Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Edukacja i uczenie się – wokół pojęć
  • Home
  • /
  • Edukacja i uczenie się – wokół pojęć
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 (2014) /
  4. I. Analizy i badania edukacji dorosłych

Edukacja i uczenie się – wokół pojęć

Authors

  • Marcin Muszyński Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.004

Keywords

edukacja, uczenie się, edukacja dorosłych, uczenie się dorosłych

Abstract

Celem artykułu jest ukazanie znaczenia pojęć „edukacja” i „uczenie się” w odniesieniu do ustaleń poczynionych na gruncie andragogiki przez badaczy pochodzących z krajów anglosaskich. Uzasadnieniem dla dokonania takiej analizy jest teza wskazująca na znaczny wpływ, głównie brytyjskiej andragogiki, na prace polskich badaczy. Mimo tych inspiracji można zauważyć znaczące różnice w sposobach rozumienia podstawowych terminów tworzących terminologiczną siatkę andragogiki.

References

Brownhill B. (2001), Lifelong learning, [w:] P. Jarvis (ed.), The age of learning. Education and the knowledge society, Kogan Page, Londyn.

Dubas E. (1990), Potrzeby edukacji dorosłych – pojęcie i kategoryzacja, „Oświata Dorosłych”, nr 6.

Dubas E. (2000), Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Edwards R. (1997), Changing places? Flexibility, lifelong learning, and a learning society, Routledge, London.

Hejnicka-Bezwińska T. (2008), Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Jarvis P. (1995), Adult and continuing education. Theory and practice, Routledge, London.

Jarvis P. (2001), Learning in later life. An introduction for educators and carers, Kogan Page, London.

Jarvis P. (2009), Learning to be a person in society, Routledge, New York.

Jarvis P., Wilson A. L. (2002), International dictionary of adult and continuing education, Routledge, London.

Kargul J. (2005), Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, Wrocław.

Lengrand P. (1995), Obszary permanentnej samoedukacji, Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej, Warszawa.

Livingstone D.W. (2001), Adults’ informal learning. Definitions, findings, gaps and future research, “Nall Working Papers”, no. 21.

Malewski M. (2002), Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki, [w:] E. A. Wesołowska (red.), Edukacja dorosłych w erze globalizmu, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Matlakiewicz A. (2000), „Formy edukacji dorosłych w Wielkiej Brytanii jako przejawy, realizacji idei edukacji ustawicznej”, maszynopis.

Marczuk M. (1986), Uczenie się dorosłych, [w:] Wojciechowski K. (red.), Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Merriam S. B., Brockett R. G. (2007), The profession and practice of adult education. An introduction, Jossey-Bass, San Francisco CA.

Mietzel G. (2009), Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Peterson D. (1990), A history of the education of older learners, [in:] R. H. Sherron, D. B. Lumsden (eds.), Introduction to educational gerontology, Hemisphere Publishing,

New York.

Półturzycki J. (1997), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo NOVUM, Toruń.

Rubacha K. (2006), Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Solarczyk-Ambrozik E. (2006), Znaczenie teorii andragogicznych dla wyjaśnienia i prognozowania aktywności edukacyjnej dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2 (34).

Thomas A. M. (1991), Beyond education, Jossey-Bass, San Francisco, CA.

Thomas A. M. (2000), Priori learning assessment. The quiet revolution, [in:] A. L. Wilson, E. R. Hayes (eds.), Handbook of adult and continuing education, Jossey-Bass, San Francisco, CA.

West L. (2003), Wstęp. Obszary sporu. Badania nad edukacją i całożyciowym uczeniem się w Wielkiej Brytanii, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1 (21).

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-06-19

How to Cite

1.
MUSZYŃSKI, Marcin. Edukacja i uczenie się – wokół pojęć. AY. Online. 19 June 2015. Vol. 21, pp. 77-88. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2014.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 (2014)

Section

I. Analizy i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 1626
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

edukacja, uczenie się, edukacja dorosłych, uczenie się dorosłych
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop