The role of authority in catholic educational ethics. Present and historical antecedents
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2020.042Keywords
Catholic educational ethics, authority, upbringingAbstract
The aim of the article is to present the role that, according to Catholic educational ethics, is played by authorities in educating children and the youth, as well as adults. The main point of reference are the authorities of educators, especially parents. The author chose relevant issues and introduced them on the basis of selected literature referring to the subject but also on the grounds of selected sources. Historical anticipations included in the paper are complementary and contribute to better under-standing of the issues raised.
References
Amorth G., Wyznania egzorcysty, Częstochowa 1997.
Astrei G. i A., Diano O., Błędy mamy i taty. Praktyczny poradnik dla rodziców, Kraków 2013.
Badziukiewicz B., Sałasiński M., Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005.
Bartnik Cz. S., Człowiek od poczęcia osobą, „Teologia w Polsce” 2010, nr 4.
Brańka Z., Karanie i nagradzanie dzieci w rodzinie miejskiej, Kraków 2007.
Brynkus J., Ideologiczny kształt Dnia Dziecka w Polsce Ludowej, w: W kręgu rodziny epok dawnych: dzieciństwo, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, Warszawa 2014.
Carron J., Sens czwartego przykazania i historia jego interpretacji, „Communio” 1996, nr 1 (91).
Chłodna I., Autorytet rodziny – dobro czy przeżytek? „Człowiek w kulturze” 2011/2012, nr 22.
Chrobak S. SDB, Podstawy pedagogiki nadziei : współczesne konteksty w inspiracji personalistyczno-chrześcijańskiej, Warszawa 2009.
Czekalski R., Personalistyczne postawy wychowania, Warszawa 2009.
Forward S., Toksyczni rodzice, Warszawa 2011.
Gilski M., Początkowe stadia życia ludzkiego według Homera, „Polonia Sacra” 17 (2013) nr 1 (32).
Grajewski J. L., Czcij rodziców, Łomża 1994.
Historia ojców i ojcostwa, red. J. Delumeau, D. Roche, Warszawa 1995.
Jaroszyńsk P., O autorytet nauczyciela, „Człowiek w kulturze” 2011/2012, nr 22.
Jaroszyński J., Autorytety w świecie stereotypów – krytyczna ocena medialnego obrazu osobowości, „Kultura-Media-Teologia” 2010, nr 3.
Jaworski P., Psychopedagogika – czyli jak psychologia zmienia szkołę, „Cywilizacja. O nauce, moralności, sztuce i religii” 2003, nr 7.
Juszczyk J., Przekazy medialne a czas wolny dzieci w wieku wczesnoszkolnym, w: Pedagogika szkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej, pod red. S. Juszczyka, Katowice 2011.
Koclęga J., Funkcja mediów w komunikacji rodzinnej, w: Rodzina podmiotem wychowania i kreatorem komunikacji społecznej, Kraków 2010.
Kołodziej B., Wartość dziecka we współczesnym świecie, w: Oblicza dzieciństwa, red. D. Kornas-Biela, Lublin 2001.
Kołodziej B., Wartość dzi
ecka we współczesnym świecie, w: Oblicza dzieciństwa, red. D. Kornas-Biela, Lublin 2001.
Konopniuk T., Teologia „czwartej władzy”, w: Media wyznaniowe w Polsce 1989-2004, red. E. Kossewska, J. Adamowski, Warszawa 2004.
Kopeć E., Raport z przeprowadzonych badań dotyczących diagnozy wiedzy pedagogicznej posiadanej przez rodziców dzieci w wieku przedszkolnych w powiecie kolbuszowskim, „Roczniki Pedagogiczne” 2013, t. 5 (45), nr 1.
Kosiński K., Czy potrzebujemy jeszcze autorytetów?, „Więź” 2001, nr 1 (507).
Kossewska, J. Adamowski, Warszawa 2004.
Krupiński W. SJ, Wychowywać miłością, Kraków 2001.
Mastalski J., Jak dobrze wychować dziecko?, Kraków 2009.
Melody P., Toksyczna miłość, Warszawa 2005; R. Norwood, Kobiety, które kochają za bardzo, Poznań 2016.
Nowotka M., Kryzys współczesnej rodziny, „Wychowawca” 2014, nr 7.
Olbrycht K., Czy dorośli potrzebują edukacji aksjologicznej?, w: Aksjologia edukacji dorosłych, red. J. Kostkiewicz, Lublin 2004.
Pańpuch Z., Ideał nauczyciela-wychowawcy w pismach wybranych autorów starożytnych, „Zeszyty Edukacyjne” 2005, nr 3.
Pilch W, Człowiek w cywilizacji sieci, w: Logos i etos Cywilizacji zachodu, red. R. Kupczak, M. Jabłoński, Bielsko – Biała 2014.
Robaczewski A., O antropologię dla pedagogiki, „Cywilizacja. O nauce, moralności, sztuce i religii” 2003, nr 7.
Robaczewski A., O antropologię dla pedagogiki, „Cywilizacja” 2003, nr 7.
Sales M., Honor stawania się dzieckiem, czyli: co oznacza „Czcij ojca swego i matkę swoją”, „Communio” 1996, nr 1.
Salij J. OP, Szukającym drogi, Poznań 1993.
Sawicki M., Dziecko jest osobą. Szkice z teorii kształcenia i wychowania, Warszawa 1995.
Szast M., Samotność w dobie cyfryzacji, „Pedagogika Katolicka” 2012, nr 2.
Tarasiewicz T., Pseudoautorytet zdemaskowany, „Człowiek w Kulturze” 2011/2012, nr 22.
Tomaselli G., Twarzą w twarz z demonem. Nietypowy wywiad, Kraków 2015.
Wilk J., Wychowawca wobec pytania: „Kim jest dziecko”, w: Oblicza dzieciństwa, red. D. Kornas-Biela, Lublin 2001.
Wrońska K., Osoba i wychowanie. Wokół personalistycznej filozofii wychowania Karola Wojtyły Jana Pawła II.
Zalewski D., Nauczyciel wobec ideologizacji szkoły, „Zeszyty Edukacyjne” nr 3 2005.
Zielińska J., Samokształcenie nauczycieli poprzez media, w: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań 2004.
Ziemska M., Rodzina a osobowość, Warszawa 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Theology and Man
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 442
Number of citations: 0