Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • Annonces
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Contact
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”
  • Accueil
  • /
  • Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 84 No 1 (2021): Edukacja Dorosłych /
  4. ZAINTERESOWANIA BADAWCZE OLGI CZERNIAWSKIEJ

Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”

Auteurs

  • Elżbieta Dubas Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0002-7803-3369

DOI :

https://doi.org/10.12775/ED.2021.002

Mots-clés

badania biograficzne, Olga Czerniawska, czytanie biografii, pisanie autobiografii, pamięć dzieciństwa, czas nocy, śmierć, edukacja

Résumé

Celem artykułu jest ukazanie refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej, opublikowanej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii” w latach 2014–2020. To jedne z ostatnich wypowiedzi Badaczki w tym zakresie. Dotyczą one czytania biografii, pisania autobio- grafii, pamięci dzieciństwa, czasu nocy, śmierci oraz edukacyjnego aspektu badań biograficznych. Wiele z tych refleksji nadal jest inspiracją dla badaczy biografii. Są one także istotnym wkładem w andragogiczny wymiar badań biograficznych. Mają również odniesienie do edukacji dorosłych, w której przyjęte jest szerokie rozumienie procesu uczenia się dorosłych.

Références

Bocheński, J.M. (2008). Wspomnienia. Komorów: Wydawnictwo „Antyk – Marcin Dybowski”

Bron, A. (2019). Sleep habits and biographical learning. A review of previous research on their connections. Dyskursy Młodych Andragogów, 20, s. 33–50.

Czerniawska, O. (1996). Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa – Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.

Czerniawska, O. (2000). Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O., Juraś-Krawczyk, B. (red.). (2001). Podróże jako projekt edukacyjny. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (2002). Drogi edukacyjne i ich meandry. W: E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa, Radom: Instytut Tech- nologii Eksploatacji, s. 29–34.

Czerniawska, O. (2007). Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (red.). (2011). Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (2011a). Nowe drogi w andragogice i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (2014). Śmierć w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie edukacyjne Wybrane konteksty. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 3. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 233–241.

Czerniawska, O. (2015). Dlaczego czytam biografie? W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 4. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 139–146.

Czerniawska, O. (2015a). Jedzenie jako sytuacja edukacyjna, od natury do kultury. W: B. Juraś-Krawczyk, E. Woźnicka (red.), Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistycz- no-Ekonomicznej w Łodzi, s. 13–21.

Czerniawska, O. (2017). Czas nocy w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, A. Gutowska (red.), Czas i miejsca w biografii Aspekty edukacyjne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 5. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 145–152.

Czerniawska, O. (2017a). Dzieciństwo w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, A. Gu- towska (red.), Czas i miejsca w biografii Aspekty edukacyjne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 5. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 91–98.

Czerniawska, O. (2019). Dylematy pisania autobiografii. W: E. Dubas, A. Gutowska (red.), Stałość i zmienność w biografii Przełomy biograficzne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 6. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 203–207.

Czerniawska, O. (2020). Badania biograficzne a edukacja. W: E. Dubas, A. Słowik (red.),

W stulecie metody biograficznej refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko- -frankofońskiej. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 7. Łódź: Wy- dawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 99–105.

Dubas, E. (2011). Uczenie się z biografii Innych – wprowadzenie. W: E. Dubas, W. Świ- talski (red.), Uczenie się z biografii Innych. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 2. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–11.

Dubas, E. (2015). Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty). W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 4. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 31–47.

Dubas, E., Czerniawska, O. (red.). (2002). Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa – Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Lani-Bayle, M., Pineau, G., Schmutz-Brun, C. (2012). Histoire de nuits au cours da la vie. Paris: L`Harmattan.

Legrand, P. (1995). Obszary permanentnej edukacji. Tłum. I. Wojnar, J. Kubik. Warszawa: TWWP – UNESCO.

Lejeune, P. (2017). Napisać swoje życie. Droga od paktu autobiograficznego do dziedzictwa autobiograficznego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Pineau, G. (1995). Czas i edukacja permanentna. W: P. Legrand (red.), Obszary permanen- tnej edukacji. Tłum. I. Wojnar, J. Kubik. Warszawa: TWWP – UNESCO.

Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Reboul, H. (1995). Vieillir dans la Bible. Paris: Chalet.

Shaw, J. (2018). Oszustwa pamięci. Warszawa: Wydawnictwo AMBER Sp. z o.o.

Tillich, P. (2016). Męstwo bycia. Kraków: Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda spółka z o.o.

Woźnicka, E., Kierkuś-Iwanicka, K. (2011). Czas nocy – bezsenność jako przestrzeń samorozwoju generacji C. W: O. Czerniawska (red.), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 421–436.

Zieja, J. (2010). Życie ewangelią. Spisane przez Jacka Moskwę. Kraków: Społeczny In- stytut Wydawniczy „Znak”.

Edukacja Dorosłych

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publiée

2021-06-14

Comment citer

1.
DUBAS, Elżbieta. Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”. Edukacja Dorosłych. Online. 14 juin 2021. Vol. 84, no. 1, pp. 9-22. [Accessed 7 juillet 2025]. DOI 10.12775/ED.2021.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence bibliographique
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 84 No 1 (2021): Edukacja Dorosłych

Rubrique

ZAINTERESOWANIA BADAWCZE OLGI CZERNIAWSKIEJ

Stats

Number of views and downloads: 576
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Explorer l'Index des auteurs
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informations

  • Pour les lecteurs
  • Pour les auteurs
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

badania biograficzne, Olga Czerniawska, czytanie biografii, pisanie autobiografii, pamięć dzieciństwa, czas nocy, śmierć, edukacja
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop