Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Influence of Catholic School on Development of Education in Poland
  • Strona domowa
  • /
  • Influence of Catholic School on Development of Education in Poland
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 Nr 2 (2019) /
  4. Artykuły

Influence of Catholic School on Development of Education in Poland

Autor

  • Jacek Kędzierski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w T oruniu https://orcid.org/0000-0002-1058-2062

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2019.015

Słowa kluczowe

szkoła katolicka, prawo oświatowe, organ prowadzący szkoły, pracownik szkoły katolickiej, uczeń szkoły katolickiej, misja szkoły katolickiej, Karta Nauczyciela

Abstrakt

Szkolnictwo katolickie cieszy się od wieków zaufaniem w wielu krajach świata. Kościół katolicki na przestrzeni wieków ma duże osiągnięcia w dziedzinie edukacji. W Europie w takich krajach, jak Belgia, Francja, Holandia ponad połowa wszystkich szkół to szkoły katolickie. Trzeba jednak pamiętać, że w tych krajach nie zlikwidowano szkolnictwa katolickiego ze względów politycznych, jak to było w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, gdzie szkolnictwo katolickie zostało po II wojnie światowej zlikwidowane z powodów ideologiczno-politycznych.

            W niniejszym artykule został przedstawiony wpływ szkoły katolickiej na rozwój edukacji w Polsce. Szkoły katolickie realizują swoją misję edukacyjną i wychowawczą w określonym miejscu i czasie. Początki szkolnictwa katolickiego w naszym kraju sięgają XIII wieku. Były to najpierw pojedyncze elitarne placówki tworzone przy katedrach, klasztorach i parafiach. Miały one charakter przede wszystkim religijny, moralny i patriotyczny.

            Celem tego artykułu jest próba przybliżenia troski Kościoła o dzieci i młodzież, by były kształcone i wychowywane zgodnie z wartościami chrześcijańskimi. Artykuł ukazuje, że szkolnictwo katolickie w Polsce odbudowuje się od roku 1989, wówczas było tylko 11 szkół katolickich (w tym 9 liceów ogólnokształcących i 2 szkoły zawodowe), a w roku 2018 było już 610 szkół katolickich, edukujących na różnych etapach kształcenia – szkoły podstawowe, gimnazja, licea, technika i szkoły zawodowe. Są to szkoły bardzo dobre, osiągające wysokie wyniki w nauce, dbające o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, chętnie wybierane przez rodziców i ich dzieci. To prawda, że nikt nie zastąpi rodziców w wychowaniu dzieci, ale szkoły katolickie chętnie wspierają ich, troszcząc się o integralny rozwój młodego człowieka. Niewątpliwie działalność dydaktyczna i wychowawcza szkół katolickich w naturalny sposób wpisuje się w posłannictwo Kościoła, przybliżając osobę Jezusa Chrystusa i Jego Ewangelię. Takie motywy przyświecają tym, którzy powołują do istnienie i prowadzą szkoły katolickie w Polsce.

Bibliografia

Andrzejewski R., Witając w progach odrodzonego Długosza, Włocławek 2001.

Bilicka B., Nauczyciel szkoły katolickiej. Wychowanie do dialogu i tolerancji, „Ateneum Kapłańskie” 149 (2007), pp. 464–476.

Cichosz W. (red.), Formacyjna rola szkoły katolickiej, Gdynia 2007.

Interdiözesaner Katechetischer Fonds (Herausgeber), Katolische Schulen in Europa. Innovation ist unsere Tradition, Wien 2015.

Janeczek S., Komisja Edukacji Narodowej, in: Encyklopedia katolicka, Lublin 2002, vol. 9, col. 449–455.

Jeż S., Rada Szkół Katolickich – organizacja wspomagająca wychowanie w szkołach katolickich, „Ateneum Kapłańskie” 149 (2007), pp. 498–503.

Kędzierski J., Ksiądz Jan Długosz – wychowawca i nauczyciel, patron włocławskiej szkoły katolickiej, „Zapiski Kazimierzowskie” 15/2015, pp. 122–135.

Litak S., Historia wychowania, vol. 1, Kraków 2005.

Maj A., Szkolnictwo katolickie w III RP (1989–2001), Warszawa 2002.

Poniewierski J. (red.), Służyć wzrastaniu w prawdzie i miłości. Wybór dokumentów Kościoła na temat szkoły katolickiej i wychowania, Kraków 2009.

Rada Szkół Katolickich, Informator adresowy szkół katolickich w Polsce, Warszawa 2017.

Ziemkiewicz M., Historia Zakładu Naukowo-Wychowawczego im. ks. Jana Długosza we Włocławku w latach 196–1949, Włocławek 2001.

Teologia i Człowiek

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-17

Jak cytować

1.
KĘDZIERSKI, Jacek. Influence of Catholic School on Development of Education in Poland. Teologia i Człowiek [online]. 17 czerwiec 2019, T. 46, nr 2, s. 57–69. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/TiCz.2019.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 Nr 2 (2019)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 460
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

szkoła katolicka, prawo oświatowe, organ prowadzący szkoły, pracownik szkoły katolickiej, uczeń szkoły katolickiej, misja szkoły katolickiej, Karta Nauczyciela
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa