Перейти до головного Перейти в головне навігаційне меню Перейти на нижній колонтитул сайту
  • Зареєструватися
  • Увійти
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Головна
  • Поточний випуск
  • Архіви
  • Анонси
  • Про нас
    • Про журнал
    • Подання
    • Редакційний штат
    • Заява про конфіденційність
    • Контактна інформація
  • Зареєструватися
  • Увійти
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

O okolicznościach odkrywania przez ludzi ich osobistych pasji
  • Головна
  • /
  • O okolicznościach odkrywania przez ludzi ich osobistych pasji
  1. Головна /
  2. Архіви /
  3. Том 88 № 1 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

O okolicznościach odkrywania przez ludzi ich osobistych pasji

Автор(и)

  • Aleksandra Litawa Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-2004-8450

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2023.004

Ключові слова

harmonijna pasja, geneza ludzkich pasji, odkrywanie pasji, biografia tematyczna

Анотація

Pasja pełni w życiu człowieka istotną rolę. W swojej harmonijnej od- słonie może pozytywnie oddziaływać w zasadzie na wszystkie jego aspekty. W literaturze przedmiotu stosunkowo łatwo znaleźć odpowiedzi na pytania o powody, dla których ludzie rozwijają swoje pasje, jak również o korzyści, jakie czerpią ze swoje- go zaangażowania w ich realizację. Brakuje natomiast opracowań dotyczących genezy ludzkich pasji. Celem artykułu było ukazanie, w oparciu o wyniki badań własnych, okoliczności, w jakich ludzie odkrywają swoje pasje. Autorka posłużyła się strategią studium przypadku, w ramach której przeprowadziła osiem wywiadów (pogłębionych, częściowo ustrukturyzowanych) z osobami posiadającymi pasje. Wnioski z przeprowadzonych badań są następujące: a) większość badanych odkryła swoją pasję w do- rosłości, b) pasja rozwijała się na kanwie wrodzonych predyspozycji bądź zdolności badanych, c) impulsem wyzwalającym pasję u badanych było silnie przeżyte doświadczenie, potrzeba sprostania wyzwaniu bądź nagła zmiana w życiu.

Посилання

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakoś- ciowych. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1. Warszawa: PWN.

Dobrołowicz, J. (2015). Paradygmat interpretatywny w jakościowych badaniach społecz- nych. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, t. 26.

Duckworth, A. (2016). Upór. Potęga pasji i wytrwałości. Łódź: Galaktyka.

Galetta, A. (2013). Mastering the semi-structured interview and beyond. From research design to analysis and publication. New York: New York University Press.

Gillet, N., Vallerand, R.J., Schellenberg, B., Bonnaventure, J.A., Becker, M., Brault, S., Lorho, F., Sandrin, E. (2022). On the role of harmonious and obsessive passion in work and family outcomes: A test of the quadripartite approach. Current Psycho- logy: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues. Pobrane z:

https://doi.org/10.1007/s12144-022-03442-y.

Guilbault, V., Harvey, S.P., Vallerand, R.J. (2020). Dancing with passion: A look at interpersonal relationships. Psychology of Sport & Exercise, 48, 101674. Pobrane z: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101667.

King, S. (2018). Cztery pory roku. Tłum. Z.A. Królicki. Warszawa: Albatros.

Kunat, B. (2015). Pasja jako kategoria badawcza – w świetle dualistycznego modelu R.J. Valleranda. Psychologia wychowawcza, nr 8. doi: 10.5604/00332860.1178611P.

Litawa, A. (2021). Realizowanie harmonijnej pasji jako działanie autokreacyjne. Rocznik Andragogiczny, t. 28. doi: 10.12775/RA.2021.008.

Litawa, A., Sygulska, K. (2017). Postrzeganie i doświadczanie dorosłości przez przedstawicielki rożnych pokoleń. Edukacja Dorosłych, nr 1 (76).

Maliszewski, K. (2021). Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gillet, N., Vallerand, R.J., Schellenberg, B., Aubouin Bonnaventure, J., Becker, M., Brault, S., Lorho, F., Sandrin, E. (2022). On the role of harmonious and obsessive passion in work and family outcomes: A test of the quadripartite approach. Current Psychology, Springer US, s. 1–12. Pobrane z: https://doi.org/10.1007/s12144-022-03442-y.

Pratchett, T. (2007). Ruchome obrazki. Tłum. P.W. Cholewa. Warszawa: Prószyński i S-ka

Smolińska-Theiss, B., Theiss, W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, s. 79–102. Gdańsk: GWP.

Stake, R. (1997). Studium przypadku. W: L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji, s. 120–143. Warszawa: Oficyna Naukowa.

St-Louis, A., Rapaport, M., Chénard-Poirier, L., Vallerand, R.J., Dandeneau, S. (2020). On emotion regulation strategies and well-being: the role of passion. Journal of Happiness Studies. Pobrane z: https://doi.org/10.1007/s10902-020-00296-8.

Vallerand, R.J. (2008). On the psychology of passion: In search of what makes people’s lives most worth living. Canadian Psychological Association, 49(1). doi: 10.1037/0708-5391.49.1.1.

Vallerand, R.J. (2016). The dualistic model of passion: theory, research, and implications for the field of education. W: W. Liu, J. Wang, R. Ryan (red.), Building Autonomous Learners (s. 31–58). Nowy Jork: Springer.

Vallerand, R.J., Chichekian, T., Paquette, V. (2020). Passion in Education: Theory, Research, and Applications. W: G. Liem & D. McInerney (red.), Educational Interven- tions: A Sociocultural Perspective (s. 115–141). Information Age Publishing.

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Опубліковано

2024-02-16

Як цитувати

1.
LITAWA, Aleksandra. O okolicznościach odkrywania przez ludzi ich osobistych pasji. Edukacja Dorosłych. Online. 16 Лютий 2024. Vol. 88, no. 1, pp. 43-53. [Accessed 16 Грудень 2025]. DOI 10.12775/ED.2023.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Завантажити посилання
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Номер

Том 88 № 1 (2023): Edukacja Dorosłych

Розділ

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 636
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Перегляд списку авторів
  • Issue archive

User

User

Поточний номер

  • Логотип Atom
  • Логотип RSS2
  • Логотип RSS1

Інформація

  • Для читачів
  • Для авторів
  • Для бібліотекарів

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Мова

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

harmonijna pasja, geneza ludzkich pasji, odkrywanie pasji, biografia tematyczna
Нагору

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop