Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The Importance of the Attachment and Systemic Theories in the Therapy of the Sexually Abused
  • Home
  • /
  • The Importance of the Attachment and Systemic Theories in the Therapy of the Sexually Abused
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 39 No. 1 (2017) /
  4. Articles

The Importance of the Attachment and Systemic Theories in the Therapy of the Sexually Abused

Authors

  • Monika Dąbkowska Katedra Tanatopedagogiki i Terapii Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2017.012

Keywords

sexual abuse, attachment theories, systemic theories, therapy, children and adolescents

Abstract

The sexual abuse of a child is always unfavorable experience for him. It is a factor of risk for his psychosexual development. It is therefore crucial to look for the resources and possibilities to support the development of children and adolescents sexually abused in their families – especially when planning and conducting a diagnostic and therapeutic process. The purpose of this paper is to demonstrate the need for the use of attachment theory and systemic theories in the therapeutic support of sexually abused persons. The presence of the subject in pedagogical literature is also essential, which will facilitate the cooperation of professionals dealing with children and adolescents with parents and will help to build aid programs more effectively. 

References

Alexander, Pamela C. “Application of attachment theory to the study of sexual abuse”. Journal of Consulting & Clinical Psychology 60 (1992): 185–195.

Aspelmeier, Jeffery E., Ann N. Elliott, Christopher H. Smith. “Childhood sexual abuse, attachment, and trauma symptoms in college females: The moderating role of attachment”. Child Abuse & Neglect 31 (2007): 549–566.

Beisert, Maria. „Wykorzystanie seksualne nieletnich – geneza, ofiary i sprawcy, następstwa”. W: Podstawy seksuologii, red. Zbigniew Lew-Starowicz, Violetta Skrzypulec, 238–248. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2010.

Bowlby, John. “The making and breaking of affectional bonds”. British Journal of Psychiatry 130 (1977): 201–210.

DiLillo, David. “Interpersonal functioning among women reporting a history of childhood sexual abuse”. Clinical Psychology Review 21 (2001): 553–576.

Dube, Shanta, Robert Anda, Charles Whitfield, David Brown, Vincent Felitti, Maxia Dong, Wayne Giles. “Long-term consequences of childhood sexual abuse by gender of victim”. American Journal of Preventative Medicine 28 (2005): 430–438.

Finkelhor, David. “Early and long-term effects of child sexual abuse: An update”. Professional Psychology: Research and Practice 21 (1990): 325–330.

Finkelhor, David, Angela Browne. “Impact of child sexual abuse: A review of the research”. Psychological Bulletin 99 (1986): 66–77.

Goldenberg, Herbert, Irene Goldenberg. Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.

Goodman, Robert, Stephen Scott. „Więzi nie dające poczucia bezpieczeństwa”. W: Psychiatria dzieci i młodzieży, red. Jolanta Rabe-Jabłońska, 224–233. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, 2000.

Haugaard, Jeffrey J. “The challenge of defining child sexual abuse”. American Psychologist 55 (2000): 1036–1039.

Józefik, Barbara, Grzegorz Iniewicz. Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.

Kendall-Tackett, Kathleen A., Linda M. Williams, David Finkelhor. “Impact of sexual abuse on children: a review and synthesis of recent empirical studies”. Psychological Bulletin 113 (1993): 164–180.

Kirschner, Sam, Diana A. Kirschner, Richard L. Rappaport. The healing journey frontiers in couples and family therapy. New York: Brunner-Mazel, 1993.

Lew-Starowicz, Zbigniew. „Seksuologia wieku dziecięcego i okresu dojrzewania”. W: Psychiatria wieku rozwojowego, red. Aniela Popielarska, Maria Popielarska, 195–216. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2000.

Mason, Gillian E., Sarah Ullman, Susan Long, LaDonna Long, Laura Starzynski. “Social support and risk of sexual assault revictimization”. Journal of Community Psychology 37 (2009): 58–72.

Mudyń, Krzysztof. „Zdarza się, że myślimy systemowo”. W: Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, red. Lech Górniak, Barbara Józefik, 75–82. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.

Namysłowska, Irena. Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii, 2000.

Paszkiewicz, Ewa. „Rodzina jako system. Wpływ systemu rodzinnego na funkcjonowanie dziecka”. W: Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, red. Tomasz Wolańczyk, Jadwiga Komender, 39–46. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005.

Putnam, Frank. “Ten-year research update review: Child sexual abuse”. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 42 (2003): 269–278.

Retzlaff, Rüdiger. Speil-Räume. Lehrbuch der systemischen Therapie mit Kindern und Jugendlichen. Stuttgart: Klett-Cotta, 2008.

Roberts, Joseph E., Ian H. Gotlib, Jon D. Kassel. “Adult attachment security and symptoms of depression”. Journal of Personality and Social Psychology 70 (1996): 310–320.

Shapiro, Deborah L., Alytia A. Levendosky. “Adolescent survivors of childhood sexual abuse”. Child Abuse & Neglect 23 (1999): 1175–1191.

Tryjarska, Barbara. „Terapia rodzin”. W: Psychoterapia. Praktyka, red. Lidia Grzesiuk, 77–135. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury, 2006.

Zielona-Jenek, Monika, Aleksandra Chodecka. Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-09-10

How to Cite

1.
DĄBKOWSKA, Monika. The Importance of the Attachment and Systemic Theories in the Therapy of the Sexually Abused. Paedagogia Christiana. Online. 10 September 2017. Vol. 39, no. 1, pp. 237-253. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2017.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 39 No. 1 (2017)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 577
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

sexual abuse, attachment theories, systemic theories, therapy, children and adolescents
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop