Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Wyzwania moralne Globalnego Paktu Wychowawczego w nauczaniu papieża Franciszka
  • Inicio
  • /
  • Wyzwania moralne Globalnego Paktu Wychowawczego w nauczaniu papieża Franciszka
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 60 Núm. 4 (2022) /
  4. Rodzina

Wyzwania moralne Globalnego Paktu Wychowawczego w nauczaniu papieża Franciszka

Autores/as

  • Wojciech Kućko Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0003-4271-8478

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.029

Palabras clave

Franciszek, Globalny Pakt Wychowawczy, nowy humanizm, szkoła, uniwersytet, wychowanie, zmiana epoki

Resumen

Głównym celem artykułu jest analiza koncepcji Globalnego Paktu Wychowawczego oraz propozycji wcielenia jej w praktykę na bazie nauczania papieża Franciszka. Idea nowego „przymierza wychowawczego” jest adekwatną i integralną próbą odpowiedzi na obecne wyzwania w kontekście dokonującej się zmiany epoki i poszukiwań nowego humanizmu. Koncepcja ta nie została jeszcze opracowana w szerszy sposób w języku polskim, dlatego w artykule prezentowane są jej główne założenia oraz implikacje etyczne. Omówionych jest siedem płaszczyzn realizacji paktu wychowawczego oraz wynikające z nich wyzwania moralne: docenienie misji szkoły, odkrycie na nowo tożsamości szkół katolickich, ukazanie nowej roli uniwersytetów oraz wartości piękna w procesie formacji ludzkiej.

Citas

Agenzia Fides. “95a Giornata Missionaria Mondiale (24 ottobre 2021). Le statistiche della Chiesa cattolica.” Dostęp 22 lipca 2022 r. http://www.fides.org/it/stats.

Benedetto XVI. Lettera alla diocesi e alla città di Roma sul compito urgente dell’educazione (21.08.2008). Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2008.

Benedykt XVI. “Encyklika «Caritas in veritate».” Ogłoszona 29.06.2009. https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20090629_caritas-in-veritate.html.

Centro Studi per la Scuola Cattolica. Chiamati a insegnare. Scuola cattolica in Italia. XXII Rapporto. Brescia: Ed. Scholé, 2020.

Congregazione per l’Educazione Cattolica. “Instrumentum Laboris.” W Patto educativo globale. Instrumentum Laboris, Congregazione per l’Educazione Cattolica, 33–75. Milano: San Paolo, 2020.

Congregazione per l’Educazione Cattolica. “Patto Educativo Globale. Vademecum.” 22. Dostęp 22 lipca 2022 r. https://www.educationglobalcompact.org/resources/Risorse/vademecum-italiano.pdf.

Congregazione per l’Educazione Cattolica. L’identità della Scuola Cattolica per una cultura del dialogo (29.03.2022). Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2022.

Cucci, Giovanni. “Ricostruire il patto educativo globale.” La Civiltà Cattolica no 4087 (2020): 3–16.

Depta, Henryk. “Przesłanie nowego humanizmu.” W Humanistyczne ambiwalencje globalizacji. Zbiór studiów, redakcja Agnieszka Piejka, Irena Wojnar, 31–39. Warszawa: Polska Akademia Nauk – Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, 2021.

Francesco. “Discorso all’Associazione Genitori Scuole Cattoliche (AGESC) (5.12.2015).” Dostęp 22 lipca 2022 r. https://www.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2015/december/documents/papa-francesco_20151205_agesc.html.

Francesco. “Messaggio per il lancio del Patto Educativo (12.09.2019).” In Patto Educativo Globale. Instrumentum Laboris, Congregazione per l’Educazione Cattolica, presentazione di Angelo Vincenzo Zani, 25-30. Milano: San Paolo, 2020.

Francesco. “Discorso ai partecipanti all’Assemblea Plenaria della Congregazione per l’Educazione Cattolica (degli Istituti di Studi) (20.02.2020).” Dostęp 22 lipca 2022 r. https://www.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2020/february/documents/papa-francesco_20200220_congregaz-educaz-cattolica.html.

Francesco. “Il compito educativo della vita consacrata. Messaggio del Papa al superiore degli Scolopi (15.10.2020).” L’Osservatore Romano 160, no 262 (2020): 7.

Francesco. “Un patto globale contro la catastrofe educativa (15.10.2020).” L’Osservatore Romano 160, no 239 (2020): 2–3.

Francesco. Il patto educativo globale. Una passione per l’educazione. Brescia: Scholé, 2020.

Francesco. “Per un’educazione al servizio della fratellanza universale. Il discorso del Pontefice (05.10.2021).” L’Osservatore Romano 161, no 226 (2021): 2–3.

Franciszek. Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium” o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie (24.11.2013). Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2013.

Franciszek. “Trzeba odbudować porozumienie wychowawcze. Przemówienie do uczestników światowego spotkania «Scholas Occurrentes» (4.09.2014).” L’Osservatore Romano, wydanie polskie, 35 nr 10 (2014): 23–24.

Franciszek. “Przemówienie Ojca Świętego Franciszka do członków korpusu dyplomatycznego akredytowanego przy Stolicy Apostolskiej z okazji składanych życzeń noworocznych (09.01.2020).” Dostęp 22 lipca 2022 r. https://www.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2020/january/documents/papa-francesco_20200109_corpo-diplomatico.html.

Franciszek. Encyklika „Fratelli tutti” o braterstwie i przyjaźni społecznej (03.10.2020). Tarnów: Biblos, 2020.

Gori, Nicola. “Aule senza pareti. Il direttore di Scholas Occurrentes rilancia il «patto educativo globale».” L’Osservatore Romano 160, no 244 (2020): IV.

Kobyliński, Andrzej. Modernità e postmodernità. L’interpretazione cristiana dell’esistenza al tramonto dei tempi moderni nel pensiero di Romano Guardini. Roma: Editrice Pontificia Università Gregoriana, 1998.

Kozubek, Mariola Teresa. “Inkluzja w ujęciu papieża Franciszka inspiracją dla edukacji włączającej. Inclusion as perceived by Pope Francis is an inspiration for inclusive education.” Rozprawy Społeczne 14, nr 4 (2020): 17–33. DOI: https://doi.org/10.29316/rs/132353.

Kućko, Wojciech. “Fraternity in the Teaching of Pope Francis.” Collectanea Theologica 90, nr 5 (2020): 701–740. DOI: http://doi.org/10.21697/ct.2020.90.5.30.

Lacerenza, Gianpaolo. “Nuove congiunture etiche tra prossimità e distanza: «Global Compact on Education» e famiglia.” Apulia Theologica 7, no 2 (2021): 475–499.

Matteo, Armando. Il nuovo bambino immaginario. Perché si è rotto il patto educativo tra i genitori e figli. Soveria Mannelli: Rubbettino, 2020.

Monda, Andrea. “Testa, mani, cuore e anima: vie della formazione integrale.” L’Osservatore Romano 161, no 226 (2021): 1 i 3.

Mroczkowski, Ireneusz. Rodzina, gender i nowy feminizm. Podstawy chrześcijańskiej promocji i obrony rodziny. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy, 2014.

Segreteria Generale del Sinodo dei Vescovi. “Vademecum per il Sinodo sulla sinodalità.” Il Regno. Mensile di attualità cattolica 66, no 17 (2021): 537–557.

Spadaro, Antonio e Casavecchia, Andrea. “La scuola e la Chiesa nella pandemia. Appunti del Rapporto Censis «Stress test Italia».” La Civiltà Cattolica no 4089 (2020): 255–264.

Sperling, Gene and Balu, Rekha. “Designing a Global Compact on Education.” Finance & Development 42, no 2 (2005): 38–41. DOI: https://doi.org/10.5089/9781451953954.022.

Suárez-Orozco, Marcelo and Suárez-Orozco, Carola. Education. A Global Compact for a Time of Crisis. New York, Chichester, West Sussex: Columbia University Press, 2022. DOI: https://doi.org/10.7312/suar20434.

Vincenzo Zani, Angelo. “«Gravissimum educationis»: traiettoria del magistero postconciliare e Patto Educativo Globale.” Ephemerides Iuris Canonici 61 no 1 (2021): 5–39.

Teologia i Człowiek

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2022-12-30

Cómo citar

1.
KUĆKO , Wojciech. Wyzwania moralne Globalnego Paktu Wychowawczego w nauczaniu papieża Franciszka. Teologia i Człowiek. Online. 30 diciembre 2022. Vol. 60, no. 4, pp. 143-157. [Accessed 28 junio 2025]. DOI 10.12775/TiCz.2022.029.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 60 Núm. 4 (2022)

Sección

Rodzina

Licencia

Derechos de autor 2023 Wojciech Kućko

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 336
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Franciszek, Globalny Pakt Wychowawczy, nowy humanizm, szkoła, uniwersytet, wychowanie, zmiana epoki
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop