Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Znaczenie wiary w procesach wychowania i nauczania w świetle Listu do diecezji rzymskiej o pilnej potrzebie wychowania papieża Benedykta XVI
  • Strona domowa
  • /
  • Znaczenie wiary w procesach wychowania i nauczania w świetle Listu do diecezji rzymskiej o pilnej potrzebie wychowania papieża Benedykta XVI
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 60 Nr 4 (2022) /
  4. Artykuły

Znaczenie wiary w procesach wychowania i nauczania w świetle Listu do diecezji rzymskiej o pilnej potrzebie wychowania papieża Benedykta XVI

Autor

  • Grzegorz Kaczorowski Państwowa Uczelnia Zawodowa im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie https://orcid.org/0000-0002-9316-7840

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.023

Słowa kluczowe

wiara, chrześcijaństwo, wychowanie, nauczanie

Abstrakt

Koncepcja wychowania i nauczania w ujęciu papieża Benedykta XVI stanowi szczególną wartość i inspirację do podejmowania dyskusji na temat współczesnego wychowywania i nauczania w rodzinach, szkołach, instytucjach o charakterze pedagogicznym. Jego koncepcja zbudowana jest na gruncie wielkiej tradycji pedagogicznego myślenia w Kościele katolickim, a zarazem wpisuje się w aktualne uwarunkowania egzystencjalne współczesnych ludzi. Dla Benedykta XVI istotne znaczenie w procesach wychowania i nauczania chrześcijańskiego ma wiara i jej rys osobowy. Papież w Liście do diecezji rzymskiej o pilnej potrzebie wychowania wskazuje na konkretne warunki wychowania chrześcijańskiego, zarówno w odniesieniu do wychowywanych\nauczanych, jak i wychowujących\nauczających, a są nimi: bliskość i zaufanie, wielkie pytanie o prawdę, zdolność do miłości, znalezienie właściwej równowagi między wolnością i dyscypliną, autorytet, poczucie odpowiedzialności i niezawodna nadzieja. Według papieża Benedykta XVI pełna edukacja, powinna zatem opierać się na bezpośrednim i osobowym spotkaniu z człowiekiem, na świadectwie, na autentycznym przekazie wiary, nadziei i miłości oraz wypływających z nich wartości.

Bibliografia

Adamski, Franciszek. „Personalistyczna wizja osoby jako podmiotu wychowania – jej prawa i wynikające stąd dyrektywy wychowawcze.” W Podmiotowość w wychowaniu. Między ideą a realnością. Redakcja Ewa Kubiak-Szymborska, 179–184. Bydgoszcz: Wydawnictwo „WERS”, 1999.

Adamski, Franciszek. „Wprowadzenie: personalizm – filozoficzny nurt myślenia o człowieku i wychowaniu.” W Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów. Redakcja Franciszek Adamski, 9–19. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2005.

Attard, Fabio. „L’emergenza educativa. L’impegno della Chiesa e il recente Magistero Cattolico.” W Di fronte alla sfida educativa. Emergenza o cosa di cuore?, a cura di Velleda Bolognari, Francesco Gatto, Giovanni Russo. 57. Messina: Coop. S.Tom.; Torino: Elledici, 2010.

Benedykt XVI. Encyklika „Spe salvi”. Kraków: Wydawnictwo M, 2007.

Benedykt XVI, „List do diecezji rzymskiej o pilnej potrzebie wychowania (Watykan 21.01.2008).” L’Osservatore Romano, wydanie polskie 29, no. 4 (2008): 4–6.

Benedykt XVI, „Modlitwa niedzielna z Papieżem. Bóg jest Panem świata. 27.01.2008.” L’Osservatore Romano, wydanie polskie 29, no. 3 (2008): 56–57.

Benedykt XVI. „Przemówienie do biskupów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki 19.01.2012. Świadectwo Kościoła ma charakter publiczny.” L’Osservatore Romano, wydanie polskie 33, no. 3 (2012): 15–16.

De Beni, Michele. „Mieć odwagę być wychowawcami dzisiaj.” W Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, redakcja Alina Rynio, 61–69. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.

Chrobak, Stanisław. „Troska i wychowanie nowych pokoleń. Benedykt XVI o potrzebie wychowania.” Seminare 27 (2010): 127–136. https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/s/issue/view/860/215.

Kantowski, Krzysztof. „Kształtowanie pojęć w kontekście itinerarium wiary.” Colloquia Theologica Ottoniana 1 (2014): 119–134. https://wnus.edu.pl/cto/pl/issue/583/article/9175/.

Kiereś, Barbara. „Kultura chrześcijańska wobec postmodernistycznej ideologii «anty» w pedagogice.” W Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, redakcja Alina Rynio, 91–102. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.

Kość, Stanislav. „Idea rozwoju człowieka – wkład nauki społecznej Kościoła w integralną wizję wychowania.” W Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania, redakcja Alina Rynio et al., 39–56. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1993.

Marek, Zbigniew. „Wychowanie religijno-moralne.” W Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania, redakcja Alina Rynio et al., 21–38. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012.

Michałowski, Stanisław Czesław. „Kategorie edukacyjne w pedagogii współbycia osobowego.” W Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, redakcja Alina Rynio, 180–210. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.

Nagy, Stanisław. „Czytając Spe salvi – wielka nadzieja.” Niedziela. Wydanie ogólnopolskie 7 (2008): 4–5. https://www.niedziela.pl/artykul/84642/nd/Czytajac-%E2%80%9ESpe-salvi---wielka-nadzieja.

Nowak, Antoni J. „Człowiek – istota religijna. Aspekt psychologiczny.” Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 18 (1985): 203–208. https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Slaskie_Studia_Historyczno_Teologiczne/Slaskie_Studia_Historyczno_Teologiczne-r1985-t18/Slaskie_Studia_Historyczno_Teologiczne-r1985-t18-s203-208/Slaskie_Studia_Historyczno_Teologiczne-r1985-t18-s203-208.pdf. http://www.wtl.us.edu.pl/e107_plugins/wtl_ssht/index.php?numer=18&str=203-208.

Nowak, Marian. „Historyczny i społeczny kontekst wychowania w duchu chrześcijańskim.” W Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, redakcja Alina Rynio, 33–36. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.

Nowak, Marian. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.

Okoń, Wincenty. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2007.

Solak, Adam. Wychowanie chrześcijańskie i praca ludzka. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2004.

Starnawski, Witold. „Doświadczenie prawdy i jego znaczenie w wychowaniu.” W Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, redakcja Alina Rynio, 317–330. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.

Sztaba, Mariusz. Benedykt XVI. „Aby na nowo odkryć radość w wierze”. Antologia papieskich wypowiedzi na temat wiary, wątpienia i ateizmu. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna ADAM, 2014.

Teologia i Człowiek

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

1.
KACZOROWSKI, Grzegorz. Znaczenie wiary w procesach wychowania i nauczania w świetle Listu do diecezji rzymskiej o pilnej potrzebie wychowania papieża Benedykta XVI. Teologia i Człowiek [online]. 30 grudzień 2022, T. 60, nr 4, s. 43–58. [udostępniono 11.5.2025]. DOI 10.12775/TiCz.2022.023.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 60 Nr 4 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Grzegorz Kaczorowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 346
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wiara, chrześcijaństwo, wychowanie, nauczanie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa