The Importance of Faith in the Processes of Upbringing and Education in Pope Benedict XVI’s Letter to the Diocese of Rome on the Urgent Task of Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.023Keywords
faith, Christianity, education, teachingAbstract
According to Benedict XVI, the concept of upbringing and education holds a special value and can be an inspiration for a discussion on the contemporary education in families, schools and educational institutions. The Pope’s idea is grounded in the great tradition of pedagogical thinking in the Catholic Church and is, at the same time, inscribed in the current existential considerations of the modern-day man. For Pope Benedict XVI, it is faith and its personal aspect that hold significant importance in the process of Christian upbringing and education. In his Letter to the Faithful of the Diocese and City of Rome on the Urgent Task of Educating Young People, the Pope points to the specific conditions of Christian education in reference to both those who are being educated and those who do their work of educating. The aforementioned conditions are: closeness and trust, the important question about the truth, the capacity for loving, finding the right balance between freedom and discipline, authoritativeness, sense of responsibility, and dependable hope. According to Pope Benedict XVI, a complete education should, as a result, be founded on the direct and personal encounter with man, on being a witness and on the genuine transmission of faith, hope and love together with the values that stem from them.
References
Adamski, Franciszek. „Personalistyczna wizja osoby jako podmiotu wychowania – jej prawa i wynikające stąd dyrektywy wychowawcze.” W Podmiotowość w wychowaniu. Między ideą a realnością. Redakcja Ewa Kubiak-Szymborska, 179–184. Bydgoszcz: Wydawnictwo „WERS”, 1999.
Adamski, Franciszek. „Wprowadzenie: personalizm – filozoficzny nurt myślenia o człowieku i wychowaniu.” W Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów. Redakcja Franciszek Adamski, 9–19. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2005.
Attard, Fabio. „L’emergenza educativa. L’impegno della Chiesa e il recente Magistero Cattolico.” W Di fronte alla sfida educativa. Emergenza o cosa di cuore?, a cura di Velleda Bolognari, Francesco Gatto, Giovanni Russo. 57. Messina: Coop. S.Tom.; Torino: Elledici, 2010.
Benedykt XVI. Encyklika „Spe salvi”. Kraków: Wydawnictwo M, 2007.
Benedykt XVI, „List do diecezji rzymskiej o pilnej potrzebie wychowania (Watykan 21.01.2008).” L’Osservatore Romano, wydanie polskie 29, no. 4 (2008): 4–6.
Benedykt XVI, „Modlitwa niedzielna z Papieżem. Bóg jest Panem świata. 27.01.2008.” L’Osservatore Romano, wydanie polskie 29, no. 3 (2008): 56–57.
Benedykt XVI. „Przemówienie do biskupów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki 19.01.2012. Świadectwo Kościoła ma charakter publiczny.” L’Osservatore Romano, wydanie polskie 33, no. 3 (2012): 15–16.
De Beni, Michele. „Mieć odwagę być wychowawcami dzisiaj.” W Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, redakcja Alina Rynio, 61–69. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.
Chrobak, Stanisław. „Troska i wychowanie nowych pokoleń. Benedykt XVI o potrzebie wychowania.” Seminare 27 (2010): 127–136. https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/s/issue/view/860/215.
Kantowski, Krzysztof. „Kształtowanie pojęć w kontekście itinerarium wiary.” Colloquia Theologica Ottoniana 1 (2014): 119–134. https://wnus.edu.pl/cto/pl/issue/583/article/9175/.
Kiereś, Barbara. „Kultura chrześcijańska wobec postmodernistycznej ideologii «anty» w pedagogice.” W Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, redakcja Alina Rynio, 91–102. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.
Kość, Stanislav. „Idea rozwoju człowieka – wkład nauki społecznej Kościoła w integralną wizję wychowania.” W Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania, redakcja Alina Rynio et al., 39–56. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012.
Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1993.
Marek, Zbigniew. „Wychowanie religijno-moralne.” W Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania, redakcja Alina Rynio et al., 21–38. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012.
Michałowski, Stanisław Czesław. „Kategorie edukacyjne w pedagogii współbycia osobowego.” W Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, redakcja Alina Rynio, 180–210. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.
Nagy, Stanisław. „Czytając Spe salvi – wielka nadzieja.” Niedziela. Wydanie ogólnopolskie 7 (2008): 4–5. https://www.niedziela.pl/artykul/84642/nd/Czytajac-%E2%80%9ESpe-salvi---wielka-nadzieja.
Nowak, Antoni J. „Człowiek – istota religijna. Aspekt psychologiczny.” Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 18 (1985): 203–208. https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Slaskie_Studia_Historyczno_Teologiczne/Slaskie_Studia_Historyczno_Teologiczne-r1985-t18/Slaskie_Studia_Historyczno_Teologiczne-r1985-t18-s203-208/Slaskie_Studia_Historyczno_Teologiczne-r1985-t18-s203-208.pdf. http://www.wtl.us.edu.pl/e107_plugins/wtl_ssht/index.php?numer=18&str=203-208.
Nowak, Marian. „Historyczny i społeczny kontekst wychowania w duchu chrześcijańskim.” W Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, redakcja Alina Rynio, 33–36. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.
Nowak, Marian. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Okoń, Wincenty. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2007.
Solak, Adam. Wychowanie chrześcijańskie i praca ludzka. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2004.
Starnawski, Witold. „Doświadczenie prawdy i jego znaczenie w wychowaniu.” W Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, redakcja Alina Rynio, 317–330. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.
Sztaba, Mariusz. Benedykt XVI. „Aby na nowo odkryć radość w wierze”. Antologia papieskich wypowiedzi na temat wiary, wątpienia i ateizmu. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna ADAM, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Grzegorz Kaczorowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 304
Number of citations: 0