Dryfowanie jako doświadczenie z okresu dzieciństwa i młodości w narracjach niepijących alkoholiczek
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2023.007Słowa kluczowe
biografie kobiet, doświadczenia, alkoholizm, dryfowanieAbstrakt
Współczesna epoka zmusza jednostkę do nieustannego poszukiwania swojej tożsamości. Artykuł przedstawia wyniki badań o charakterze jakościowym prowadzone w oparciu o metodę biograficzną poprzez wywiad narracyjny z pięcioma niepijącymi alkoholiczkami (poszukiwaczkami tożsamości) oraz analizę treści ich biografii. Autorka prezentuje ich historie życia z okresu dzieciństwa, młodości w kontekście rozwoju choroby alkoholowej. Zaprezentowano fragmenty wyników badań, wątki znaczące dla zilustrowania specyfiki doświadczenia dryfowania. Na końcu zaprezentowane zostało porównanie stanu dryfowania ze stanem zawie- szenia opracowanego przez Agnieszkę Bron.
Bibliografia
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Bron, A. (2006). Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych. Człowiek – Teraźniejszość – Edukacja, nr 4, s. 9–23.
Brzezińska, A.I., Kaczan, R., Rycielska, L. (2010). Przekonania o swoim życiu. Spostrzeganie historii życia przez osoby z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Budrowska, B. (2003). Znikoma reprezentacja kobiet w elitach – próby wyjaśnień. W: A. Titkow (red.), Szklany sufit. Bariery i ograniczenia karier kobiet. Monografia zjawiska. Warszawa: Wyd. Instytut Spraw Publicznych.
Chrost, S. (2017). Człowiek – doświadczenie egzystencjalne i autonarracja. Edukacja Dorosłych, nr 1, s. 9–19.
Dudek, K. (2011). Specyfika kobiecego uzależnienia od alkoholu. Fides et ratio, nr 4, s. 14–28.
Fukuyama, F. (1996). Koniec historii. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Gadamer, H.G. (2007). Prawda i metoda. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Glasser, B.G., Strauss, A.L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
Golonka-Legut, J. (2019). Edukacyjny potencjał indywidualnego doświadczenia życiowego. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe. https://sjp.pwn.pl. (24.10.2022).
Husserl, E. (1975). Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga pierwsza. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kluzowicz, J. (2017). Codzienność jako przestrzeń doświadczania dorosłych i zdobywania wiedzy. Edukacja Dorosłych, nr 1, 67–77.
Kowalewski, I. (2016). Zespół uzależnienia od alkoholu wśród dorosłych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Malewski, M. (1998). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2006). Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach: jednostka i wspólnota w poszukiwaniu tożsamości. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Terelak, J.F, Dzięgielewska, J. (2011). Strategie radzenia sobie ze stresem a skuteczność terapii uzależnień alkoholików. Seminare. Poszukiwania naukowe, tom 29, s. 105– –122. Pobrane z: file:///C:/Users/Dom/Downloads/Strategie_radzenia_sobie_ze_ stresem_a_skutecznosc_.pdf, (10.10.2022).
Wolska, D. (2012). Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej. Kra- ków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Wódz, J. (2019). Pokolenie. Komunikacja międzypokoleniowa. Kilka refleksji socjologa. W: A. Łacina-Łanowski, A. Fabiś (red.), Dialog międzypokoleniowy. Jubileusz 20-le- cia Oświęcimskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Zaworska-Nikoniuk, D. (2020). Kobiety uzależnione od alkoholu – w gąszczu ról i oczekiwań społecznych. Studium pedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 133
Liczba cytowań: 0