Around the Contemporary Halloween Discussion. Genesis, development and purpose
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2020.028Keywords
Halloween, Celts, Samhain, All Saints’ DayAbstract
Halloween is a feast that is becoming more and more important in modern times. It is based on the celebration of the most important Celtic holiday, Samhain, on November 1. Many quasi-religious practices are present in the celebration of this feast on October 31. This, it would seem, one of the many holidays celebrated today, however, hides the dark side, constituting a hidden, often dormant spiritual threat, because its impact can be postponed, and the negative effects of the celebration of this holiday are often not associated with himself. The article presents the genesis, development and purpose of this feast in the context of modern times.References
Biblia Tysiąclecia, wydanie trzecie poprawione.
Cremin A., Celtowie, tłum. P. Szymor, Warszawa 2001.
Dillon M., Chadwick N.K., Ze świata Celtów, tłum. Z. Kubiak, Warszawa 1975.
https://www.fronda.pl/a/egzorcysci-w-watykanie-halloween-to-wstep-do-okultyzmu,43464.html (dostęp dnia 06.10.2019).
Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, tom. II, tłum. S. Tokarski, Warszawa 1994.
Gajek M., Jak kościół katolicki, walcząc z Halloween, walczy z historią i z własną tradycją https://www.newsweek.pl/polska/kosciol-katolicki-walczy-z-halloween-kultura-i-tradycja/5rbm40w (dostęp 06.10.2019).
Gąssowski J., Mitologia Celtów, Warszawa 1979.
Gierek B., Celtowie, Kraków 1998.
https://gloria.tv/article/hsQXfqc8p4Zc2YG2Lb3MfZgEZ (dostęp dnia 06.10.2019)
Grzesik M., Prof. Simon Morabito: Szatan jest jak wściekły pies. Halloween to jego święto http://www.fronda.pl/a/prof-simon-morabito-szatan-jest-jak-wsciekly-pies-halloween-to-jego-swieto,117452.html (dostęp dnia 06.10.2019).
Jędraszewski M., Halloween ma grunt antychrześcijański, „Nasz Dziennik”, 28.10.2013.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1992.
https://www.pch24.pl/kosciol-i-papieze-nie-maja-watpliwosci--halloween-trzeba-zakazac---to-zlo--rosnie-liczba-opetanych-dzieci-,31834,i.html#ixzz5njmnIV1k (dostęp dnia 06.10.2019).
Marquard O., Odciążenia. Wątki teodycei w filozofii nowożytnej, w: tegoż, Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994.
Morabito S., Psychiatra w piekle, tłum. B. Nowak, Kraków 2011.
Pawlik M., Halloween – czas dla złych duchów https://naszdziennik.pl/mysl/58238,halloween-czas-dla-zlych-duchow.html (dostęp dnia 06.10.2019).
Posacki A., Inwazja neopogaństwa, Kraków 2012.
Rzendkowska M., Bonizacja zła – o Halloween słów kilka, w: Halloween, pod red. E. Przebieracza, Lubieniec 2014.
Zwoliński A., Halloween. Zabawa czy zagrożenie? Poznań 2018.
https://www.youtube.com/watch?v=khdWhjZ4VyA (dostęp dnia 06.10.2019).
https://www.youtube.com/watch?v=Y9NLQfYV0ek (dostęp dnia 06.10.2019).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 1417
Number of citations: 0