Un Maestro come modello di vita e di pensiero

Michele De Beni

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/21220

Abstrakt


Mistrz jako wzór życia i myślenia

Celem artykułu jest ukazanie pedagogicznych aspektów zawartych w niektórych przemówieniach i pismach Chiary Lubich. Przedmiotem niniejszej refleksji są trzy zasadnicze zagadnienia: prymat relacji – jako konstytutywny aspekt wychowania; znaczenie wzoru wychowawczego – rozumianego jako zapotrzebowanie na Ideał Mistrza, który może być inspiracją dla wychowanka; znaczenie poznania i myślenia – rozumianych jako służenie z miłości do świata. W kontekście przedstawionych zagadnień usiłuje się poszerzyć horyzonty dyskusji na temat modelu ukazującego sens wychowania, myślenia i działania jako braterskiego służenia.


Słowa kluczowe


mistrz; wychowawca; wzór; poznanie; myślenie; służenie

Pełny tekst:

PDF (Italiano)

Bibliografia


Anselmo d’Aosta. Proslogion. Milano: Rizzoli BUR, 2012.

Blaumeiser, Hubertus . “Un mediatore che è Nulla”. Nuova Umanità 117-118 (1998): 385–407.

Chiampi, Donato. “La maestra Silvia non aveva la matita rossa”. In: Essere educatori, coraggio di una presenza, ed. Michele De Beni, dvd-intervista ai suoi ex alunni. Roma: Città Nuova, 2014.

Clemente Alessandrino. Il Pedagogo. Roma: Città Nuova Editrice, 2005.

Coda, Piero. “Alcune riflessioni sul conoscere teologico”. Nuova Umanità 122 (1999): 191–206.

Conferenza Episcopale Italiana. Orientamenti Pastorali. Educare alla vita buona del Vangelo. Milano: S. Paolo, 2010.

Debesse, Maurice, Gaston Mialaret. Trattato delle scienze pedagogiche, vol. 1. Roma: Armando, 1971.

De Bono, Edward. Io ho ragione, tu hai torto. Milano: Sperling e Kupfer, 1990.

Groppo, Giuseppe. “Teologia dell’educazione”. In: Enciclopedia pedagogica, vol. VI, 11787–11798. Brescia: La Scuola, 1994.

Guardini, Romano. Persona e libertà. Brescia: La Scuola, 1987.

Husserl, Edmund. L’idea della fenomenologia. Bari: Laterza, 1992.

Kant, Immanuel. Critica della ragion pratica. Bari: Laterza, 1974.

La Trinità e il pensare, edd. Piero Coda, Andreas Tapken. Roma: Città Nuova, 1997.

Lévinas, Emmanuel. Di Dio che viene all’idea. Milano: Jaca Book, 1997.

Lipman, Matthew. Educare al pensiero. Milano: Vita e Pensiero, 2000.

Lubich, Chiara. “Lezione per la laurea honoris causa in Pedagogia”. Nuova Umanità 135–136 (2001): 341–352.

Lubich, Chiara. “Mistero d’amore”. Gen 18 (1984): 3.

Lubich, Chiara. “Gesù Maestro”. Nuova Umanità 180 (2008): 607–612.

MacIntyre, Alasdair. Dopo la virtù. Saggio di teoria morale. Milano: Feltrinelli, 1988.

Morin, Edgar. I setti saperi necessari all’uomo futuro. Milano: Cortina, 2001.

Mortari, Luigina. Epistemologia della ricerca pedagogica. Verona: Universitaria, 2003.

Nanni, Carlo. L’educazione tra crisi e ricerca di senso. Roma: Libreria Ateneo Salesiano, 1986.

Paolo VI. Evangelii Nuntiandi. Vatican: Libreria Editrice Vaticana, 1975.

Povilus, Judit. Gesù in mezzo nel pensiero di Chiara Lubich. Roma: Città Nuova, 1981.

Quando la scuola educa, ed. Michele De Beni. Roma: Città Nuova, 2017.

Scilironi, Carlo. In cammino verso l’uomo. Milano: S. Paolo, 1994.

Suchodolski, Bodgan. Pedagogia dell’essenza e pedagogia dell’esistenza. Roma: Armando, 1965.

Zambrano, Maria. Chiari nel bosco. Milano: Feltrinelli, 1991.








ISSN 1505-6872 (print)
ISSN 2451-1951 (online)

Partnerzy platformy czasopism