Wyzwania moralne Globalnego Paktu Wychowawczego w nauczaniu papieża Franciszka
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.029Schlagworte
Franciszek, Globalny Pakt Wychowawczy, nowy humanizm, szkoła, uniwersytet, wychowanie, zmiana epokiAbstract
The main aim of the article is to analyze the concept of the Global Pact on Education and the proposal to put it into practice on the basis of the teaching of Pope Francis. The idea of a new “educational alliance” is an adequate and integral attempt to answer the present challenges in the context of the epoch changes and the search for a new humanism. This concept has not yet been developed in a broader way in Polish, therefore the article presents its main assumptions and ethical implications. Seven levels of the educational pact implementation are discussed and the resulting moral challenges: appreciating the school’s mission, rediscovering the identity of Catholic schools, showing the new role of universities and the value of beauty in the process of human formation.
Literaturhinweise
Agenzia Fides. “95a Giornata Missionaria Mondiale (24 ottobre 2021). Le statistiche della Chiesa cattolica.” Dostęp 22 lipca 2022 r. http://www.fides.org/it/stats.
Benedetto XVI. Lettera alla diocesi e alla città di Roma sul compito urgente dell’educazione (21.08.2008). Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2008.
Benedykt XVI. “Encyklika «Caritas in veritate».” Ogłoszona 29.06.2009. https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20090629_caritas-in-veritate.html.
Centro Studi per la Scuola Cattolica. Chiamati a insegnare. Scuola cattolica in Italia. XXII Rapporto. Brescia: Ed. Scholé, 2020.
Congregazione per l’Educazione Cattolica. “Instrumentum Laboris.” W Patto educativo globale. Instrumentum Laboris, Congregazione per l’Educazione Cattolica, 33–75. Milano: San Paolo, 2020.
Congregazione per l’Educazione Cattolica. “Patto Educativo Globale. Vademecum.” 22. Dostęp 22 lipca 2022 r. https://www.educationglobalcompact.org/resources/Risorse/vademecum-italiano.pdf.
Congregazione per l’Educazione Cattolica. L’identità della Scuola Cattolica per una cultura del dialogo (29.03.2022). Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2022.
Cucci, Giovanni. “Ricostruire il patto educativo globale.” La Civiltà Cattolica no 4087 (2020): 3–16.
Depta, Henryk. “Przesłanie nowego humanizmu.” W Humanistyczne ambiwalencje globalizacji. Zbiór studiów, redakcja Agnieszka Piejka, Irena Wojnar, 31–39. Warszawa: Polska Akademia Nauk – Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, 2021.
Francesco. “Discorso all’Associazione Genitori Scuole Cattoliche (AGESC) (5.12.2015).” Dostęp 22 lipca 2022 r. https://www.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2015/december/documents/papa-francesco_20151205_agesc.html.
Francesco. “Messaggio per il lancio del Patto Educativo (12.09.2019).” In Patto Educativo Globale. Instrumentum Laboris, Congregazione per l’Educazione Cattolica, presentazione di Angelo Vincenzo Zani, 25-30. Milano: San Paolo, 2020.
Francesco. “Discorso ai partecipanti all’Assemblea Plenaria della Congregazione per l’Educazione Cattolica (degli Istituti di Studi) (20.02.2020).” Dostęp 22 lipca 2022 r. https://www.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2020/february/documents/papa-francesco_20200220_congregaz-educaz-cattolica.html.
Francesco. “Il compito educativo della vita consacrata. Messaggio del Papa al superiore degli Scolopi (15.10.2020).” L’Osservatore Romano 160, no 262 (2020): 7.
Francesco. “Un patto globale contro la catastrofe educativa (15.10.2020).” L’Osservatore Romano 160, no 239 (2020): 2–3.
Francesco. Il patto educativo globale. Una passione per l’educazione. Brescia: Scholé, 2020.
Francesco. “Per un’educazione al servizio della fratellanza universale. Il discorso del Pontefice (05.10.2021).” L’Osservatore Romano 161, no 226 (2021): 2–3.
Franciszek. Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium” o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie (24.11.2013). Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2013.
Franciszek. “Trzeba odbudować porozumienie wychowawcze. Przemówienie do uczestników światowego spotkania «Scholas Occurrentes» (4.09.2014).” L’Osservatore Romano, wydanie polskie, 35 nr 10 (2014): 23–24.
Franciszek. “Przemówienie Ojca Świętego Franciszka do członków korpusu dyplomatycznego akredytowanego przy Stolicy Apostolskiej z okazji składanych życzeń noworocznych (09.01.2020).” Dostęp 22 lipca 2022 r. https://www.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2020/january/documents/papa-francesco_20200109_corpo-diplomatico.html.
Franciszek. Encyklika „Fratelli tutti” o braterstwie i przyjaźni społecznej (03.10.2020). Tarnów: Biblos, 2020.
Gori, Nicola. “Aule senza pareti. Il direttore di Scholas Occurrentes rilancia il «patto educativo globale».” L’Osservatore Romano 160, no 244 (2020): IV.
Kobyliński, Andrzej. Modernità e postmodernità. L’interpretazione cristiana dell’esistenza al tramonto dei tempi moderni nel pensiero di Romano Guardini. Roma: Editrice Pontificia Università Gregoriana, 1998.
Kozubek, Mariola Teresa. “Inkluzja w ujęciu papieża Franciszka inspiracją dla edukacji włączającej. Inclusion as perceived by Pope Francis is an inspiration for inclusive education.” Rozprawy Społeczne 14, nr 4 (2020): 17–33. DOI: https://doi.org/10.29316/rs/132353.
Kućko, Wojciech. “Fraternity in the Teaching of Pope Francis.” Collectanea Theologica 90, nr 5 (2020): 701–740. DOI: http://doi.org/10.21697/ct.2020.90.5.30.
Lacerenza, Gianpaolo. “Nuove congiunture etiche tra prossimità e distanza: «Global Compact on Education» e famiglia.” Apulia Theologica 7, no 2 (2021): 475–499.
Matteo, Armando. Il nuovo bambino immaginario. Perché si è rotto il patto educativo tra i genitori e figli. Soveria Mannelli: Rubbettino, 2020.
Monda, Andrea. “Testa, mani, cuore e anima: vie della formazione integrale.” L’Osservatore Romano 161, no 226 (2021): 1 i 3.
Mroczkowski, Ireneusz. Rodzina, gender i nowy feminizm. Podstawy chrześcijańskiej promocji i obrony rodziny. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy, 2014.
Segreteria Generale del Sinodo dei Vescovi. “Vademecum per il Sinodo sulla sinodalità.” Il Regno. Mensile di attualità cattolica 66, no 17 (2021): 537–557.
Spadaro, Antonio e Casavecchia, Andrea. “La scuola e la Chiesa nella pandemia. Appunti del Rapporto Censis «Stress test Italia».” La Civiltà Cattolica no 4089 (2020): 255–264.
Sperling, Gene and Balu, Rekha. “Designing a Global Compact on Education.” Finance & Development 42, no 2 (2005): 38–41. DOI: https://doi.org/10.5089/9781451953954.022.
Suárez-Orozco, Marcelo and Suárez-Orozco, Carola. Education. A Global Compact for a Time of Crisis. New York, Chichester, West Sussex: Columbia University Press, 2022. DOI: https://doi.org/10.7312/suar20434.
Vincenzo Zani, Angelo. “«Gravissimum educationis»: traiettoria del magistero postconciliare e Patto Educativo Globale.” Ephemerides Iuris Canonici 61 no 1 (2021): 5–39.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Wojciech Kućko
![Creative-Commons-Lizenz](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 216
Number of citations: 0