SpołeczeńStwo wiedzy – nieobecna kategoria andragogiki
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2022.011Słowa kluczowe
mądrość, wiedza, informacja, edukacja dorosłych, andragogikaAbstrakt
W artykule wskazuje się, że wraz z cywilizacyjnym rozwojem spo- łeczeństwa zmieniały się jego epistemologiczne fundamenty. Tworzyły je kolejno: mądrość, wiedza i informacja. Autor analizuje proces przejścia od społeczeństwa wiedzy do społeczeństwa informacyjnego i zastanawia się nad skutkami, jakie zwrot ten ma dla edukacji dorosłych.
Bibliografia
Bangemann, M. (1996). Europa i globalne społeczeństwo informacyjne. Rekomendacje dla Rady Europy. Pobrane z: http:// Raport%20Bangemanna%20TH%20(5).pdf (do- stęp16.03.2022).
Bard, A., Soderqvist, J. (2006). Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Bauman, Z. (1998). Prawodawcy i tłumacze. Warszawa: IFiS PAN.
Beck, U., (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Bell, D., (1975). Nadejście społeczeństwa postindustrialnego: próba prognozowania społecznego. Warszawa: Instytut Badania Współczesnych Problemów Kapitalizmu.
Castells, M., (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chmielecka, E. (2004). Informacja, wiedza, mądrość. Co społeczeństwo wiedzy cenić powinno? Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 1 (23), s. 7–18.
Comte, A. (2001). Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Kęty: Wydawnictwo ANTYK. Drucker, P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Furedi, F. (2008). Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści? Warszawa: PIW.
Giddens, A. (2008), Konsekwencje nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Hetmański, M. (2013). Epistemologia informacji. Kraków: Copernicus Center Press.
Jarvis, P. (2004). Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. London-New York: Routledge-Falmer.
Kałużna-Wielobób, A. (2014). Psychologiczne koncepcje mądrości, Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, nr 4 (68), s. 63–79.
Kember, D. (2009). Promoting Student-Centered Forms of Learning across on Entire University, Higher Education, nr 1 (58), s. 1–13.
Knowles, M.S. (1972). Modern Practice of Adult Education. Andragogy versus Pedagogy. New York: Association Press.
Lyotard, J.-F. (1997). Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa: Fundacja Aletheja.
Łukaszewski, W. (2018). Mądrość i różne niemądrości. Sopot: Wydawnictwo smak słowa.
Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Polska Rama Kwalifikacji (2018). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z:
http:// kwalifikacje.gov.pl/download/Publikacje/Polska%20Kwalifikacj_ZSK3_2018.pdf (9.03.2022).
Popper, K.R. (2002). Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, .
Postman, N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może doskonalić naszą przyszłość. Warszawa: PIW.
Rorty, R. (1998). Konsekwencje pragmatyzmu. Eseje z lat 1972–1980. Warszawa: IFiS PAN.
Stępnik, A. (2014). Różnice między informacją a wiedzą w kontekście zarządzania, Studia Metodologiczne, nr 32, s. 29–47.
UNESCO (2005). World Report. Towards Knowledge Societies, Paris: UNESCO Publishing.
Ungar, S. (2003). Misplaced Metaphor: A Critical Analysis of the „Knowledge Society”, The Canadian Review of Sociology and Antropology, t. 40, nr 3, s. 331–347.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Pobrane z: http://
prk.gov.pl/potwierdzenie-efektow-uczenia-sie-w-szkolnictwie-wyższym/
Zybertowicz, A. (2015). Oświecenie – utopia, która działa. W: A. Zybertowicz z zespołem. Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków: Wydawnictwo KASPER.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 541
Liczba cytowań: 0