Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • Annonces
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Wprowadzenie
  • Accueil
  • /
  • Wprowadzenie
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 88 No. 1 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. WPROWADZENIE

Wprowadzenie

Auteurs-es

  • Agnieszka Stopińska-Pająk Akademia WSB https://orcid.org/0000-0002-8631-5825

DOI :

https://doi.org/10.12775/ED.2023.001

Mots-clés

edukacja dorosłych, Edukacja Dorosłych, wprowadzenie

Résumé

Współczesny nam świat jest niezwykle zróżnicowany, zmienny, patchworkowy, w którym przenikają się zjawiska społeczne, polityczne, kulturowe i inne z osobistymi wydarzeniami i doświadczeniami, wręcz narzucającymi podejmowane wybory i aktywności. Człowiek dorosły XXI wieku jest zagubiony, niepewny, wyobcowany, poszukujący stałych punktów, drogowskazów, jak pisał Zygmunt Bauman (2006; 2007). Dawne postrzeganie własnej dorosłości staje się balastem, przeszkodą. Problem ten dostrzeżony przez badaczy już w XX wieku, pokazany przez J.W. Botkin, M. Elmandjra, M. Malitza (1982), dzisiaj jest szczególnie aktualny. Pedagodzy, andragodzy, edukatorzy ludzi dorosłych, poprzez badania aktywności edukacyjnych dorosłych, różnorodnych sposobów i form uczenia się dorosłych, mają dostarczać wiedzy, mają zadanie pomagać dorosłym w kształtowaniu nowej definicji własnej dorosłości, nowej narracji dorosłości i edukacji w dorosłości, kształtować świadomość innego patrzenia na swoje życie w dłuższej perspektywie. Równocześnie inspirować do nabywania nowych kompetencji, w tym zwłaszcza biograficznych, rozbudzania ciekawości dla nowych form życia (Scott, Gratton, 2023). Teksty zamieszczone w aktualnym numerze Edukacji Dorosłych, choć pozornie różne, łączy jednak podejmowanie aktualnych dla edukacji dorosłych wyzwań.

Références

Bauman Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman Z. (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Botkin, J.W., Elmandjra, M., Malitza, M. (1982). Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”. Raport Klubu Rzymskiego. Warszawa 1982 (1979).

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Kolejne kroki w kierunku zrównowa- żonej przyszłości Europy. Europejskie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. COM/2016/0739 final; dostęp 11.12.2020.

Perez, C.C. (2020). Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Tłum. A. Sak. Kraków: Wydawnictwo Karakter.

Saini, A. (2022). Gorsze. Jak nauka pomyliła się co do kobiet. Tłum. H. Pustuła-Lewicka. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Scott, A.J., Gratton, L. (2023). Nowe długie życie. Zaprojektuj swoją przyszłość w zmienia- jącym się świecie. Tłum. A.D. Kamińska. Kraków: Wydawnictwo Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Edukacja Dorosłych

Téléchargements

  • pdf (Język Polski)

Publié-e

2024-02-16

Comment citer

1.
STOPIŃSKA-PAJĄK, Agnieszka. Wprowadzenie. Edukacja Dorosłych. Online. 16 février 2024. Vol. 88, no. 1, pp. 7-9. [Accessed 29 juin 2025]. DOI 10.12775/ED.2023.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 88 No. 1 (2023): Edukacja Dorosłych

Rubrique

WPROWADZENIE

Licence

Creative Commons License

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 198
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Renseignements

  • Pour les lecteurs-trices
  • Pour les auteurs-es
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

edukacja dorosłych, Edukacja Dorosłych, wprowadzenie
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop