Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”
  • Strona domowa
  • /
  • Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 84 Nr 1 (2021): Edukacja Dorosłych /
  4. ZAINTERESOWANIA BADAWCZE OLGI CZERNIAWSKIEJ

Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”

Autor

  • Elżbieta Dubas Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0002-7803-3369

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2021.002

Słowa kluczowe

badania biograficzne, Olga Czerniawska, czytanie biografii, pisanie autobiografii, pamięć dzieciństwa, czas nocy, śmierć, edukacja

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej, opublikowanej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii” w latach 2014–2020. To jedne z ostatnich wypowiedzi Badaczki w tym zakresie. Dotyczą one czytania biografii, pisania autobio- grafii, pamięci dzieciństwa, czasu nocy, śmierci oraz edukacyjnego aspektu badań biograficznych. Wiele z tych refleksji nadal jest inspiracją dla badaczy biografii. Są one także istotnym wkładem w andragogiczny wymiar badań biograficznych. Mają również odniesienie do edukacji dorosłych, w której przyjęte jest szerokie rozumienie procesu uczenia się dorosłych.

Bibliografia

Bocheński, J.M. (2008). Wspomnienia. Komorów: Wydawnictwo „Antyk – Marcin Dybowski”

Bron, A. (2019). Sleep habits and biographical learning. A review of previous research on their connections. Dyskursy Młodych Andragogów, 20, s. 33–50.

Czerniawska, O. (1996). Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa – Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.

Czerniawska, O. (2000). Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O., Juraś-Krawczyk, B. (red.). (2001). Podróże jako projekt edukacyjny. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (2002). Drogi edukacyjne i ich meandry. W: E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa, Radom: Instytut Tech- nologii Eksploatacji, s. 29–34.

Czerniawska, O. (2007). Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (red.). (2011). Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (2011a). Nowe drogi w andragogice i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (2014). Śmierć w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie edukacyjne Wybrane konteksty. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 3. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 233–241.

Czerniawska, O. (2015). Dlaczego czytam biografie? W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 4. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 139–146.

Czerniawska, O. (2015a). Jedzenie jako sytuacja edukacyjna, od natury do kultury. W: B. Juraś-Krawczyk, E. Woźnicka (red.), Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistycz- no-Ekonomicznej w Łodzi, s. 13–21.

Czerniawska, O. (2017). Czas nocy w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, A. Gutowska (red.), Czas i miejsca w biografii Aspekty edukacyjne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 5. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 145–152.

Czerniawska, O. (2017a). Dzieciństwo w badaniach biograficznych. W: E. Dubas, A. Gu- towska (red.), Czas i miejsca w biografii Aspekty edukacyjne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 5. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 91–98.

Czerniawska, O. (2019). Dylematy pisania autobiografii. W: E. Dubas, A. Gutowska (red.), Stałość i zmienność w biografii Przełomy biograficzne. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 6. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 203–207.

Czerniawska, O. (2020). Badania biograficzne a edukacja. W: E. Dubas, A. Słowik (red.),

W stulecie metody biograficznej refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko- -frankofońskiej. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 7. Łódź: Wy- dawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 99–105.

Dubas, E. (2011). Uczenie się z biografii Innych – wprowadzenie. W: E. Dubas, W. Świ- talski (red.), Uczenie się z biografii Innych. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 2. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–11.

Dubas, E. (2015). Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty). W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, tom 4. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 31–47.

Dubas, E., Czerniawska, O. (red.). (2002). Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Warszawa – Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Lani-Bayle, M., Pineau, G., Schmutz-Brun, C. (2012). Histoire de nuits au cours da la vie. Paris: L`Harmattan.

Legrand, P. (1995). Obszary permanentnej edukacji. Tłum. I. Wojnar, J. Kubik. Warszawa: TWWP – UNESCO.

Lejeune, P. (2017). Napisać swoje życie. Droga od paktu autobiograficznego do dziedzictwa autobiograficznego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Pineau, G. (1995). Czas i edukacja permanentna. W: P. Legrand (red.), Obszary permanen- tnej edukacji. Tłum. I. Wojnar, J. Kubik. Warszawa: TWWP – UNESCO.

Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Reboul, H. (1995). Vieillir dans la Bible. Paris: Chalet.

Shaw, J. (2018). Oszustwa pamięci. Warszawa: Wydawnictwo AMBER Sp. z o.o.

Tillich, P. (2016). Męstwo bycia. Kraków: Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda spółka z o.o.

Woźnicka, E., Kierkuś-Iwanicka, K. (2011). Czas nocy – bezsenność jako przestrzeń samorozwoju generacji C. W: O. Czerniawska (red.), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 421–436.

Zieja, J. (2010). Życie ewangelią. Spisane przez Jacka Moskwę. Kraków: Społeczny In- stytut Wydawniczy „Znak”.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-06-14

Jak cytować

1.
DUBAS, Elżbieta. Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”. Edukacja Dorosłych [online]. 14 czerwiec 2021, T. 84, nr 1, s. 9–22. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/ED.2021.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 84 Nr 1 (2021): Edukacja Dorosłych

Dział

ZAINTERESOWANIA BADAWCZE OLGI CZERNIAWSKIEJ

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 575
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

badania biograficzne, Olga Czerniawska, czytanie biografii, pisanie autobiografii, pamięć dzieciństwa, czas nocy, śmierć, edukacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa