Sens cierpienia w obliczu nadziei
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2024.030Parole chiave
sens cierpienia, nadzieja, rok jubileuszowyAbstract
Doświadczenie cierpienia stanowi poważną próbę nadziei i ufności do Boga. Ludzka chęć uniknięcia cierpienia jest naturalna; z doświadczenia cierpiących wiadomo jednak, że nie zawsze jest to możliwe. Przedmiotem analizy podjętej w artykule jest pytanie: czy cierpienie ma głębszy sens? Natomiast celem artykułu jest ujęcie sensu cierpienia, który można odszukać w obliczu nadziei Roku Jubileuszowego 2025. Choć u niektórych ludzi tkwi takie przekonanie, że już wiele, jeśli nie wszystko, wiadomo o cierpieniu, autor będzie wskazywać na cierpienie, które jawi się jako tajemnica ludzkiej egzystencji i pozostaje nią nadal. Człowiek przez wieki szukał i wciąż szuka odpowiedzi na pytanie, czy sama tajemnica cierpienia ma jakiś sens w jego życiu. Autor artykułu wychodzi najpierw od myśli ukazującej sens cierpienia, aby następnie przejść do ukazania jego sensu duchowego, który prowadzi człowieka ku nadziei chrześcijańskiej.
Riferimenti bibliografici
Bernaciak, Jerzy. „Rola miłości w przeżywaniu cierpienia i śmierci.” Teologia i Moralność 12, nr 1(21) (2017): 205–233. DOI: https://doi.org/10.14746/tim.2017.21.1.12
Brantschen, Johannes B. Dlaczego istnieje cierpienie? Wielkie pytanie do Boga, tłumaczenie Dorota Jankowska. Kraków: Wydawnictwo Homo Dei, 2010.
Chojniak, Arleta. Człowiek i sens. Frankla koncepcja autotranscendencji. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2003.
Derdziuk, Andrzej. „Ksiądz Janusz Nagórny – świadek teologii nadziei.” W Świadek nadziei. Ksiądz prof. Janusz Nagórny twórca i nauczyciel teologii moralnej, redakcja Andrzej Derdziuk, 15–35. Lublin: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2008. https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/8fd2b9d7-480c-42be-a6c4-46a5b9677013/content (dostęp: 21.09.2024).
Franciszek. Spes non confundit. Bulla ogłaszająca jubileusz zwyczajny roku 2025 (ogłoszono: 9.05.2024). https://www.vatican.va/content/francesco/pl/bulls/documents/20240509_spes-non-confundit_bolla-giubileo2025.html (dostęp: 17.09.2024).
Frankl, Viktor Emil. Człowiek w poszukiwaniu sensu, tłumaczenie Aleksandra Wolnicka. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2009.
Gałązka, Włodzimierz. „Duchowość cierpienia chrześcijanina.” W Duchowość cierpienia, redakcja Włodzimierz Gałązka, 247–263. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2010.
Jan Paweł II. O cierpieniu. Wypowiedzi Ojca Świętego do chorych i pracowników służby zdrowia (1978–1982). Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek, 1985.
Jan Paweł II. Salvifici doloris. List apostolski o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia (ogłoszono 11.02.1984). https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/salvifici.html (dostęp: 29.09.2024).
Jankowska, Maria. „Człowiek istotą poszukującą i pogłębiającą nadzieję.” Fides et Ratio 1 (2010) 1: 48–60.
Kożuch, Mieczysław. „Jezus Chrystus źródłem sensu ludzkiego życia.” Życie Duchowe 5 (1996) 3: 9–25.
Kunka, Sławomir. „Droga cierpiącego ku nadziei.” Teologia w Polsce 2 (2008) 1: 75–82. DOI: https://doi.org/10.31743/twp.2008.2.1.05
Lewandowski, Jerzy. W nadziei jesteśmy odkupieni. Komentarz do encykliki Benedykta XVI „Spe salvi”. Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej, 2008.
Marcel, Gabriel. Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei, tłumaczenie Piotr Lubicz. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1984.
Ołdakowski, Krzysztof. „«Pielgrzymi nadziei» – motto Roku Jubileuszowego 2025.” Vatican News (opublikowano: 14.01.2022). https://www.vaticannews.va/pl/watykan/news/2022-01/pielgrzymi-nadziei-motto-roku-jubileuszowego-2025.html (dostęp: 26.09.2024).
Poleszak, Leszek. „Doświadczenie cierpienia jako próba nadziei i ufności do Boga.” Roczniki Teologiczne 67 (2020) 5: 63–81. DOI: https://doi.org/10.18290/rt20675-4
Rosik, Seweryn. „Tajemnica ludzkiego cierpienia a moc Chrystusowego krzyża.” W Cierpienie i śmierć, redakcja Antoni Józefat Nowak, 61–83. Homo Meditans, t. XIII. Lublin: Wydawnictwa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992.
Salij, Jacek. Czy cierpienie ma sens? W Fronda.pl (opublikowano: 21.11.2022). https://www.fronda.pl/a/O-Jacek-Salij-OP-Czy-cierpienie-ma-sens-3,207769.html (dostęp: 29.09.2024).
Schlick, Moritz. „Rozkosz cierpienia.” W Moritz Schlick, Zagadnienia etyki, 162–169. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1960.
Szulc, Aleksandra. „W poszukiwaniu utraconego sensu. Człowiek współczesny jako «homo patiens».” Seminare 34 (2013): 97–111.
Tischner, Józef. „Sens.” W Katolicyzm A–Z, redakcja Zbigniew Pawlak, 342–343. Poznań: Wydawnictwo Świętego Wojciecha, 1982.
Wojtowicz, Marek. Doświadczenie lęku egzystencjalnego jako sytuacja wyboru. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2024 Stanisław Suwiński

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 228
Number of citations: 0