Polskie programy przygotowania do sakramentu bierzmowania
DOI :
https://doi.org/10.12775/TiCz.2017.020Mots-clés
przygotowanie, katecheza, sakrament bierzmowaniaRésumé
Niniejszy artykuł jest próbą ukazania polskich programów przygotowania do przyjęcia bierzmowania w sytuacji, kiedy reforma sytemu oświaty wygasiła gimnazjalny etap edukacyjny, integralnie związany z przygotowaniem do tego sakramentu. Wszelkie propozycje programowe, wytworzone w dwudziestu czterech polskich diecezjach, dowartościowują znaczenie takiego przygotowania i akcentują osobową wiarę kandydatów, a także konieczność ich integracji ze środowiskiem parafialnym. Programowe pakiety edukacyjne posiadają podręczniki dla katechizowanych, poradniki metodyczne do katechetów, animatorów grup oraz rodziców. Dostępne są także propozycje uboższe programowo i treściowo, zawierające jedynie propozycje dla kandydatów lub poradniki metodyczne adresowane tylko do katechetów. Z analiz dokonanych w artykule wynika, że z liczbą przygotowanych propozycji programowych nie zawsze koresponduje ich merytoryczna zawartość. Można także zauważyć, że niektóre propozycje przesadnie obciążają kandydatów do bierzmowania. Z podjętych rozważań wynika, że istnieje potrzeba przygotowania propozycji programowej, która mogłaby w skali ogólnopolskiej ujednolicić katechizację przygotowującą do bierzmowania oraz apel o lepszą formację katechetów związanych z edukacją religijną dorastającej młodzieży.
Références
Borowicz J., Przygotowanie bezpośrednie młodzieży w Polsce do sakramentu bierzmowania. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2016 (mpsBKUL).
Cichy S., Instrukcja katechetyczno-pastoralna w sprawie przygotowania młodzieży do sakramentu bierzmowania w diecezji legnickiej, Legnica 2009.
Goliszek P., Personalistyczny wymiar katechezy, Lublin 2016.
Kaczmarek, R. Model katechezy przygotowującej do sakramentu bierzmowania w Polsce i Niemczech, Katowice 2015.
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii, Kraków 2001, s. 103.
Konferencja Episkopatu Polski, Instrukcja duszpasterska Episkopatu Polski dotycząca sakramentu bierzmowania (16.I.1975), w: Dokumenty duszpastersko-liturgiczne Episkopatu Polski 1966–1998, oprac. Cz. Krakowiak, L. Adamowicz, Lublin 1999, s. 39–45.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce (8.III.2010), Kraków 2010, s. 50–58.
Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009.
Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
Nosek T., Teologiczno-liturgiczne aspekty sakramentu bierzmowania w katechezie, w: Dzisiejszy bierzmowany. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2005, s. 109–122.
Olbrycht K., Jaka jest polska młodzież? Refleksje pedagoga, w: Z młodzieżą do Chrystusa, red. P. Tomasik, Siedlce 207, s. 67–76.
Panuś T., Duszpasterstwo katechetyczne w parafii dla młodzieży przygotowującej się do przyjęcia bierzmowania, w: Abyśmy podtrzymywali nadzieję, red. P. Tomasik, Kraków 2007, s. 259–284.
Ratzingera J., Nowa ewangelizacja. Przemówienie prefekta Kongregacji Nauki Wiary 9 grudnia 2000 r. w Rzymie. http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/inne/ratzinger_ewangelizacja.html. [dostęp: 15.10.2016]
Struzik Z., Program wychowawczy oparty na wartościach, Warszawa 2007.
Święs K., Społeczno-religijne uwarunkowania duszpasterstwa rodzin, w: Duszpasterstwo rodzin w parafii, red. J. Goleń, D. Lipiec, Lublin 2016, s. 17–34.
Zając M., Chrzest Polski jako wyzwanie dla współczesnej edukacji, „Roczniki Teologiczne” 63 (2016) 11, s. 5–21 (DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rt.2016.63.11-1).
Zając M., Duchowa formacja katechetów świeckich w zlaicyzowanym środowisku, „Roczniki Teologiczne” 62 (2015) 11, s. 51–66.
Zając M., Nauczanie religii w służbie człowiekowi i społeczeństwu, w: Drogowskazy wychowania, red. S. Wilk, A. Kiciński, A. Łuczyński, L. Opiela, A. Smagacz, Lublin 2012, s. 171–188.
Zając M., Wychowanie sumienia na przykładzie lubelskich podręczników do nauczania religii, w: Być człowiekiem sumienia, red. R. Ceglarek, M. Sztaba, Częstochowa 2015, s. 291–315.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 384
Number of citations: 0