Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Znaczenie teorii przywiązania i teorii systemowych w terapii osób wykorzystanych seksualnie
  • Strona domowa
  • /
  • Znaczenie teorii przywiązania i teorii systemowych w terapii osób wykorzystanych seksualnie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 39 Nr 1 (2017) /
  4. Artykuły / Articles

Znaczenie teorii przywiązania i teorii systemowych w terapii osób wykorzystanych seksualnie

Autor

  • Monika Dąbkowska Katedra Tanatopedagogiki i Terapii Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2017.012

Słowa kluczowe

wykorzystanie seksualne, teorie przywiązania, teorie systemowe, terapia, dzieci i młodzież

Abstrakt

Wykorzystanie seksualne dziecka zawsze jest doświadczeniem dlań niekorzystnym. Stanowi czynnik ryzyka zaburzenia jego rozwoju psychoseksualnego. Kluczowe jest więc poszukiwanie zasobów i możliwości wsparcia rozwoju dzieci i młodzieży wykorzystanych seksualnie w ich rodzinach – szczególnie podczas planowania i prowadzenia procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego. Celem niniejszej pracy jest ukazanie konieczności stosowania teorii przywiązania i teorii systemowych we wsparciu terapeutycznym osób wykorzystywanych seksualnie. Nie bez znaczenia jest także obecność poruszanego tematu w literaturze pedagogicznej, co ułatwi współpracę profesjonalistów zajmujących się dziećmi i młodzieżą z rodzicami oraz pomoże efektywniej budować programy pomocowe.

Bibliografia

Alexander, Pamela C. “Application of attachment theory to the study of sexual abuse”. Journal of Consulting & Clinical Psychology 60 (1992): 185–195.

Aspelmeier, Jeffery E., Ann N. Elliott, Christopher H. Smith. “Childhood sexual abuse, attachment, and trauma symptoms in college females: The moderating role of attachment”. Child Abuse & Neglect 31 (2007): 549–566.

Beisert, Maria. „Wykorzystanie seksualne nieletnich – geneza, ofiary i sprawcy, następstwa”. W: Podstawy seksuologii, red. Zbigniew Lew-Starowicz, Violetta Skrzypulec, 238–248. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2010.

Bowlby, John. “The making and breaking of affectional bonds”. British Journal of Psychiatry 130 (1977): 201–210.

DiLillo, David. “Interpersonal functioning among women reporting a history of childhood sexual abuse”. Clinical Psychology Review 21 (2001): 553–576.

Dube, Shanta, Robert Anda, Charles Whitfield, David Brown, Vincent Felitti, Maxia Dong, Wayne Giles. “Long-term consequences of childhood sexual abuse by gender of victim”. American Journal of Preventative Medicine 28 (2005): 430–438.

Finkelhor, David. “Early and long-term effects of child sexual abuse: An update”. Professional Psychology: Research and Practice 21 (1990): 325–330.

Finkelhor, David, Angela Browne. “Impact of child sexual abuse: A review of the research”. Psychological Bulletin 99 (1986): 66–77.

Goldenberg, Herbert, Irene Goldenberg. Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.

Goodman, Robert, Stephen Scott. „Więzi nie dające poczucia bezpieczeństwa”. W: Psychiatria dzieci i młodzieży, red. Jolanta Rabe-Jabłońska, 224–233. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, 2000.

Haugaard, Jeffrey J. “The challenge of defining child sexual abuse”. American Psychologist 55 (2000): 1036–1039.

Józefik, Barbara, Grzegorz Iniewicz. Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.

Kendall-Tackett, Kathleen A., Linda M. Williams, David Finkelhor. “Impact of sexual abuse on children: a review and synthesis of recent empirical studies”. Psychological Bulletin 113 (1993): 164–180.

Kirschner, Sam, Diana A. Kirschner, Richard L. Rappaport. The healing journey frontiers in couples and family therapy. New York: Brunner-Mazel, 1993.

Lew-Starowicz, Zbigniew. „Seksuologia wieku dziecięcego i okresu dojrzewania”. W: Psychiatria wieku rozwojowego, red. Aniela Popielarska, Maria Popielarska, 195–216. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2000.

Mason, Gillian E., Sarah Ullman, Susan Long, LaDonna Long, Laura Starzynski. “Social support and risk of sexual assault revictimization”. Journal of Community Psychology 37 (2009): 58–72.

Mudyń, Krzysztof. „Zdarza się, że myślimy systemowo”. W: Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, red. Lech Górniak, Barbara Józefik, 75–82. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.

Namysłowska, Irena. Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii, 2000.

Paszkiewicz, Ewa. „Rodzina jako system. Wpływ systemu rodzinnego na funkcjonowanie dziecka”. W: Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, red. Tomasz Wolańczyk, Jadwiga Komender, 39–46. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005.

Putnam, Frank. “Ten-year research update review: Child sexual abuse”. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 42 (2003): 269–278.

Retzlaff, Rüdiger. Speil-Räume. Lehrbuch der systemischen Therapie mit Kindern und Jugendlichen. Stuttgart: Klett-Cotta, 2008.

Roberts, Joseph E., Ian H. Gotlib, Jon D. Kassel. “Adult attachment security and symptoms of depression”. Journal of Personality and Social Psychology 70 (1996): 310–320.

Shapiro, Deborah L., Alytia A. Levendosky. “Adolescent survivors of childhood sexual abuse”. Child Abuse & Neglect 23 (1999): 1175–1191.

Tryjarska, Barbara. „Terapia rodzin”. W: Psychoterapia. Praktyka, red. Lidia Grzesiuk, 77–135. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury, 2006.

Zielona-Jenek, Monika, Aleksandra Chodecka. Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-09-10

Jak cytować

1.
DĄBKOWSKA, Monika. Znaczenie teorii przywiązania i teorii systemowych w terapii osób wykorzystanych seksualnie. Paedagogia Christiana [online]. 10 wrzesień 2017, T. 39, nr 1, s. 237–253. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2017.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 39 Nr 1 (2017)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 576
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wykorzystanie seksualne, teorie przywiązania, teorie systemowe, terapia, dzieci i młodzież
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa