Caritate Vulnerata. Wizerunki i śpiewy brewiarzowe o św. Katarzynie na Karcie T 4441 z Historisches Museum Thurgau w Frauenfeld
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2023.008Parole chiave
Św. Katarzyna, antyfonarz, rękopis, Frauenfeld, liturgiaAbstract
Autor analizuje treść fragmentu karty pergaminowej przedstawiającej dwa wizerunki i kilka śpiewów brewiarzowych o św. Katarzynie Aleksandryjskiej. Karta datowana jest na pierwszą ćwierć XIV w. Katalog Historisches Museum Thurgau w Frauenfeld opisuje ten obiekt (T 44414) jako fragment antyfonarza dominikańskiego, pochodzącego prawdopodobnie z klasztoru St. Katharinenthal. Szczególnie intrygujący jest wizerunek Chrystusa trzymającego napięty łuk i strzelającego do św. Katarzyny. Analiza śpiewów na T 44414 przekonuje, że nie należą one do tradycji dominikańskiej, lecz raczej do tradycji cysterskiej.
Riferimenti bibliografici
Barreira, Catarina Fernandes. “Approaches to the Study of a Fourteenth-century Breviary from the Cistercian Abbey of Alcobaça.” Cîteaux – Commentarii cistercienses 68 (2017): 249–276.
Bielatowicz, Jan. „Pax.” In Kosmopolityzm i sarmatyzm. Antologia powojennego eseju polskiego, edited by Dorota Heck, 69–84. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2003.
Bynum, Caroline Walker. Jesus as Mother. Studies in the Spirituality of the High Middle Ages. Berkeley: University of California Press, 1982.
“E-codices.” Accessed July 24, 2022. https://www.e-codices.ch/en/list/one/hmtg/T44414.
Grajewski, Czesław. „«Tonale Sancti Bernardi» prototonariuszem cysterskim?” in Dzieje dawne i nowe. Studia, materiały, opinie, edited by Dariusz Milewski, 27–37. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2011.
Grajewski Czesław. „Koncepcja oficjum modularnego w badaniach nad monodią liturgiczną. Na podstawie oficjów o św. Katarzynie.” Musica Ecclesiastica 15 (2020): 51–64.
Kondraciuk, Piotr. „Malarstwo sakralne w ordynacji zamojskiej w okresie baroku.” PhD diss., Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2004.
Leclercq, Jean. Chrystus w oczach średniowiecznych mnichów. Translated by M. Borkowska. Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, 2001.
Mieleszko, Mikołaj. Emblematy, edited by Radosław Grześkowiak, Jakub Niedźwiedź, seria: Humanizm. Idee, nurty i paradygmaty humanistyczne w kulturze polskiej, edited by Alina Nowicka-Jeżowa, Polonika, t. 6, red. Dariusz Chemperek. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2010.
Moisan-Jabłońska, Krystyna. Obrazowanie walki dobra ze złem. Kraków: Universitas, 2002.
Normanniae nova chronica ab anno Christi CCCCLXXIII ad annum MCCCLXXVIII e Tribus Chronicis Mss. Sancti Laudi, Sanctae Catharinae et Majoris Ecclesiae Rotomagensium, red. Pierre Adolphe Chéruel, Léopold Delisle. Cadomi: A. Hardel, 1850.
Paliouras, Athanasios. The Monastery of St. Catherine on Mount Sinai. Translated by Helen Zigada. Sinai: St. Catherine’s Monastery at Sinai, 1989.
Pawlak, Ireneusz. „Clemens de Piotrków (c. 1450–1507) – canonicus gnesnensis vir in arte musica peritus.” Liturgia Sacra 18, no. 1 (2012): 151–161.
Schmolinsky, Sabine. „Maria Magdalena oder Katharina als Patrozinien von Dominikanerinnenklöstern – arm oder reich?” In Die deutschen Dominikaner und Dominikanerinnen im Mittelalter, edited by Sabine von Heusinger, Elias H. Füllenbach, Walter Senner and Klaus-Bernward Springer, 429–441. Berlin–Boston: De Gruyter, 2016.
Springer, Klaus-Bernward. „Paulus, Maria, Johannes, Maria Magdalena und Katharina von Alexandrien. Vorbilder für Kontemplation und Apostolat.” In Die deutschen Dominikaner und Dominikanerinnen im Mittelalter, edited by Sabine von Heusinger, Elias H. Füllenbach, Walter Senner and Klaus-Bernward Springer, 443–480. Berlin–Boston: De Gruyter, 2016.
Wittwer, Peter. „Quellen zur Liturgie der Chorherren von Marbach. Zugleich ein Beitrag zur Erforschung der Bildung von Ordensliturgien.” Archiv für Liturgiewissenschaft 32 (1990): 307–361.
„The Glory of Byzantium. Arts and Culture of the Middle Byzantine Era, A. D. 843–1261,” edited by Helen C. Evans and William D. Wixom, New York (1997): 376–377 (katalog wystawy, Metropolitan Museum of Art, 11.03.–11.07.1997).
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2023 Czesław Grajewski
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 179
Number of citations: 0