Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Avisos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

SpołeczeńStwo wiedzy – nieobecna kategoria andragogiki
  • Inicio
  • /
  • SpołeczeńStwo wiedzy – nieobecna kategoria andragogiki
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 87 Núm. 2 (2022): Edukacja Dorosłych /
  4. STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

SpołeczeńStwo wiedzy – nieobecna kategoria andragogiki

Autores/as

  • Mieczysław Malewski Dolnośląska Szkoła Wyższa z siedzibą we Wrocławiu https://orcid.org/0000-0003-4403-8943

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2022.011

Palabras clave

mądrość, wiedza, informacja, edukacja dorosłych, andragogika

Resumen

W artykule wskazuje się, że wraz z cywilizacyjnym rozwojem spo- łeczeństwa zmieniały się jego epistemologiczne fundamenty. Tworzyły je kolejno: mądrość, wiedza i informacja. Autor analizuje proces przejścia od społeczeństwa wiedzy do społeczeństwa informacyjnego i zastanawia się nad skutkami, jakie zwrot ten ma dla edukacji dorosłych.

 

 

Citas

Bangemann, M. (1996). Europa i globalne społeczeństwo informacyjne. Rekomendacje dla Rady Europy. Pobrane z: http:// Raport%20Bangemanna%20TH%20(5).pdf (do- stęp16.03.2022).

Bard, A., Soderqvist, J. (2006). Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Bauman, Z. (1998). Prawodawcy i tłumacze. Warszawa: IFiS PAN.

Beck, U., (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Bell, D., (1975). Nadejście społeczeństwa postindustrialnego: próba prognozowania społecznego. Warszawa: Instytut Badania Współczesnych Problemów Kapitalizmu.

Castells, M., (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chmielecka, E. (2004). Informacja, wiedza, mądrość. Co społeczeństwo wiedzy cenić powinno? Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 1 (23), s. 7–18.

Comte, A. (2001). Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Kęty: Wydawnictwo ANTYK. Drucker, P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Furedi, F. (2008). Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści? Warszawa: PIW.

Giddens, A. (2008), Konsekwencje nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Hetmański, M. (2013). Epistemologia informacji. Kraków: Copernicus Center Press.

Jarvis, P. (2004). Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. London-New York: Routledge-Falmer.

Kałużna-Wielobób, A. (2014). Psychologiczne koncepcje mądrości, Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, nr 4 (68), s. 63–79.

Kember, D. (2009). Promoting Student-Centered Forms of Learning across on Entire University, Higher Education, nr 1 (58), s. 1–13.

Knowles, M.S. (1972). Modern Practice of Adult Education. Andragogy versus Pedagogy. New York: Association Press.

Lyotard, J.-F. (1997). Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa: Fundacja Aletheja.

Łukaszewski, W. (2018). Mądrość i różne niemądrości. Sopot: Wydawnictwo smak słowa.

Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Polska Rama Kwalifikacji (2018). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z:

http:// kwalifikacje.gov.pl/download/Publikacje/Polska%20Kwalifikacj_ZSK3_2018.pdf (9.03.2022).

Popper, K.R. (2002). Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, .

Postman, N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może doskonalić naszą przyszłość. Warszawa: PIW.

Rorty, R. (1998). Konsekwencje pragmatyzmu. Eseje z lat 1972–1980. Warszawa: IFiS PAN.

Stępnik, A. (2014). Różnice między informacją a wiedzą w kontekście zarządzania, Studia Metodologiczne, nr 32, s. 29–47.

UNESCO (2005). World Report. Towards Knowledge Societies, Paris: UNESCO Publishing.

Ungar, S. (2003). Misplaced Metaphor: A Critical Analysis of the „Knowledge Society”, The Canadian Review of Sociology and Antropology, t. 40, nr 3, s. 331–347.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Pobrane z: http://

prk.gov.pl/potwierdzenie-efektow-uczenia-sie-w-szkolnictwie-wyższym/

Zybertowicz, A. (2015). Oświecenie – utopia, która działa. W: A. Zybertowicz z zespołem. Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków: Wydawnictwo KASPER.

Descargas

  • pdf (Język Polski)

Publicado

2023-06-05

Cómo citar

1.
MALEWSKI, Mieczysław. SpołeczeńStwo wiedzy – nieobecna kategoria andragogiki. Edukacja Dorosłych. Online. 5 junio 2023. Vol. 87, no. 2, pp. 11-22. [Accessed 29 junio 2025]. DOI 10.12775/ED.2022.011.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 87 Núm. 2 (2022): Edukacja Dorosłych

Sección

STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Licencia

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.

Stats

Number of views and downloads: 560
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

mądrość, wiedza, informacja, edukacja dorosłych, andragogika
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop