Specyfika wychowania religijno-duchowego dzieci w wieku przedszkolnym w systemie rodzinnym
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2025.034Schlagworte
duchowość, okres przedszkolny, religijność, system rodzinny, wychowanieAbstract
W niniejszym artykule podjęty został problem wychowania religijno-duchowego dzieci w wieku przedszkolnym w systemie rodzinnym. Na początku naukowej refleksji zostało poddane zagadnienie psychologicznych uwarunkowań wieku przedszkolnego. Następnym elementem jest specyfika religii, religijności oraz duchowości okresu przedszkolnego. W dalszej kolejności zostało zinterpretowane zagadnienie pojęcia i właściwości systemu rodzinnego w rozumieniu holistycznym. Czwarta część artykułu dotyczy wychowania religijnego i duchowego dzieci przedszkolnych w systemie rodzinnym w kontekście holistycznego wzrostu i rozwoju.
Literaturhinweise
Allport, Gordon Willard. Osobowość to religia. Warszawa: PAX, 1988.
Bielicka, Izabela. Dziecko rośnie. Warszawa: PZWL, 1966.
Chlewiński, Zdzisław. „Psychologiczne uwarunkowania idei Boga.” W Encyklopedia katolicka, red. Feliks Gryglewicz, Romuald Łukaszyk, Zygmunt Sułowski, t. 2, 982–987. Lublin: TN KUL, 1985.
Chlewiński, Zdzisław. Dojrzałość. Osobowość – sumienie – religijność. Poznań: W Drodze, 1991.
Clark, Walter Houston. The psychology of religion. New York: Macmillan co, 1968.
Clark, William Houston. Psychologia religii: wprowadzenie do doświadczenia religijnego i zachowań. Nowy Jork: The Macmillan co, 2012.
Courtois, Gaston. Rady dla rodziców. Olsztyn: Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, 1997.
Edgell, Penny. Religia i rodzina w zmieniającym się społeczeństwie. Princeton: Princeton University Press, 2006.
Elkind, David. „Pochodzenie religii u dziecka.” Przegląd Badań Religijnych 12 (1970): 35–42.
Goldman, Ronald. Myślenie religijne od dzieciństwa do adolescencji. Londyn: Routledge i Kegan, 1964.
Grom, Bernhard. Psychologia religii. Kraków: WAM, 2009.
Hurlock, Elizabeth. Rozwój dziecka. T. I–II. Warszawa: PWN, 1985.
Jasnos, Andrzej. Uwarunkowania rodzinne obrazu Boga. Lublin: Wydawnictwo NATAN, 2016.
Jan Paweł II. List do Rodzin Gratissimam sane. Watykan: Edycja Świętego Pawła, 2004.
James, William. Doświadczenie religijne. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, 2001.
Kohstamm, Rita. Praktyczna psychologia dziecka. Warszawa: WSiP, 1989.
Kostrubiec, Beata. „Jak sobie dziecko Boga przedstawia? Badania w rodzinie niepełnych.” Psychologia. Prace Naukowe WSP w Częstochowie 7 (1998): 39–56.
Kostrubiec, Beata. „Wybrane aspekty obrazu siebie samych postmodernizmu.” Psychologia Rozwojowa 5 (2000) 3–4: 329–342.
Kuczkowski, Stanisław. Psychologia kształtowania się obrazu Boga. Kraków: Wydział Filozoficzny TJ, 1982.
Kuczkowski, Stanisław. Psychologia religii. Kraków: WAM, 1991.
Miras, Jorge, Benares, Juan Ignacio Ben. Małżeństwo i rodzina. Poznań: Wydawnictwo św. Wojciecha, 2009.
Nadolna, Beata. „Rola i odpowiedzialność rodziców za wychowanie religijne dziecka.” https://www.wczesna-komunia.com.pl/index.php/2022/11/12/rola-i-odpowiedzialnosc-rodzicow-za-wychowanie-religijne-dziecka/ Data dostępu: 17.01.2025.
Pastuszka, Józef. „Rola dziecięcych przeżyć rodzinnych w kształtowaniu życia moralno-religijnego człowieka.” Ateneum Kapłańskie (1961–1962): 225–244.
Piaget, Jean. Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa: PWN, 2004.
Piaget, Jean. The psychology of inteligence. New York: International Universities Press, 1963.
Rydz, Elżbieta. „Psychologiczne podstawy kształtowania się religijnych dzieci w przedszkolu.” Przegląd Homiletyczny 7 (2003): 213–226.
Rydz, Elżbieta. „Religijność/duchowość rodziny.” W Psychologia rodziny, red. Iwona Janicka, Hanna Liberska, 203–213. Warszawa: WN PWN, 2014.
Rydz, Elżbieta. „Rozwój religii człowieka.” Zbliżenia 18 (2017): 42–47.
Shaffer, David R. Developmental psychology. University of Georgia: Brooks/Cole Publishing Company Ocific Grove. California, 1985.
Stepulak, Marian Zdzisław. Wybrane zagadnienia z psychologii religii. Siedlce: Instytut Teologiczny w Siedlcach, 1996.
Stepulak, Marian Zdzisław. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej. Siedlce: Instytut Teologiczny w Siedlcach, 2001.
Stepulak, Marian Zdzisław. „Relacyjność systemu rodzinnego.” Roczniki Teologiczne KUL 54 (2007) z. 10: 103–118.
Stepulak, Marian Zdzisław. „Psychologiczne i teologiczne rozumienie współczesnej duchowości w świetle badania studentów.” W Dynamika współczesności, red. Dorota Czakon-Tralski, Piotr Stawiński, 33–64. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2020.
Sujak, Elżbieta. Rozważania o ludzkim rozwoju. Kraków: Wydawnictwo ZNAK, 1978.
Tatala, Małgorzata. „Rozwój religijności dziecka przedszkolnego.” Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Akademii Pedagogicznej w Krakowie 4 (1999) z. 205, Prace Psychologiczne VII, 21.
Walesa, Czesław. „Psychologiczna analiza rozwoju religijności człowieka ze szczególnym uwzględnieniem pierwszych okresów jego ontogenezy.” W Psychologia religii, red. Zdzisław Chlewiński, 143–180. Lublin: TN KUL, 1982.
Walesa, Czesław. „Rozwój religijny dziecka.” Roczniki Filozoficzne, XLII (1994) 4: 97–114.
Walesa, Czesław. „Wyjaśnianie religijności człowieka (analiza psychologiczna).” W Studia z Psychologii w KUL, red. Piotr Francuz, Michał Grygielski, Wojciech Otrębski, 21–38. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003, t. 11.
Walesa, Czesław. Rozwój religii człowieka. T. 1. Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005.
Walesa, Czesław. „Rozwój religii człowieka.” W Podstawowe zagadnienia psychologii religii, red. Stanisław Głaz, 111–146. Kraków: WAM, 2006.
Walesa, Czesław. „Rozwój religijności młodzieży.” W Encyklopedia katolicka, red. Stanisław Wilk, Eugeniusz Ziemann, Robert Sawa, t. XII, Lublin: TN KUL, 2008, 1423–1429.
Walesa, Czesław, Rzechowska, Elżbieta. „Możliwości w rozwoju religii dzieci i młodzieży.” Forum Psychologiczne I, 1–2 (1996): 19–26.
Wilk, Józef. Znaczenie pierwszych doświadczeń dla religijnego wychowania małego dziecka w rodzinie. Lublin: RW KUL, 1987.
Zuckerman, Diana. „Are Religious Kids More Likely to Be Good?” https://www.center4research.org/religious-kids-likely-good/ Data dostępu: 14.01.2025.
Zych, Bożena M. „Psychologiczny obraz religijności dziecka.” Kieleckie Studia Pedagogiczne i Psychologiczne 6 (1992): 175–188.
Vasta, Ross, Marshall M. Haith, Scott A. Miller. Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP, 1995.
Vergote, Antoine. The religious man. Dublin: Gill and Macmilla, 1969.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Marian Stepulak

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 27
Number of citations: 0