Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Nauczanie religii w kulturze cyfrowej
  • Strona domowa
  • /
  • Nauczanie religii w kulturze cyfrowej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 55 Nr 3 (2021) /
  4. Teologia

Nauczanie religii w kulturze cyfrowej

Autor

  • Beata Bilicka Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-1223-4889

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.014

Słowa kluczowe

Dyrektorium o katechizacji, kultura cyfrowa, nauczanie religii, katechizacja, korelacja międzyprzedmiotowa

Abstrakt

Artykuł Nauczanie religii w kulturze cyfrowej jest ujęciem syntetycznym, podzielonym na trzy zasadnicze części. W pierwszej scharakteryzowano kulturę nazywaną w Dyrektorium o katechizacji (2020) „kulturą cyfrową”, która wywiera bardzo duży wpływ na zmiany w komunikacji i życiu współczesnych ludzi, także na zmiany w edukacji religijnej. Technologie informacyjno-komunikacyjne mają wiele zalet, nie są jednak pozbawione niebezpieczeństw, dlatego stawiają przed katechetami nowe zadania, które opisano w drugiej części. W ostatniej części wskazano na możliwość prowadzenia edukacji medialnej dzieci i młodzieży szkoły podstawowej na lekcjach religii w korelacji z innymi przedmiotami, przede wszystkim w zakresie wychowania uczniów do odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii.

Bibliografia

Bednarek J., Andrzejewska A. (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Warszawa 2014.

Benedykt XVI, Orędzie na XLIII Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Watykan 4 I 2009.

Bilicka B., Katecheza wobec zagrożeń Internetu, w: Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury, B. Bilicka (red.), Toruń 2012, s. 149-167.

Bilicka B., Chrześcijański styl obecności na "cyfrowym kontynencie" w orędziach Benedykta XVI, "Forum Teologiczne" 16 (2015), s. 139-151.

Bilicka B., Gurzyński M., iPad na szkolnych lekcjach religii, Toruń 2019.

Bronk K., Nowe dyrektorium o katechizacji: więcej ewangelizacji, https://www.vaticannews.va/pl/watykan/news/2020-06/dyrektorium-o-katechizacji.html.

Charzyński B., Czym jest DarkNet i jak do niego wejść? Zbiór informacji o ciemniej stronie Internetu, https://scroll.morele.net/poradniki/czym-jest-dark-net-i-jak-do-niego-wejsc/.

Iwaniuk H., Język katechetyczny, w: Wokół katechezy posoborowej, R. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz, W. Spyra (red.), Opole 2004, s. 130-132.

Fołtyn D., Środowisko cyfrowe jako naturalny obszar funkcjonowania współczesnego człowieka w świetle Dyrektorium o katechizacji, "Zeszyty Formacji Katechetów" 1 (2021), s. 39-46; https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1321/774.

Kaźmierska K., Młodzi w Kościele. Złe wieści, https://misyjne.pl/mlodzi-w-kosciele-zle-wiesci-statystyki/?fbclid=IwAR1Bidw0KRZEIcbPHEnVuoYHIslJhfUd7cbsMOlTklzB0zs7rlaUjEGTQPY.

Kloch J., Dekalog internauty, "Więź" 8-9 (2002), s. 86.

Konferencja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Częstochowa 2018.

Kwiatkowski B., 10 przykazań pozytywnego internauty, https://biuroprasowe.orange.pl/blog/10-przykazan-pozytywnego-internauty/.

Makus D., Cyfrowe opowieści z iPadem, iBooks, https://itunes.apple.com/pl/book/cyfrowe-opowie%C5%9Bci-z-ipadem/id741341355?l=pl&mt=11.

Misiaszek K., Próba poszukiwania zasad używania języka w katechezie: https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAK/km_jezykzasady.html.

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Watykan 2020, wyd. pol. Kielce 2020.

Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, "On the Horizon" 9 (2001) 5.

Przybylska R., Przyczyna W. (red.), Język katechezy, Tarnów 2008.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej, Dz.U. z dnia 24 II 2017 r., poz. 356.

Teologia i Człowiek

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-11-18

Jak cytować

1.
BILICKA, Beata. Nauczanie religii w kulturze cyfrowej. Teologia i Człowiek [online]. 18 listopad 2021, T. 55, nr 3, s. 9–22. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/TiCz.2021.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 55 Nr 3 (2021)

Dział

Teologia

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Beata Bilicka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 705
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Dyrektorium o katechizacji, kultura cyfrowa, nauczanie religii, katechizacja, korelacja międzyprzedmiotowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa