Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Trenutni broj
  • Archives
  • Obavijesti
  • O časopisu
    • O časopisu
    • Prijave priloga
    • Časopis uređuju
    • Privacy Statement
    • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Dryfowanie jako doświadczenie z okresu dzieciństwa i młodości w narracjach niepijących alkoholiczek
  • Home
  • /
  • Dryfowanie jako doświadczenie z okresu dzieciństwa i młodości w narracjach niepijących alkoholiczek
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Svezak 88 Br. 1 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Dryfowanie jako doświadczenie z okresu dzieciństwa i młodości w narracjach niepijących alkoholiczek

Autor(i)

  • Anna Wojcieszuk-Śmitkowska Akademia WSB https://orcid.org/0000-0003-3012-4111

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2023.007

Ključne riječi

biografie kobiet, doświadczenia, alkoholizm, dryfowanie

Sažetak

Współczesna epoka zmusza jednostkę do nieustannego poszukiwania swojej tożsamości. Artykuł przedstawia wyniki badań o charakterze jakościowym prowadzone w oparciu o metodę biograficzną poprzez wywiad narracyjny z pięcioma niepijącymi alkoholiczkami (poszukiwaczkami tożsamości) oraz analizę treści ich biografii. Autorka prezentuje ich historie życia z okresu dzieciństwa, młodości w kontekście rozwoju choroby alkoholowej. Zaprezentowano fragmenty wyników badań, wątki znaczące dla zilustrowania specyfiki doświadczenia dryfowania. Na końcu zaprezentowane zostało porównanie stanu dryfowania ze stanem zawie- szenia opracowanego przez Agnieszkę Bron.

References

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Bron, A. (2006). Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych. Człowiek – Teraźniejszość – Edukacja, nr 4, s. 9–23.

Brzezińska, A.I., Kaczan, R., Rycielska, L. (2010). Przekonania o swoim życiu. Spostrzeganie historii życia przez osoby z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Budrowska, B. (2003). Znikoma reprezentacja kobiet w elitach – próby wyjaśnień. W: A. Titkow (red.), Szklany sufit. Bariery i ograniczenia karier kobiet. Monografia zjawiska. Warszawa: Wyd. Instytut Spraw Publicznych.

Chrost, S. (2017). Człowiek – doświadczenie egzystencjalne i autonarracja. Edukacja Dorosłych, nr 1, s. 9–19.

Dudek, K. (2011). Specyfika kobiecego uzależnienia od alkoholu. Fides et ratio, nr 4, s. 14–28.

Fukuyama, F. (1996). Koniec historii. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Gadamer, H.G. (2007). Prawda i metoda. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Glasser, B.G., Strauss, A.L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.

Golonka-Legut, J. (2019). Edukacyjny potencjał indywidualnego doświadczenia życiowego. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe. https://sjp.pwn.pl. (24.10.2022).

Husserl, E. (1975). Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga pierwsza. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kluzowicz, J. (2017). Codzienność jako przestrzeń doświadczania dorosłych i zdobywania wiedzy. Edukacja Dorosłych, nr 1, 67–77.

Kowalewski, I. (2016). Zespół uzależnienia od alkoholu wśród dorosłych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Malewski, M. (1998). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2006). Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach: jednostka i wspólnota w poszukiwaniu tożsamości. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Terelak, J.F, Dzięgielewska, J. (2011). Strategie radzenia sobie ze stresem a skuteczność terapii uzależnień alkoholików. Seminare. Poszukiwania naukowe, tom 29, s. 105– –122. Pobrane z: file:///C:/Users/Dom/Downloads/Strategie_radzenia_sobie_ze_ stresem_a_skutecznosc_.pdf, (10.10.2022).

Wolska, D. (2012). Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej. Kra- ków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.

Wódz, J. (2019). Pokolenie. Komunikacja międzypokoleniowa. Kilka refleksji socjologa. W: A. Łacina-Łanowski, A. Fabiś (red.), Dialog międzypokoleniowy. Jubileusz 20-le- cia Oświęcimskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Zaworska-Nikoniuk, D. (2020). Kobiety uzależnione od alkoholu – w gąszczu ról i oczekiwań społecznych. Studium pedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Objavljeno

2024-02-16

How to Cite

1.
WOJCIESZUK-ŚMITKOWSKA, Anna. Dryfowanie jako doświadczenie z okresu dzieciństwa i młodości w narracjach niepijących alkoholiczek. Edukacja Dorosłych. Online. 16 veljača 2024. Vol. 88, no. 1, pp. 85-102. [Accessed 15 prosinac 2025]. DOI 10.12775/ED.2023.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

Svezak 88 Br. 1 (2023): Edukacja Dorosłych

Rubrika

POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 347
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Kazalo autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logotip
  • RSS2 logotip
  • RSS1 logotip

Informacije

  • Za čitatelje
  • Za autore
  • Za knjižničare

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

biografie kobiet, doświadczenia, alkoholizm, dryfowanie
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop