Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • Annonces
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Contact
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

O okolicznościach odkrywania przez ludzi ich osobistych pasji
  • Accueil
  • /
  • O okolicznościach odkrywania przez ludzi ich osobistych pasji
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 88 No 1 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

O okolicznościach odkrywania przez ludzi ich osobistych pasji

Auteurs

  • Aleksandra Litawa Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-2004-8450

DOI :

https://doi.org/10.12775/ED.2023.004

Mots-clés

harmonijna pasja, geneza ludzkich pasji, odkrywanie pasji, biografia tematyczna

Résumé

Pasja pełni w życiu człowieka istotną rolę. W swojej harmonijnej od- słonie może pozytywnie oddziaływać w zasadzie na wszystkie jego aspekty. W literaturze przedmiotu stosunkowo łatwo znaleźć odpowiedzi na pytania o powody, dla których ludzie rozwijają swoje pasje, jak również o korzyści, jakie czerpią ze swoje- go zaangażowania w ich realizację. Brakuje natomiast opracowań dotyczących genezy ludzkich pasji. Celem artykułu było ukazanie, w oparciu o wyniki badań własnych, okoliczności, w jakich ludzie odkrywają swoje pasje. Autorka posłużyła się strategią studium przypadku, w ramach której przeprowadziła osiem wywiadów (pogłębionych, częściowo ustrukturyzowanych) z osobami posiadającymi pasje. Wnioski z przeprowadzonych badań są następujące: a) większość badanych odkryła swoją pasję w do- rosłości, b) pasja rozwijała się na kanwie wrodzonych predyspozycji bądź zdolności badanych, c) impulsem wyzwalającym pasję u badanych było silnie przeżyte doświadczenie, potrzeba sprostania wyzwaniu bądź nagła zmiana w życiu.

Références

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakoś- ciowych. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1. Warszawa: PWN.

Dobrołowicz, J. (2015). Paradygmat interpretatywny w jakościowych badaniach społecz- nych. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, t. 26.

Duckworth, A. (2016). Upór. Potęga pasji i wytrwałości. Łódź: Galaktyka.

Galetta, A. (2013). Mastering the semi-structured interview and beyond. From research design to analysis and publication. New York: New York University Press.

Gillet, N., Vallerand, R.J., Schellenberg, B., Bonnaventure, J.A., Becker, M., Brault, S., Lorho, F., Sandrin, E. (2022). On the role of harmonious and obsessive passion in work and family outcomes: A test of the quadripartite approach. Current Psycho- logy: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues. Pobrane z:

https://doi.org/10.1007/s12144-022-03442-y.

Guilbault, V., Harvey, S.P., Vallerand, R.J. (2020). Dancing with passion: A look at interpersonal relationships. Psychology of Sport & Exercise, 48, 101674. Pobrane z: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101667.

King, S. (2018). Cztery pory roku. Tłum. Z.A. Królicki. Warszawa: Albatros.

Kunat, B. (2015). Pasja jako kategoria badawcza – w świetle dualistycznego modelu R.J. Valleranda. Psychologia wychowawcza, nr 8. doi: 10.5604/00332860.1178611P.

Litawa, A. (2021). Realizowanie harmonijnej pasji jako działanie autokreacyjne. Rocznik Andragogiczny, t. 28. doi: 10.12775/RA.2021.008.

Litawa, A., Sygulska, K. (2017). Postrzeganie i doświadczanie dorosłości przez przedstawicielki rożnych pokoleń. Edukacja Dorosłych, nr 1 (76).

Maliszewski, K. (2021). Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gillet, N., Vallerand, R.J., Schellenberg, B., Aubouin Bonnaventure, J., Becker, M., Brault, S., Lorho, F., Sandrin, E. (2022). On the role of harmonious and obsessive passion in work and family outcomes: A test of the quadripartite approach. Current Psychology, Springer US, s. 1–12. Pobrane z: https://doi.org/10.1007/s12144-022-03442-y.

Pratchett, T. (2007). Ruchome obrazki. Tłum. P.W. Cholewa. Warszawa: Prószyński i S-ka

Smolińska-Theiss, B., Theiss, W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, s. 79–102. Gdańsk: GWP.

Stake, R. (1997). Studium przypadku. W: L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji, s. 120–143. Warszawa: Oficyna Naukowa.

St-Louis, A., Rapaport, M., Chénard-Poirier, L., Vallerand, R.J., Dandeneau, S. (2020). On emotion regulation strategies and well-being: the role of passion. Journal of Happiness Studies. Pobrane z: https://doi.org/10.1007/s10902-020-00296-8.

Vallerand, R.J. (2008). On the psychology of passion: In search of what makes people’s lives most worth living. Canadian Psychological Association, 49(1). doi: 10.1037/0708-5391.49.1.1.

Vallerand, R.J. (2016). The dualistic model of passion: theory, research, and implications for the field of education. W: W. Liu, J. Wang, R. Ryan (red.), Building Autonomous Learners (s. 31–58). Nowy Jork: Springer.

Vallerand, R.J., Chichekian, T., Paquette, V. (2020). Passion in Education: Theory, Research, and Applications. W: G. Liem & D. McInerney (red.), Educational Interven- tions: A Sociocultural Perspective (s. 115–141). Information Age Publishing.

Edukacja Dorosłych

Téléchargements

  • pdf (Język Polski)

Publiée

2024-02-16

Comment citer

1.
LITAWA, Aleksandra. O okolicznościach odkrywania przez ludzi ich osobistych pasji. Edukacja Dorosłych. Online. 16 février 2024. Vol. 88, no. 1, pp. 43-53. [Accessed 16 décembre 2025]. DOI 10.12775/ED.2023.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence bibliographique
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 88 No 1 (2023): Edukacja Dorosłych

Rubrique

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Licence

Creative Commons License

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 636
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Explorer l'Index des auteurs
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informations

  • Pour les lecteurs
  • Pour les auteurs
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

harmonijna pasja, geneza ludzkich pasji, odkrywanie pasji, biografia tematyczna
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop