Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Edukacja i uczenie się – wokół pojęć
  • Strona domowa
  • /
  • Edukacja i uczenie się – wokół pojęć
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 (2014) /
  4. I. Analizy i badania edukacji dorosłych

Edukacja i uczenie się – wokół pojęć

Autor

  • Marcin Muszyński Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.004

Słowa kluczowe

edukacja, uczenie się, edukacja dorosłych, uczenie się dorosłych

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie znaczenia pojęć „edukacja” i „uczenie się” w odniesieniu do ustaleń poczynionych na gruncie andragogiki przez badaczy pochodzących z krajów anglosaskich. Uzasadnieniem dla dokonania takiej analizy jest teza wskazująca na znaczny wpływ, głównie brytyjskiej andragogiki, na prace polskich badaczy. Mimo tych inspiracji można zauważyć znaczące różnice w sposobach rozumienia podstawowych terminów tworzących terminologiczną siatkę andragogiki.

Bibliografia

Brownhill B. (2001), Lifelong learning, [w:] P. Jarvis (ed.), The age of learning. Education and the knowledge society, Kogan Page, Londyn.

Dubas E. (1990), Potrzeby edukacji dorosłych – pojęcie i kategoryzacja, „Oświata Dorosłych”, nr 6.

Dubas E. (2000), Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Edwards R. (1997), Changing places? Flexibility, lifelong learning, and a learning society, Routledge, London.

Hejnicka-Bezwińska T. (2008), Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Jarvis P. (1995), Adult and continuing education. Theory and practice, Routledge, London.

Jarvis P. (2001), Learning in later life. An introduction for educators and carers, Kogan Page, London.

Jarvis P. (2009), Learning to be a person in society, Routledge, New York.

Jarvis P., Wilson A. L. (2002), International dictionary of adult and continuing education, Routledge, London.

Kargul J. (2005), Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, Wrocław.

Lengrand P. (1995), Obszary permanentnej samoedukacji, Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej, Warszawa.

Livingstone D.W. (2001), Adults’ informal learning. Definitions, findings, gaps and future research, “Nall Working Papers”, no. 21.

Malewski M. (2002), Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki, [w:] E. A. Wesołowska (red.), Edukacja dorosłych w erze globalizmu, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Matlakiewicz A. (2000), „Formy edukacji dorosłych w Wielkiej Brytanii jako przejawy, realizacji idei edukacji ustawicznej”, maszynopis.

Marczuk M. (1986), Uczenie się dorosłych, [w:] Wojciechowski K. (red.), Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Merriam S. B., Brockett R. G. (2007), The profession and practice of adult education. An introduction, Jossey-Bass, San Francisco CA.

Mietzel G. (2009), Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Peterson D. (1990), A history of the education of older learners, [in:] R. H. Sherron, D. B. Lumsden (eds.), Introduction to educational gerontology, Hemisphere Publishing,

New York.

Półturzycki J. (1997), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo NOVUM, Toruń.

Rubacha K. (2006), Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Solarczyk-Ambrozik E. (2006), Znaczenie teorii andragogicznych dla wyjaśnienia i prognozowania aktywności edukacyjnej dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2 (34).

Thomas A. M. (1991), Beyond education, Jossey-Bass, San Francisco, CA.

Thomas A. M. (2000), Priori learning assessment. The quiet revolution, [in:] A. L. Wilson, E. R. Hayes (eds.), Handbook of adult and continuing education, Jossey-Bass, San Francisco, CA.

West L. (2003), Wstęp. Obszary sporu. Badania nad edukacją i całożyciowym uczeniem się w Wielkiej Brytanii, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1 (21).

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-06-19

Jak cytować

1.
MUSZYŃSKI, Marcin. Edukacja i uczenie się – wokół pojęć. Rocznik Andragogiczny [online]. 19 czerwiec 2015, T. 21, s. 77–88. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2014.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 (2014)

Dział

I. Analizy i badania edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1626
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja, uczenie się, edukacja dorosłych, uczenie się dorosłych
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa