, wręcz narzucającymi podejmowane wybory i aktywności. Człowiek dorosły XXI wieku jest zagubiony, niepewny, wyobcowany, poszukujący stałych punktów, drogowskazów, jak pisał Zygmunt Bauman (2006; 2007). Dawne postrzeganie własnej dorosłości staje się balastem, przeszkodą. Problem ten dostrzeżony przez badaczy już w XX wieku, pokazany przez J.W. Botkin, M. Elmandjra, M. Malitza (1982), dzisiaj jest szczególnie aktualny. Pedagodzy, andragodzy, edukatorzy ludzi dorosłych, poprzez badania aktywności edukacyjnych dorosłych, różnorodnych sposobów i form uczenia się dorosłych, mają dostarczać wiedzy, mają zadanie pomagać dorosłym w kształtowaniu nowej definicji własnej dorosłości, nowej narracji dorosłości i edukacji w dorosłości, kształtować świadomość innego patrzenia na swoje życie w dłuższej perspektywie. Równocześnie inspirować do nabywania nowych kompetencji, w tym zwłaszcza biograficznych, rozbudzania ciekawości dla nowych form życia (Scott, Gratton, 2023). Teksty zamieszczone w aktualnym numerze Edukacji Dorosłych, choć pozornie różne, łączy jednak podejmowanie aktualnych dla edukacji dorosłych wyzwań.</p> </div> </div> </div>2024-02-16T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://apcz.umk.pl/ED/article/view/48794Kształcenie logopedów w Polsce - perspektywy rozwojowe2024-02-16T08:16:21+01:00Monika Modrzejewska-Szelągmmodrzejewska@wsb.gda.pl<div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Celem artykułu jest ukazanie koncepcji i modeli kształcenia logopedów w Polsce oraz perspektyw rozwojowych kształcenia tych specjalistów. Rozpoznania dokonano na podstawie analizy aktów prawnych, literatury przedmiotu oraz wtórnej analizy badań już istniejących. Dziś w kontekście projektu Ustawy o niektórych zawodach medycznych jest to temat bardzo aktualny. Dokument powyższy bowiem z uwagi na wybiórcze, medyczne rozumienie roli logopedów sytuuje ich w miejscu, które zdaniem Polskiego Związku Logopedów, Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, środowiska akademickiego oraz logopedów-praktyków jest niewłaściwe i może znacząco wpłynąć nie tylko na status zawodowy logopedy, jego miejsce w społeczeństwie, ale także na zmianę systemu kształcenia w powyższym zawodzie.</p> </div> </div> </div>2024-02-16T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://apcz.umk.pl/ED/article/view/48792Dryfowanie jako doświadczenie z okresu dzieciństwa i młodości w narracjach niepijących alkoholiczek2024-02-16T07:58:40+01:00Anna Wojcieszuk-Śmitkowskawojcieszuk@poczta.fm<div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Współczesna epoka zmusza jednostkę do nieustannego poszukiwania swojej tożsamości. Artykuł przedstawia wyniki badań o charakterze jakościowym prowadzone w oparciu o metodę biograficzną poprzez wywiad narracyjny z pięcioma niepijącymi alkoholiczkami (poszukiwaczkami tożsamości) oraz analizę treści ich biografii. Autorka prezentuje ich historie życia z okresu dzieciństwa, młodości w kontekście rozwoju choroby alkoholowej. Zaprezentowano fragmenty wyników badań, wątki znaczące dla zilustrowania specyfiki doświadczenia dryfowania. Na końcu zaprezentowane zostało porównanie stanu dryfowania ze stanem zawie- szenia opracowanego przez Agnieszkę Bron.</p> </div> </div> </div>2024-02-16T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://apcz.umk.pl/ED/article/view/48793Innowacje w edukacji dorosłych: komunikat z badań nad doświadczeniami w twórczej pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich2024-02-16T08:07:42+01:00Zofia Okrajzokraj@ujk.edu.pl<div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Celem opracowania jest przedstawienie wyników badań empirycznych jakościowych nad innowacjami dydaktycznymi będącymi rezultatami twórczej pracy dydaktycznej polskich nauczycieli akademickich. Badania zostały zrealizowane zgodnie z koncepcją teoretyczno-metodologiczną ESA Howarda E. Grubera. W ba- daniach zastosowano wielokrotne studium przypadku z analizą wertykalną i horyzontalną, wywiady semistrukturyzowane oraz analizę zdjęć z zajęć prowadzonych przez innowatorów. Na etapie analizy i interpretacji uzyskanych wyników badań posłużono się modelem Interpretacyjnej Analizy Fenomenologicznej (IPA). Przepro- wadzone badania pozwoliły określić specyfikę i właściwości innowacji dydaktycznych proponowanych przez badanych nauczycieli-innowatorów.</p> </div> </div> </div>2024-02-16T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023