Sanctification of time in the major feasts of biblical Israel
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2017.030Keywords
Israel, Sabbath, Feast of the Weeks, Feast of the Tabernacles, timeAbstract
Time in the perspective of the liturgical space of Israel is important and in a very concrete way comes out ahead of the order of space and external ritual. The purpose of this article is to present the main feasts of biblical Israel, such as the Passover, the Feast of the Weeks, and the Feast of the Tabernacles, in their relation to the Feast of the Sabbath. Each of these three festivals is an actualization of the nature and significance of the Shabbat itself. It is a multiplication in the space of time sanctified by YHWH in the work of creation. These direct connotations of the feasts discussed with the Sabbath point to their transcendent dimension. Such a feast is a state of mind, and not only a place or an act.
References
Achteimer, P.J., Unterman, J., Czas, w: Encyklopedia biblijna, red. P.J. Achtemeier, tłum. A. Gocłowska, Warszawa 1999, 180-181.
Brat Efraim, Jezus Żyd praktykujący, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 1994.
Brzegowy, T., Doroczne święta pielgrzymkowe Izraela, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 36 (1983) 2, 98-115.
Drozd, J., Ostatnia Wieczerza, Katowice 1977.
Flawiusz, J., Antiquitates Judaice.
Grelot, P., Join Lambert, M., Czas, w: Słownik Teologii Biblijnej, red. Leon-Defour, X., tłum. K. Romaniuk, Poznań 1990.
Grunfeld, I., Szabat, tłum. I. Mańka-Marcisz, Kraków 2011.
Heschel, A.J., Man Is Not Alone. A Philosophy of Religion, New York 1951.
Heschel, A.J., Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka, tłum. H. Halkowski, Kra-ków 2009.
Kameraz-Kos, N., Święta i obyczaje Żydowskie, Warszawa 1997.
Klinkowski, J., Idea przestrzeni, czasu i człowieka w Biblii, „Legnickie Wiadomości Diecezjal-ne” 16 (2007) 2, 78-100.
Koch, K., מוֹעֵד, w: Theological Dictionary of the Old Testament, red. G.J. Botterweck, H. Rin-ggren, H.-J. Fabry, Grand Rapids 1997, t. 8, 167-173.
Kołodziej, G., Sacrum Szabatu, „Łódzkie Studia Teologiczne” 5 (1996), 93-101.
Kronholm, T., עֵת, w: Theological Dictionary of the Old Testament, red. G.J. Botterweck, H. Rin-ggren, H.-J. Fabry, Grand Rapids 2001, t. 11, 434-451.
Kudasiewicz, J., Poznawanie Boga Ojca. Szkice z teologii biblijnej, t. 1, Kielce 2000.
Łach, S., Księga Psalmów. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy, t. 7, cz. 2, Po-znań 1990.
Malina, A., Świętość ziemi, Jerozolimy i świątyni w czasach Nowego Testamentu (Kelim 1,6-9), „Collectanea Theologica 74 (2004) 2, 63-81.
Matysiak, B.W., Historiozbawczy charakter izraelskich świąt pielgrzymkowych, „Studia War-mińskie” 41-42 (2004-2005), 193-204.
Matysiak, B.W., Szabat dniem uświęcenia ludu JHWH, w: Bóg jest miłością 1J 4,16. Studia dla Księdza Profe-sora Józefa Kudasiewicza w 80. rocznicę urodzin, red. Waldemar Chrostowski, Warszawa 2006, 278-293.
Mędala, S., Chrystologia Ewangelii św. Jana, Kraków 1993.
Miller, C.H., Jerozolima, w: Encyklopedia biblijna, red. P.J. Achtemeier, tłum. Z. Kościuk, War-szawa 2000, 442-455.
Musielak, J., Nowotestamentowe odniesienia do święta Szałasów, w: Verbo Domini servire opuscula Ioanni Cantio Pytel septuagenario dedicata, red. F. Lenort, T. Siuda, Poznań 2000, XXX.
Paciorek, A., Obyczajowość życia wspólnotowego, w: Życie społeczne w Biblii, red. G. Witaszek, Lublin 1998, 291-332.
Poniży, B., Księga Mądrości. Od Egzegezy do teologii, Poznań 2000.
Preuss, H.D., עוֹלָם, w: Theological Dictionary of the Old Testament, red. G.J. Botterweck, H. Ringgren, H.-J. Fabry, Grand Rapids 1999, t. 10, 530-545.
Ruppert, L., Symbole im Alten Testament, w: Freude am Gottesdienst, red. J. Schreiner, Stuttgart 1983, 93-105.
Schreiner, J., Die Zehn Gebote im Leben des Gottesvolkes, München 1988.
Słownik symboliki biblijnej, red. L. Ryken, J.C. Wilhoit, T. Longman II, Warszawa 1998.
Strassfeld, M., The Jewish Holidays. A Guide and Commentary, New York 1985.
Strzelecka, K., Szalom, Warszawa 1987.
Szojda, D., Woda żywa, w: Egzegeza Ewangelii św. Jana. Kluczowe teksty i tematy teologiczne, red. F. Gryglewicz, Lublin 1992.
Testa, E., Usi e riti degli Ebrei ortodossi, Jerusalem 1973.
Tora Pardes Lauder. Księga Druga Szemot, red. S. Pecaric, tłum. S. Pecaric, E. Gordon, Kraków 2003, t. 2.
Tora Pardes Lauder. Księga Pierwsza Bereszit, red. S. Pecaric, tłum. S. Pecaric, E. Gordon, Kra-ków 2001, t. 1.
Tronina, A., Panie abym przejrzał! Ślepota i niewola w biblii, Lublin 1997.
Vaux, R., Instytucje Starego Testamentu, tom I i II, tłum. Tadeusz Brzegowy, Poznań 2004.
Vries, S.P. De, Mzn., Obrzędy i symbole Żydów, tłum. A. Borowski, Kraków 2004.
Wróbel, M., Znaczenie i obchody Święta Namiotów w Starożytnym Izraelu, „Scripta Biblica et Orientalia” 3 (2011), 99-107.
Zając E., Judaizm jako religia uświęcająca czas, „Ethos” 99 (2012), 45-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 641
Number of citations: 0