Teaching Religious Education in the Digital Culture
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.014Keywords
Directory for Catechesis, digital culture, teaching Religious Education, catechesis, correlation between subjectsAbstract
The article offers a synthetic approach to the subject and is divided into three main parts. The first part characterizes the culture that is referred to in the Directory for Catechesis (2020) as “digital culture” and has a major impact on transformations in communication and in the lives of modern people as well as on changes in Religious Education. While information and communications technologies have many advantages, they also come with certain dangers. Therefore, they present teachers of Religious Education with new tasks as described in the second part of the article. The final part indicates that it is possible to conduct media education of primary school students during classes of Religious Education in correlation with other school subjects. This suggestion focuses, in particular, on educating children and young people on how to use new technologies in a responsible manner.
References
Bednarek J., Andrzejewska A. (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Warszawa 2014.
Benedykt XVI, Orędzie na XLIII Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Watykan 4 I 2009.
Bilicka B., Katecheza wobec zagrożeń Internetu, w: Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury, B. Bilicka (red.), Toruń 2012, s. 149-167.
Bilicka B., Chrześcijański styl obecności na "cyfrowym kontynencie" w orędziach Benedykta XVI, "Forum Teologiczne" 16 (2015), s. 139-151.
Bilicka B., Gurzyński M., iPad na szkolnych lekcjach religii, Toruń 2019.
Bronk K., Nowe dyrektorium o katechizacji: więcej ewangelizacji, https://www.vaticannews.va/pl/watykan/news/2020-06/dyrektorium-o-katechizacji.html.
Charzyński B., Czym jest DarkNet i jak do niego wejść? Zbiór informacji o ciemniej stronie Internetu, https://scroll.morele.net/poradniki/czym-jest-dark-net-i-jak-do-niego-wejsc/.
Iwaniuk H., Język katechetyczny, w: Wokół katechezy posoborowej, R. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz, W. Spyra (red.), Opole 2004, s. 130-132.
Fołtyn D., Środowisko cyfrowe jako naturalny obszar funkcjonowania współczesnego człowieka w świetle Dyrektorium o katechizacji, "Zeszyty Formacji Katechetów" 1 (2021), s. 39-46; https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1321/774.
Kaźmierska K., Młodzi w Kościele. Złe wieści, https://misyjne.pl/mlodzi-w-kosciele-zle-wiesci-statystyki/?fbclid=IwAR1Bidw0KRZEIcbPHEnVuoYHIslJhfUd7cbsMOlTklzB0zs7rlaUjEGTQPY.
Kloch J., Dekalog internauty, "Więź" 8-9 (2002), s. 86.
Konferencja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Częstochowa 2018.
Kwiatkowski B., 10 przykazań pozytywnego internauty, https://biuroprasowe.orange.pl/blog/10-przykazan-pozytywnego-internauty/.
Makus D., Cyfrowe opowieści z iPadem, iBooks, https://itunes.apple.com/pl/book/cyfrowe-opowie%C5%9Bci-z-ipadem/id741341355?l=pl&mt=11.
Misiaszek K., Próba poszukiwania zasad używania języka w katechezie: https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAK/km_jezykzasady.html.
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Watykan 2020, wyd. pol. Kielce 2020.
Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, "On the Horizon" 9 (2001) 5.
Przybylska R., Przyczyna W. (red.), Język katechezy, Tarnów 2008.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej, Dz.U. z dnia 24 II 2017 r., poz. 356.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Beata Bilicka
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 526
Number of citations: 0