Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2021.002Keywords
badania biograficzne, Olga Czerniawska, czytanie biografii, pisanie autobiografii, pamięć dzieciństwa, czas nocy, śmierć, edukacjaAbstract
Celem artykułu jest ukazanie refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej, opublikowanej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii” w latach 2014–2020. To jedne z ostatnich wypowiedzi Badaczki w tym zakresie. Dotyczą one czytania biografii, pisania autobio- grafii, pamięci dzieciństwa, czasu nocy, śmierci oraz edukacyjnego aspektu badań biograficznych. Wiele z tych refleksji nadal jest inspiracją dla badaczy biografii. Są one także istotnym wkładem w andragogiczny wymiar badań biograficznych. Mają również odniesienie do edukacji dorosłych, w której przyjęte jest szerokie rozumienie procesu uczenia się dorosłych.
References
Bocheński, J.M. (2008). Wspomnienia. Komorów: Wydawnictwo „Antyk – Marcin Dybowski”
Bron, A. (2019). Sleep habits and biographical learning. A review of previous research on their connections. Dyskursy Młodych Andragogów, 20, s. 33–50.
Czerniawska, O. (1996). Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa – Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.
Czerniawska, O. (2000). Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Czerniawska, O., Juraś-Krawczyk, B. (red.). (2001). Podróże jako projekt edukacyjny. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Czerniawska, O. (2002). Drogi edukacyjne i ich meandry. W: E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa, Radom: Instytut Tech- nologii Eksploatacji, s. 29–34.
Czerniawska, O. (2007). Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Czerniawska, O. (red.). (2011). Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Czerniawska, O. (2011a). Nowe drogi w andragogice i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Czerniawska, O. (2014). Śmierć w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie edukacyjne Wybrane konteksty. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 3. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 233–241.
Czerniawska, O. (2015). Dlaczego czytam biografie? W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 4. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 139–146.
Czerniawska, O. (2015a). Jedzenie jako sytuacja edukacyjna, od natury do kultury. W: B. Juraś-Krawczyk, E. Woźnicka (red.), Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistycz- no-Ekonomicznej w Łodzi, s. 13–21.
Czerniawska, O. (2017). Czas nocy w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, A. Gutowska (red.), Czas i miejsca w biografii Aspekty edukacyjne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 5. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 145–152.
Czerniawska, O. (2017a). Dzieciństwo w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, A. Gu- towska (red.), Czas i miejsca w biografii Aspekty edukacyjne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 5. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 91–98.
Czerniawska, O. (2019). Dylematy pisania autobiografii. W: E. Dubas, A. Gutowska (red.), Stałość i zmienność w biografii Przełomy biograficzne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 6. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 203–207.
Czerniawska, O. (2020). Badania biograficzne a edukacja. W: E. Dubas, A. Słowik (red.),
W stulecie metody biograficznej refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko- -frankofońskiej. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 7. Łódź: Wy- dawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 99–105.
Dubas, E. (2011). Uczenie się z biografii Innych – wprowadzenie. W: E. Dubas, W. Świ- talski (red.), Uczenie się z biografii Innych. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 2. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–11.
Dubas, E. (2015). Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty). W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 4. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 31–47.
Dubas, E., Czerniawska, O. (red.). (2002). Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa – Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.
Lani-Bayle, M., Pineau, G., Schmutz-Brun, C. (2012). Histoire de nuits au cours da la vie. Paris: L`Harmattan.
Legrand, P. (1995). Obszary permanentnej edukacji. Tłum. I. Wojnar, J. Kubik. Warszawa: TWWP – UNESCO.
Lejeune, P. (2017). Napisać swoje życie. Droga od paktu autobiograficznego do dziedzictwa autobiograficznego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Pineau, G. (1995). Czas i edukacja permanentna. W: P. Legrand (red.), Obszary permanen- tnej edukacji. Tłum. I. Wojnar, J. Kubik. Warszawa: TWWP – UNESCO.
Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Reboul, H. (1995). Vieillir dans la Bible. Paris: Chalet.
Shaw, J. (2018). Oszustwa pamięci. Warszawa: Wydawnictwo AMBER Sp. z o.o.
Tillich, P. (2016). Męstwo bycia. Kraków: Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda spółka z o.o.
Woźnicka, E., Kierkuś-Iwanicka, K. (2011). Czas nocy – bezsenność jako przestrzeń samorozwoju generacji C. W: O. Czerniawska (red.), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 421–436.
Zieja, J. (2010). Życie ewangelią. Spisane przez Jacka Moskwę. Kraków: Społeczny In- stytut Wydawniczy „Znak”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 473
Number of citations: 0