Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Français (France)
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Déclaration de confidentialité
    • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Français (France)

Teologia i Człowiek

Specyfika wychowania religijno-duchowego dzieci w wieku przedszkolnym w systemie rodzinnym
  • Accueil
  • /
  • Specyfika wychowania religijno-duchowego dzieci w wieku przedszkolnym w systemie rodzinnym
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 72 No. 4 (2025) /
  4. Rodzina

Specyfika wychowania religijno-duchowego dzieci w wieku przedszkolnym w systemie rodzinnym

Auteurs-es

  • Marian Zdzisław Stepulak Akademia Mazowiecka w Płocku https://orcid.org/0000-0002-5144-9217

DOI :

https://doi.org/10.12775/TiCz.2025.034

Mots-clés

duchowość, okres przedszkolny, religijność, system rodzinny, wychowanie

Résumé

W niniejszym artykule podjęty został problem wychowania religijno-duchowego dzieci w wieku przedszkolnym w systemie rodzinnym. Na początku naukowej refleksji zostało poddane zagadnienie psychologicznych uwarunkowań wieku przedszkolnego. Następnym elementem jest specyfika religii, religijności oraz duchowości okresu przedszkolnego. W dalszej kolejności zostało zinterpretowane zagadnienie pojęcia i właściwości systemu rodzinnego w rozumieniu holistycznym. Czwarta część artykułu dotyczy wychowania religijnego i duchowego dzieci przedszkolnych w systemie rodzinnym w kontekście holistycznego wzrostu i rozwoju.

Références

Allport, Gordon Willard. Osobowość to religia. Warszawa: PAX, 1988.

Bielicka, Izabela. Dziecko rośnie. Warszawa: PZWL, 1966.

Chlewiński, Zdzisław. „Psychologiczne uwarunkowania idei Boga.” W Encyklopedia katolicka, red. Feliks Gryglewicz, Romuald Łukaszyk, Zygmunt Sułowski, t. 2, 982–987. Lublin: TN KUL, 1985.

Chlewiński, Zdzisław. Dojrzałość. Osobowość – sumienie – religijność. Poznań: W Drodze, 1991.

Clark, Walter Houston. The psychology of religion. New York: Macmillan co, 1968.

Clark, William Houston. Psychologia religii: wprowadzenie do doświadczenia religijnego i zachowań. Nowy Jork: The Macmillan co, 2012.

Courtois, Gaston. Rady dla rodziców. Olsztyn: Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, 1997.

Edgell, Penny. Religia i rodzina w zmieniającym się społeczeństwie. Princeton: Princeton University Press, 2006.

Elkind, David. „Pochodzenie religii u dziecka.” Przegląd Badań Religijnych 12 (1970): 35–42.

Goldman, Ronald. Myślenie religijne od dzieciństwa do adolescencji. Londyn: Routledge i Kegan, 1964.

Grom, Bernhard. Psychologia religii. Kraków: WAM, 2009.

Hurlock, Elizabeth. Rozwój dziecka. T. I–II. Warszawa: PWN, 1985.

Jasnos, Andrzej. Uwarunkowania rodzinne obrazu Boga. Lublin: Wydawnictwo NATAN, 2016.

Jan Paweł II. List do Rodzin Gratissimam sane. Watykan: Edycja Świętego Pawła, 2004.

James, William. Doświadczenie religijne. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, 2001.

Kohstamm, Rita. Praktyczna psychologia dziecka. Warszawa: WSiP, 1989.

Kostrubiec, Beata. „Jak sobie dziecko Boga przedstawia? Badania w rodzinie niepełnych.” Psychologia. Prace Naukowe WSP w Częstochowie 7 (1998): 39–56.

Kostrubiec, Beata. „Wybrane aspekty obrazu siebie samych postmodernizmu.” Psychologia Rozwojowa 5 (2000) 3–4: 329–342.

Kuczkowski, Stanisław. Psychologia kształtowania się obrazu Boga. Kraków: Wydział Filozoficzny TJ, 1982.

Kuczkowski, Stanisław. Psychologia religii. Kraków: WAM, 1991.

Miras, Jorge, Benares, Juan Ignacio Ben. Małżeństwo i rodzina. Poznań: Wydawnictwo św. Wojciecha, 2009.

Nadolna, Beata. „Rola i odpowiedzialność rodziców za wychowanie religijne dziecka.” https://www.wczesna-komunia.com.pl/index.php/2022/11/12/rola-i-odpowiedzialnosc-rodzicow-za-wychowanie-religijne-dziecka/ Data dostępu: 17.01.2025.

Pastuszka, Józef. „Rola dziecięcych przeżyć rodzinnych w kształtowaniu życia moralno-religijnego człowieka.” Ateneum Kapłańskie (1961–1962): 225–244.

Piaget, Jean. Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa: PWN, 2004.

Piaget, Jean. The psychology of inteligence. New York: International Universities Press, 1963.

Rydz, Elżbieta. „Psychologiczne podstawy kształtowania się religijnych dzieci w przedszkolu.” Przegląd Homiletyczny 7 (2003): 213–226.

Rydz, Elżbieta. „Religijność/duchowość rodziny.” W Psychologia rodziny, red. Iwona Janicka, Hanna Liberska, 203–213. Warszawa: WN PWN, 2014.

Rydz, Elżbieta. „Rozwój religii człowieka.” Zbliżenia 18 (2017): 42–47.

Shaffer, David R. Developmental psychology. University of Georgia: Brooks/Cole Publishing Company Ocific Grove. California, 1985.

Stepulak, Marian Zdzisław. Wybrane zagadnienia z psychologii religii. Siedlce: Instytut Teologiczny w Siedlcach, 1996.

Stepulak, Marian Zdzisław. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej. Siedlce: Instytut Teologiczny w Siedlcach, 2001.

Stepulak, Marian Zdzisław. „Relacyjność systemu rodzinnego.” Roczniki Teologiczne KUL 54 (2007) z. 10: 103–118.

Stepulak, Marian Zdzisław. „Psychologiczne i teologiczne rozumienie współczesnej duchowości w świetle badania studentów.” W Dynamika współczesności, red. Dorota Czakon-Tralski, Piotr Stawiński, 33–64. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2020.

Sujak, Elżbieta. Rozważania o ludzkim rozwoju. Kraków: Wydawnictwo ZNAK, 1978.

Tatala, Małgorzata. „Rozwój religijności dziecka przedszkolnego.” Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Akademii Pedagogicznej w Krakowie 4 (1999) z. 205, Prace Psychologiczne VII, 21.

Walesa, Czesław. „Psychologiczna analiza rozwoju religijności człowieka ze szczególnym uwzględnieniem pierwszych okresów jego ontogenezy.” W Psychologia religii, red. Zdzisław Chlewiński, 143–180. Lublin: TN KUL, 1982.

Walesa, Czesław. „Rozwój religijny dziecka.” Roczniki Filozoficzne, XLII (1994) 4: 97–114.

Walesa, Czesław. „Wyjaśnianie religijności człowieka (analiza psychologiczna).” W Studia z Psychologii w KUL, red. Piotr Francuz, Michał Grygielski, Wojciech Otrębski, 21–38. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003, t. 11.

Walesa, Czesław. Rozwój religii człowieka. T. 1. Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005.

Walesa, Czesław. „Rozwój religii człowieka.” W Podstawowe zagadnienia psychologii religii, red. Stanisław Głaz, 111–146. Kraków: WAM, 2006.

Walesa, Czesław. „Rozwój religijności młodzieży.” W Encyklopedia katolicka, red. Stanisław Wilk, Eugeniusz Ziemann, Robert Sawa, t. XII, Lublin: TN KUL, 2008, 1423–1429.

Walesa, Czesław, Rzechowska, Elżbieta. „Możliwości w rozwoju religii dzieci i młodzieży.” Forum Psychologiczne I, 1–2 (1996): 19–26.

Wilk, Józef. Znaczenie pierwszych doświadczeń dla religijnego wychowania małego dziecka w rodzinie. Lublin: RW KUL, 1987.

Zuckerman, Diana. „Are Religious Kids More Likely to Be Good?” https://www.center4research.org/religious-kids-likely-good/ Data dostępu: 14.01.2025.

Zych, Bożena M. „Psychologiczny obraz religijności dziecka.” Kieleckie Studia Pedagogiczne i Psychologiczne 6 (1992): 175–188.

Vasta, Ross, Marshall M. Haith, Scott A. Miller. Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP, 1995.

Vergote, Antoine. The religious man. Dublin: Gill and Macmilla, 1969.

Teologia i Człowiek

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publié-e

2025-12-15

Comment citer

1.
STEPULAK, Marian Zdzisław. Specyfika wychowania religijno-duchowego dzieci w wieku przedszkolnym w systemie rodzinnym. Teologia i Człowiek. Online. 15 décembre 2025. Vol. 72, no. 4, pp. 165-179. [Accessed 19 décembre 2025]. DOI 10.12775/TiCz.2025.034.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 72 No. 4 (2025)

Rubrique

Rodzina

Licence

© Marian Stepulak 2025

Creative Commons License

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 27
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Renseignements

  • Pour les lecteurs-trices
  • Pour les auteurs-es
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Français (France)

Tags

Search using one of provided tags:

duchowość, okres przedszkolny, religijność, system rodzinny, wychowanie
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop