Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Avvisi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”
  • Home
  • /
  • Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 84 N. 1 (2021): Edukacja Dorosłych /
  4. ZAINTERESOWANIA BADAWCZE OLGI CZERNIAWSKIEJ

Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”

Autori

  • Elżbieta Dubas Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0002-7803-3369

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2021.002

Parole chiave

badania biograficzne, Olga Czerniawska, czytanie biografii, pisanie autobiografii, pamięć dzieciństwa, czas nocy, śmierć, edukacja

Abstract

Celem artykułu jest ukazanie refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej, opublikowanej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii” w latach 2014–2020. To jedne z ostatnich wypowiedzi Badaczki w tym zakresie. Dotyczą one czytania biografii, pisania autobio- grafii, pamięci dzieciństwa, czasu nocy, śmierci oraz edukacyjnego aspektu badań biograficznych. Wiele z tych refleksji nadal jest inspiracją dla badaczy biografii. Są one także istotnym wkładem w andragogiczny wymiar badań biograficznych. Mają również odniesienie do edukacji dorosłych, w której przyjęte jest szerokie rozumienie procesu uczenia się dorosłych.

Riferimenti bibliografici

Bocheński, J.M. (2008). Wspomnienia. Komorów: Wydawnictwo „Antyk – Marcin Dybowski”

Bron, A. (2019). Sleep habits and biographical learning. A review of previous research on their connections. Dyskursy Młodych Andragogów, 20, s. 33–50.

Czerniawska, O. (1996). Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa – Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.

Czerniawska, O. (2000). Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O., Juraś-Krawczyk, B. (red.). (2001). Podróże jako projekt edukacyjny. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (2002). Drogi edukacyjne i ich meandry. W: E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa, Radom: Instytut Tech- nologii Eksploatacji, s. 29–34.

Czerniawska, O. (2007). Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (red.). (2011). Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (2011a). Nowe drogi w andragogice i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (2014). Śmierć w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie edukacyjne Wybrane konteksty. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 3. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 233–241.

Czerniawska, O. (2015). Dlaczego czytam biografie? W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 4. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 139–146.

Czerniawska, O. (2015a). Jedzenie jako sytuacja edukacyjna, od natury do kultury. W: B. Juraś-Krawczyk, E. Woźnicka (red.), Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistycz- no-Ekonomicznej w Łodzi, s. 13–21.

Czerniawska, O. (2017). Czas nocy w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, A. Gutowska (red.), Czas i miejsca w biografii Aspekty edukacyjne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 5. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 145–152.

Czerniawska, O. (2017a). Dzieciństwo w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, A. Gu- towska (red.), Czas i miejsca w biografii Aspekty edukacyjne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 5. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 91–98.

Czerniawska, O. (2019). Dylematy pisania autobiografii. W: E. Dubas, A. Gutowska (red.), Stałość i zmienność w biografii Przełomy biograficzne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 6. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 203–207.

Czerniawska, O. (2020). Badania biograficzne a edukacja. W: E. Dubas, A. Słowik (red.),

W stulecie metody biograficznej refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko- -frankofońskiej. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 7. Łódź: Wy- dawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 99–105.

Dubas, E. (2011). Uczenie się z biografii Innych – wprowadzenie. W: E. Dubas, W. Świ- talski (red.), Uczenie się z biografii Innych. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 2. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–11.

Dubas, E. (2015). Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty). W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 4. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 31–47.

Dubas, E., Czerniawska, O. (red.). (2002). Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa – Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Lani-Bayle, M., Pineau, G., Schmutz-Brun, C. (2012). Histoire de nuits au cours da la vie. Paris: L`Harmattan.

Legrand, P. (1995). Obszary permanentnej edukacji. Tłum. I. Wojnar, J. Kubik. Warszawa: TWWP – UNESCO.

Lejeune, P. (2017). Napisać swoje życie. Droga od paktu autobiograficznego do dziedzictwa autobiograficznego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Pineau, G. (1995). Czas i edukacja permanentna. W: P. Legrand (red.), Obszary permanen- tnej edukacji. Tłum. I. Wojnar, J. Kubik. Warszawa: TWWP – UNESCO.

Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Reboul, H. (1995). Vieillir dans la Bible. Paris: Chalet.

Shaw, J. (2018). Oszustwa pamięci. Warszawa: Wydawnictwo AMBER Sp. z o.o.

Tillich, P. (2016). Męstwo bycia. Kraków: Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda spółka z o.o.

Woźnicka, E., Kierkuś-Iwanicka, K. (2011). Czas nocy – bezsenność jako przestrzeń samorozwoju generacji C. W: O. Czerniawska (red.), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 421–436.

Zieja, J. (2010). Życie ewangelią. Spisane przez Jacka Moskwę. Kraków: Społeczny In- stytut Wydawniczy „Znak”.

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2021-06-14

Come citare

1.
DUBAS, Elżbieta. Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”. Edukacja Dorosłych. Online. 14 giugno 2021. Vol. 84, no. 1, pp. 9-22. [Accessed 4 luglio 2025]. DOI 10.12775/ED.2021.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 84 N. 1 (2021): Edukacja Dorosłych

Sezione

ZAINTERESOWANIA BADAWCZE OLGI CZERNIAWSKIEJ

Stats

Number of views and downloads: 575
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

badania biograficzne, Olga Czerniawska, czytanie biografii, pisanie autobiografii, pamięć dzieciństwa, czas nocy, śmierć, edukacja
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop