Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

In Community, Alone, in Community: Towards an Understanding of Christian Faith for the Post-Enlightenment, Post-Evangelical, Post-1960s Revolution Generation
  • Strona domowa
  • /
  • In Community, Alone, in Community: Towards an Understanding of Christian Faith for the Post-Enlightenment, Post-Evangelical, Post-1960s Revolution Generation
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 1 (2020): Being Alone Together in Education /
  4. Being Alone Together in Education

In Community, Alone, in Community: Towards an Understanding of Christian Faith for the Post-Enlightenment, Post-Evangelical, Post-1960s Revolution Generation

Autor

  • Gillian Simpson York St John University, School of Humanities, Religion & Philosophy https://orcid.org/0000-0003-4653-289X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2020.010

Słowa kluczowe

chrześcijaństwo, rozwój wiary, modelowanie wiary, wątpliwości, izolacja, wspólnota, dialog

Abstrakt

We wspólnocie, samotnie, we wspólnocie: ku rozumieniu chrześcijańskiej wiary przez pokolenie postoświeceniowe, poewanglikalne, i po rewolucji lat 60-tych

Chrześcijańskie Credo wylicza główne prawdy chrześcijańskiej wiary, zapewniając jej uniwersalne wyznawanie wszystkim chrześcijanom. W tekście przedstawiono stanowisko autorki, perspektywę ujmowania wiary narodzonej w wąskiej chrześcijańskiej wspólnocie, przeniesionej przez izolację i samotność na brzeg nowej wspólnoty, mającą za cel osobową samoakceptację i zrozumienie. Doktryny są zwykle postrzegane jako fakty; czy istnieje jednak miejsce na światłocienie, na bardziej zniuansowane interpretacje? W teologii niektórzy „wtajemniczeni” rozwijali nowatorskie podejścia do chrześcijaństwa, podczas gdy tradycyjna kościelna teologia pozostaje zewnętrznym, upartym stanowiskiem braku kompromisu. Ci, którzy próbowali rozwijać bardziej egzystencjalne podejścia, byli często szkalowani i usuwani z Kościoła. Jednak czy istnieje trzecia droga? Taka, która zakłada nie teologiczny formalizm czy wściekły, emocjonalny bunt, ale stopniowe przebudzenie świadomości, że wszyscy wyrastamy z jednego typu wspólnoty ku innemu, a odpowiedzi leżą bardziej w wątpliwościach aniżeli w pewności. Artykuł analizuje wewnętrzne i zewnętrzne dialogi, które autorka prowadziła w okresie przechodzenia z granic małego Ewangelikalnego Kościoła, poprzez samotność, do niepewnych brzegów nowej, wielogłosowej wspólnoty. Rozpoczynając od analizy metodologii Fowlera, jako narzędzia ewaluacji religijnych narracji, autorka bada wielość głosów, które oddziaływały na jej wewnętrzną podróż. Przystanki na tej drodze wynikały z potrzeby: wsparcia i zachęty wobec młodych dorosłych „outsiderów”, umocnienia głosów „odszczepieńców”, akceptacji różnych form duchowej przyjaźni i wreszcie napotkania rozwijającej się wspólnoty, która zdolna jest pomieścić nowe głosy „gender”, wątpliwości i radykalne interpretacje. Ostatecznie przygląda się „A New Creed” i zastanawia się – słynnymi słowami T. S. Eliota – czy rzeczywiście „…pod koniec wszystkich naszych odkryć dotrzemy tam, skąd wyruszyliśmy i poznamy to miejsce po raz pierwszy”.

Bibliografia

Asher, K. G. (1995). T. S. Eliot and Ideology. Cambridge: Cambridge University Press.

Bochen, C. M. (2000). Thomas Merton: Essential Writings. Maryknoll, New York: Orbis Books.

Brueggemann, W. (1993). Texts Under Negotiation: the Bible and Postmodern Imagination. Minneapolis: fortress Press.

Coyle, A. (2011). Critical Responses to Faith Development Theory: A Useful Agenda for Change?. http://epubs.surrey.ac.uk/25591/2/Faith%20Development%20Theory%20complete%20article.pdf [accessed 29.03.19].

Eliot, T. S. (1963). Collected Poems (1909-1962). London: Faber & Faber Ltd.

Erikson, E. (1980). Identity and the Life Cycle. New York and London: W.W. Norton & Company.

Fowler, J. W. ([1976] 1995). Stages of Faith: The psychology of human development and the quest from meaning. New York: HarperSanFrancisco.

Fowler, J. W. (2000). Becoming Adult Becoming Christian: Adult Development and Christian Faith. San-Francisco: Jossey Bass.

Fowler, J. (2004). Faith Development at 30: Naming the challenges of faith in a new millennium. Religious Education, 99(4), 405-421.

Fowler, J. W. & Dell, M. L. (2006). Stages of Faith from Infancy Through Adolescence: Reflections on Three Decades of Faith Development Theory. In E. C. Roehlkepartain, P. E. King, L. Wagner & P. L. Benson (eds.), The Handbook of Spiritual Development in Childhood and Adolescence (pp. 34-45). Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications.

Gold, J. M. & Rogers, J. (1995). Intimacy and Isolation: A Validation of Erikson’s Theory. Journal of Humanistic Psychology, 35(1), 78-85.

Gordon, L. (2012). The Imperfect Life of T. S. Eliot. London: Hachette Digital.

Holloway, R. (1997). Dancing on the Edge: Faith in a Post-Christian Age. London: Fount.

Holloway, R. (2001). Doubts and Loves: What is Left of Christianity? Edinburgh: Canongate.

Holloway, R. (2004). Looking in the Distance: the Human Search for Meaning. Edinburgh, New York, Melbourne: Canongate.

Holloway, R. (2012). Leaving Alexandria: A Memoir of Faith and Doubt. Edinburgh, London: Canongate.

Jamieson, A. (2002). A Churchless Faith: Faith Journeys Beyond the Churches. London: SPCK.

Jamieson, A. (2009). Churchless Faith: Trajectories of Faith Beyond the Church from Evangelical, Pentecostal and Charismatic Churches to Post-Church Groups. International Review of Mission, 92(365), 217-226.

McDargh, J. (2001). Faith Development Theory and the Postmodern Problem of Foundations. The International Journal for the Psychology of Religion, 77(3), 185-199.

Merton, T. (1961). New Seeds of Contemplation. Tunbridge Wells: Burns & Oates.

Merton, T. (1985). The Hidden Ground of Love: The Letters of Thomas Merton on Religious experience and Social Concerns, ed. William H. Shannon. New York: Farrar, Straus & Giroux.

Merton, T. (1994). Witness to Freedom: Letters in times of Crisis, ed. William H. Shannon. New York: Farrar, Straus & Giroux.

Niebuhr, H. R. ([1943] 1960). Radical Monotheism and Western Culture with supplementary essays. Louisville, Kentucky: Westminster/John Knox Press.

Noddings, N. ([1984], 2003). Caring: a feminine approach to ethics and moral education. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press.

Orens, J. R. (2002). The Silent Cry: Mysticism and Resistance. Anglican Theological Review, 84(4), 1053-1055.

Piaget, J. (2007). The Child’s Conception of the World. Plymouth, UK: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.

Reid, B. E. (1996). Choosing the Better Part?: Women in the Gospel of Luke. Collegeville, Minnesota: The Liturgical Press.

Slee, N. (2003). Faith and Feminism: An Introduction to Christian feminist Theology. London: Darton, Longman and Todd.

Soelle, D. ([1968] 1995). Creative Disobedience. Cleveland Ohio: The Pilgrim Press.

Soelle, D. (1975). Revolutionary Patience. Eugene, Oregon: Wipf and Stock Publishers.

Soelle, D. & Schotroff, L. (2002). Jesus of Nazareth. London: SPCK.

Smith, S. (1958). Not Waving but Drowning. Andre Deutsch.

Sowerby, E. (2019). Nel Noddings’ Caring: a critical analysis. https://www.researchgate.net/publication/29735599_Nel_Noddings%27_Caring_a_critical_analysis [Access: 8.03.19]

Tillich, P. (1949). The Shaking of the Foundations. London: Penguin.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-05-15

Jak cytować

1.
SIMPSON, Gillian. In Community, Alone, in Community: Towards an Understanding of Christian Faith for the Post-Enlightenment, Post-Evangelical, Post-1960s Revolution Generation. Paedagogia Christiana [online]. 15 maj 2020, T. 45, nr 1, s. 149–169. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2020.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 1 (2020): Being Alone Together in Education

Dział

Being Alone Together in Education

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Paedagogia Christiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 743
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

chrześcijaństwo, rozwój wiary, modelowanie wiary, wątpliwości, izolacja, wspólnota, dialog
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa