Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Influence of Catholic School on Development of Education in Poland
  • Home
  • /
  • Influence of Catholic School on Development of Education in Poland
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 46 Nr. 2 (2019) /
  4. Artykuły

Influence of Catholic School on Development of Education in Poland

Autor/innen

  • Jacek Kędzierski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w T oruniu https://orcid.org/0000-0002-1058-2062

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2019.015

Schlagworte

szkoła katolicka, prawo oświatowe, organ prowadzący szkoły, pracownik szkoły katolickiej, uczeń szkoły katolickiej, misja szkoły katolickiej, Karta Nauczyciela

Abstract

Szkolnictwo katolickie cieszy się od wieków zaufaniem w wielu krajach świata. Kościół katolicki na przestrzeni wieków ma duże osiągnięcia w dziedzinie edukacji. W Europie w takich krajach, jak Belgia, Francja, Holandia ponad połowa wszystkich szkół to szkoły katolickie. Trzeba jednak pamiętać, że w tych krajach nie zlikwidowano szkolnictwa katolickiego ze względów politycznych, jak to było w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, gdzie szkolnictwo katolickie zostało po II wojnie światowej zlikwidowane z powodów ideologiczno-politycznych.

            W niniejszym artykule został przedstawiony wpływ szkoły katolickiej na rozwój edukacji w Polsce. Szkoły katolickie realizują swoją misję edukacyjną i wychowawczą w określonym miejscu i czasie. Początki szkolnictwa katolickiego w naszym kraju sięgają XIII wieku. Były to najpierw pojedyncze elitarne placówki tworzone przy katedrach, klasztorach i parafiach. Miały one charakter przede wszystkim religijny, moralny i patriotyczny.

            Celem tego artykułu jest próba przybliżenia troski Kościoła o dzieci i młodzież, by były kształcone i wychowywane zgodnie z wartościami chrześcijańskimi. Artykuł ukazuje, że szkolnictwo katolickie w Polsce odbudowuje się od roku 1989, wówczas było tylko 11 szkół katolickich (w tym 9 liceów ogólnokształcących i 2 szkoły zawodowe), a w roku 2018 było już 610 szkół katolickich, edukujących na różnych etapach kształcenia – szkoły podstawowe, gimnazja, licea, technika i szkoły zawodowe. Są to szkoły bardzo dobre, osiągające wysokie wyniki w nauce, dbające o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, chętnie wybierane przez rodziców i ich dzieci. To prawda, że nikt nie zastąpi rodziców w wychowaniu dzieci, ale szkoły katolickie chętnie wspierają ich, troszcząc się o integralny rozwój młodego człowieka. Niewątpliwie działalność dydaktyczna i wychowawcza szkół katolickich w naturalny sposób wpisuje się w posłannictwo Kościoła, przybliżając osobę Jezusa Chrystusa i Jego Ewangelię. Takie motywy przyświecają tym, którzy powołują do istnienie i prowadzą szkoły katolickie w Polsce.

Literaturhinweise

Andrzejewski R., Witając w progach odrodzonego Długosza, Włocławek 2001.

Bilicka B., Nauczyciel szkoły katolickiej. Wychowanie do dialogu i tolerancji, „Ateneum Kapłańskie” 149 (2007), pp. 464–476.

Cichosz W. (red.), Formacyjna rola szkoły katolickiej, Gdynia 2007.

Interdiözesaner Katechetischer Fonds (Herausgeber), Katolische Schulen in Europa. Innovation ist unsere Tradition, Wien 2015.

Janeczek S., Komisja Edukacji Narodowej, in: Encyklopedia katolicka, Lublin 2002, vol. 9, col. 449–455.

Jeż S., Rada Szkół Katolickich – organizacja wspomagająca wychowanie w szkołach katolickich, „Ateneum Kapłańskie” 149 (2007), pp. 498–503.

Kędzierski J., Ksiądz Jan Długosz – wychowawca i nauczyciel, patron włocławskiej szkoły katolickiej, „Zapiski Kazimierzowskie” 15/2015, pp. 122–135.

Litak S., Historia wychowania, vol. 1, Kraków 2005.

Maj A., Szkolnictwo katolickie w III RP (1989–2001), Warszawa 2002.

Poniewierski J. (red.), Służyć wzrastaniu w prawdzie i miłości. Wybór dokumentów Kościoła na temat szkoły katolickiej i wychowania, Kraków 2009.

Rada Szkół Katolickich, Informator adresowy szkół katolickich w Polsce, Warszawa 2017.

Ziemkiewicz M., Historia Zakładu Naukowo-Wychowawczego im. ks. Jana Długosza we Włocławku w latach 196–1949, Włocławek 2001.

Teologia i Człowiek

Downloads

  • PDF (English)

Veröffentlicht

2019-06-17

Zitationsvorschlag

1.
KĘDZIERSKI, Jacek. Influence of Catholic School on Development of Education in Poland. Teologia i Człowiek. Online. 17 Juni 2019. Vol. 46, no. 2, pp. 57-69. [Accessed 6 Juli 2025]. DOI 10.12775/TiCz.2019.015.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 46 Nr. 2 (2019)

Rubrik

Artykuły

Lizenz

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 460
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

szkoła katolicka, prawo oświatowe, organ prowadzący szkoły, pracownik szkoły katolickiej, uczeń szkoły katolickiej, misja szkoły katolickiej, Karta Nauczyciela
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop