Polskie programy przygotowania do sakramentu bierzmowania
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2017.020Schlagworte
przygotowanie, katecheza, sakrament bierzmowaniaAbstract
Niniejszy artykuł jest próbą ukazania polskich programów przygotowania do przyjęcia bierzmowania w sytuacji, kiedy reforma sytemu oświaty wygasiła gimnazjalny etap edukacyjny, integralnie związany z przygotowaniem do tego sakramentu. Wszelkie propozycje programowe, wytworzone w dwudziestu czterech polskich diecezjach, dowartościowują znaczenie takiego przygotowania i akcentują osobową wiarę kandydatów, a także konieczność ich integracji ze środowiskiem parafialnym. Programowe pakiety edukacyjne posiadają podręczniki dla katechizowanych, poradniki metodyczne do katechetów, animatorów grup oraz rodziców. Dostępne są także propozycje uboższe programowo i treściowo, zawierające jedynie propozycje dla kandydatów lub poradniki metodyczne adresowane tylko do katechetów. Z analiz dokonanych w artykule wynika, że z liczbą przygotowanych propozycji programowych nie zawsze koresponduje ich merytoryczna zawartość. Można także zauważyć, że niektóre propozycje przesadnie obciążają kandydatów do bierzmowania. Z podjętych rozważań wynika, że istnieje potrzeba przygotowania propozycji programowej, która mogłaby w skali ogólnopolskiej ujednolicić katechizację przygotowującą do bierzmowania oraz apel o lepszą formację katechetów związanych z edukacją religijną dorastającej młodzieży.
Literaturhinweise
Borowicz J., Przygotowanie bezpośrednie młodzieży w Polsce do sakramentu bierzmowania. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2016 (mpsBKUL).
Cichy S., Instrukcja katechetyczno-pastoralna w sprawie przygotowania młodzieży do sakramentu bierzmowania w diecezji legnickiej, Legnica 2009.
Goliszek P., Personalistyczny wymiar katechezy, Lublin 2016.
Kaczmarek, R. Model katechezy przygotowującej do sakramentu bierzmowania w Polsce i Niemczech, Katowice 2015.
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii, Kraków 2001, s. 103.
Konferencja Episkopatu Polski, Instrukcja duszpasterska Episkopatu Polski dotycząca sakramentu bierzmowania (16.I.1975), w: Dokumenty duszpastersko-liturgiczne Episkopatu Polski 1966–1998, oprac. Cz. Krakowiak, L. Adamowicz, Lublin 1999, s. 39–45.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce (8.III.2010), Kraków 2010, s. 50–58.
Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009.
Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
Nosek T., Teologiczno-liturgiczne aspekty sakramentu bierzmowania w katechezie, w: Dzisiejszy bierzmowany. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2005, s. 109–122.
Olbrycht K., Jaka jest polska młodzież? Refleksje pedagoga, w: Z młodzieżą do Chrystusa, red. P. Tomasik, Siedlce 207, s. 67–76.
Panuś T., Duszpasterstwo katechetyczne w parafii dla młodzieży przygotowującej się do przyjęcia bierzmowania, w: Abyśmy podtrzymywali nadzieję, red. P. Tomasik, Kraków 2007, s. 259–284.
Ratzingera J., Nowa ewangelizacja. Przemówienie prefekta Kongregacji Nauki Wiary 9 grudnia 2000 r. w Rzymie. http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/inne/ratzinger_ewangelizacja.html. [dostęp: 15.10.2016]
Struzik Z., Program wychowawczy oparty na wartościach, Warszawa 2007.
Święs K., Społeczno-religijne uwarunkowania duszpasterstwa rodzin, w: Duszpasterstwo rodzin w parafii, red. J. Goleń, D. Lipiec, Lublin 2016, s. 17–34.
Zając M., Chrzest Polski jako wyzwanie dla współczesnej edukacji, „Roczniki Teologiczne” 63 (2016) 11, s. 5–21 (DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rt.2016.63.11-1).
Zając M., Duchowa formacja katechetów świeckich w zlaicyzowanym środowisku, „Roczniki Teologiczne” 62 (2015) 11, s. 51–66.
Zając M., Nauczanie religii w służbie człowiekowi i społeczeństwu, w: Drogowskazy wychowania, red. S. Wilk, A. Kiciński, A. Łuczyński, L. Opiela, A. Smagacz, Lublin 2012, s. 171–188.
Zając M., Wychowanie sumienia na przykładzie lubelskich podręczników do nauczania religii, w: Być człowiekiem sumienia, red. R. Ceglarek, M. Sztaba, Częstochowa 2015, s. 291–315.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 384
Number of citations: 0