Kształcenie całożyciowe w perspektywie Europejskiego programu na rzecz umiejętności
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2022.013Schlagworte
kształcenie całożyciowe, kształcenie i szkolenie, umiejętnościAbstract
W ostatnich latach znaczenia nabiera idea kształcenia cało- życiowego. Dynamicznie zmieniający się rynek pracy, wyzwania związane z rosnącym wykorzystaniem technologii i automatyzacją pracy mają wpływ na zatrudnienie oraz sektory gospodarki. Dlatego jednym z priorytetów edukacji ustawicznej jest zwiększenie udziału osób dorosłych w kształceniu i szkoleniu. Niniejsze opracowanie prezentuje nowy program na rzecz umiejętności ogłoszony przez Komisję Europejską w 2020 roku. Europejski program na rzecz umiejętności, służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności jest odpowiedzią na potrzebę rozwijania przez dorosłych nowych umiejętności potrzebnych w świecie coraz szybciej zachodzących zmian. W artykule dokonano analizy problematyki dotyczącej dynamiki ewolucji znaczenia idei uczenia się przez całe życie. Podjęto także rozważania na temat polityki edukacyjnej w kontekście realizowania jej koncepcji w praktyce oświatowej.
Literaturhinweise
Roszko-Wójtowicz, E. (2015). Edukacja całożyciowa dorosłych obywateli w Unii Europejskiej w perspektywie strategii Europa 2020. Edukacja Dorosłych, nr 2, s.163–183.
Solarczyk-Ambrozik, E. (2018). Całożyciowe uczenie się jako idea edukacyjna, polityka, strategie działań zmieniający się krajobraz edukacyjnej rzeczywistości. Studia Edukacyjne, nr 51, s. 23–37.
Szarota, Z. (2019). Priorytety i funkcje społeczne edukacji w dorosłości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030. E-mentor nr 1 (78). Pobrane z: https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/78/id/1399
Zygierewicz, A. (2010). Polityka edukacyjna Unii Europejskiej, Analizy. Biuro Analiz Sejmowych, nr 15 (40). Pobrane z: http://orka.sejm.gov.pl › Analiza_ BAS_2010_40, pdf
Zgliczyński, W. (2010). Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Studia BAS, nr 2(22), s. 65–88.
Biała Księga w Sprawie Przyszłości Europy. Refleksje i scenariusze dotyczące przyszłości UE-27 do 2025 r. Komisja Europejska COM(2017) 2025 z 1 marca 2017 r.
Komunikat Komisji Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Bruksela, 3.3.2010, KOM(2010), wersja ostateczna w 2020.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekono- miczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporno- ści. Bruksela 01.07. 2020, COM (2020) 274 final.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Nowy europejski program na rzecz umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienie kapitału ludzkiego, zwiększenia szans na zatrudnienie i konkurencyjności. Bruksela, COM (2016), 381 final.
Komunikat Komisji Plan działania na rzecz Europejskiego filaru spraw socjalnych, Bruksela, 4.3.2021, COM (2021) 102 final.
Międzyinstytucjonalna proklamacja Europejskiego filaru praw socjalnych. Dz.U.UE.C. 2017.428.10.
Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Rezolucja ONZ, 2015, A/70/L.1.
Rezolucja Rady w sprawie nowej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych na lata 2021-2030 (2021/C 504/02).
Rezolucja Rady w sprawie odnowionej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych. (2011/C 372/01).
Zalecenia Rady w sprawie indywidualnych rachunków szkoleniowych. Komisja Europejska, COM 2021, 773 final.
Zalecenie Rady z dnia 19 grudnia 2016 r. w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych (2016/C 484/01).
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
![Creative-Commons-Lizenz](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 275
Number of citations: 0