Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Avvisi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Kształcenie całożyciowe w perspektywie Europejskiego programu na rzecz umiejętności
  • Home
  • /
  • Kształcenie całożyciowe w perspektywie Europejskiego programu na rzecz umiejętności
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 87 N. 2 (2022): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Kształcenie całożyciowe w perspektywie Europejskiego programu na rzecz umiejętności

Autori

  • Ewa Kula Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0002-9529-2143
  • Marzena Pękowska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0003-1382-2655

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2022.013

Parole chiave

kształcenie całożyciowe, kształcenie i szkolenie, umiejętności

Abstract

W ostatnich latach znaczenia nabiera idea kształcenia cało- życiowego. Dynamicznie zmieniający się rynek pracy, wyzwania związane z rosnącym wykorzystaniem technologii i automatyzacją pracy mają wpływ na zatrudnienie oraz sektory gospodarki. Dlatego jednym z priorytetów edukacji ustawicznej jest zwiększenie udziału osób dorosłych w kształceniu i szkoleniu. Niniejsze opracowanie prezentuje nowy program na rzecz umiejętności ogłoszony przez Komisję Europejską w 2020 roku. Europejski program na rzecz umiejętności, służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności jest odpowiedzią na potrzebę rozwijania przez dorosłych nowych umiejętności potrzebnych w świecie coraz szybciej zachodzących zmian. W artykule dokonano analizy problematyki dotyczącej dynamiki ewolucji znaczenia idei uczenia się przez całe życie. Podjęto także rozważania na temat polityki edukacyjnej w kontekście realizowania jej koncepcji w praktyce oświatowej.

 

Riferimenti bibliografici

Roszko-Wójtowicz, E. (2015). Edukacja całożyciowa dorosłych obywateli w Unii Europejskiej w perspektywie strategii Europa 2020. Edukacja Dorosłych, nr 2, s.163–183.

Solarczyk-Ambrozik, E. (2018). Całożyciowe uczenie się jako idea edukacyjna, polityka, strategie działań zmieniający się krajobraz edukacyjnej rzeczywistości. Studia Edukacyjne, nr 51, s. 23–37.

Szarota, Z. (2019). Priorytety i funkcje społeczne edukacji w dorosłości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030. E-mentor nr 1 (78). Pobrane z: https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/78/id/1399

Zygierewicz, A. (2010). Polityka edukacyjna Unii Europejskiej, Analizy. Biuro Analiz Sejmowych, nr 15 (40). Pobrane z: http://orka.sejm.gov.pl › Analiza_ BAS_2010_40, pdf

Zgliczyński, W. (2010). Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Studia BAS, nr 2(22), s. 65–88.

Biała Księga w Sprawie Przyszłości Europy. Refleksje i scenariusze dotyczące przyszłości UE-27 do 2025 r. Komisja Europejska COM(2017) 2025 z 1 marca 2017 r.

Komunikat Komisji Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Bruksela, 3.3.2010, KOM(2010), wersja ostateczna w 2020.

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekono- miczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporno- ści. Bruksela 01.07. 2020, COM (2020) 274 final.

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Nowy europejski program na rzecz umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienie kapitału ludzkiego, zwiększenia szans na zatrudnienie i konkurencyjności. Bruksela, COM (2016), 381 final.

Komunikat Komisji Plan działania na rzecz Europejskiego filaru spraw socjalnych, Bruksela, 4.3.2021, COM (2021) 102 final.

Międzyinstytucjonalna proklamacja Europejskiego filaru praw socjalnych. Dz.U.UE.C. 2017.428.10.

Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Rezolucja ONZ, 2015, A/70/L.1.

Rezolucja Rady w sprawie nowej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych na lata 2021-2030 (2021/C 504/02).

Rezolucja Rady w sprawie odnowionej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych. (2011/C 372/01).

Zalecenia Rady w sprawie indywidualnych rachunków szkoleniowych. Komisja Europejska, COM 2021, 773 final.

Zalecenie Rady z dnia 19 grudnia 2016 r. w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych (2016/C 484/01).

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Pubblicato

2023-06-05

Come citare

1.
KULA, Ewa e PĘKOWSKA, Marzena. Kształcenie całożyciowe w perspektywie Europejskiego programu na rzecz umiejętności . Edukacja Dorosłych. Online. 5 giugno 2023. Vol. 87, no. 2, pp. 45-60. [Accessed 11 dicembre 2025]. DOI 10.12775/ED.2022.013.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 87 N. 2 (2022): Edukacja Dorosłych

Sezione

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Licenza

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.

Stats

Number of views and downloads: 552
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

kształcenie całożyciowe, kształcenie i szkolenie, umiejętności
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop