Wprowadzenie
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2023.001Słowa kluczowe
edukacja dorosłych, Edukacja Dorosłych, wprowadzenieAbstrakt
Współczesny nam świat jest niezwykle zróżnicowany, zmienny, patchworkowy, w którym przenikają się zjawiska społeczne, polityczne, kulturowe i inne z osobistymi wydarzeniami i doświadczeniami, wręcz narzucającymi podejmowane wybory i aktywności. Człowiek dorosły XXI wieku jest zagubiony, niepewny, wyobcowany, poszukujący stałych punktów, drogowskazów, jak pisał Zygmunt Bauman (2006; 2007). Dawne postrzeganie własnej dorosłości staje się balastem, przeszkodą. Problem ten dostrzeżony przez badaczy już w XX wieku, pokazany przez J.W. Botkin, M. Elmandjra, M. Malitza (1982), dzisiaj jest szczególnie aktualny. Pedagodzy, andragodzy, edukatorzy ludzi dorosłych, poprzez badania aktywności edukacyjnych dorosłych, różnorodnych sposobów i form uczenia się dorosłych, mają dostarczać wiedzy, mają zadanie pomagać dorosłym w kształtowaniu nowej definicji własnej dorosłości, nowej narracji dorosłości i edukacji w dorosłości, kształtować świadomość innego patrzenia na swoje życie w dłuższej perspektywie. Równocześnie inspirować do nabywania nowych kompetencji, w tym zwłaszcza biograficznych, rozbudzania ciekawości dla nowych form życia (Scott, Gratton, 2023). Teksty zamieszczone w aktualnym numerze Edukacji Dorosłych, choć pozornie różne, łączy jednak podejmowanie aktualnych dla edukacji dorosłych wyzwań.
Bibliografia
Bauman Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman Z. (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Botkin, J.W., Elmandjra, M., Malitza, M. (1982). Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”. Raport Klubu Rzymskiego. Warszawa 1982 (1979).
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Kolejne kroki w kierunku zrównowa- żonej przyszłości Europy. Europejskie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. COM/2016/0739 final; dostęp 11.12.2020.
Perez, C.C. (2020). Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Tłum. A. Sak. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Saini, A. (2022). Gorsze. Jak nauka pomyliła się co do kobiet. Tłum. H. Pustuła-Lewicka. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Scott, A.J., Gratton, L. (2023). Nowe długie życie. Zaprojektuj swoją przyszłość w zmienia- jącym się świecie. Tłum. A.D. Kamińska. Kraków: Wydawnictwo Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 115
Liczba cytowań: 0