Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Français (France)
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Déclaration de confidentialité
    • Contact
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Français (France)

Teologia i Człowiek

Sztuczna inteligencja na lekcjach religii
  • Accueil
  • /
  • Sztuczna inteligencja na lekcjach religii
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 72 No 4 (2025) /
  4. Teologia

Sztuczna inteligencja na lekcjach religii

Auteurs

  • Adam Bielinowicz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0002-4704-7864
  • Beata Bilicka Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-1223-4889

DOI :

https://doi.org/10.12775/TiCz.2025.025

Mots-clés

sztuczna inteligencja (AI), szkolne lekcje religii, edukacja religijna, „Antiqua et Nova”

Résumé

Sztuczna inteligencja (AI), dzięki bezpłatnemu dostępowi do wielu chatbotów, może stać się obecnie pomocnym narzędziem dla nauczycieli religii. Dlatego problematyka artykułu koncentruje się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób sztuczna inteligencja może być wykorzystana na szkolnych lekcjach religii oraz jakie zmiany w podejściu do edukacji religijnej można przewidzieć w miarę rosnącego jej wykorzystania, biorąc pod uwagę nauczanie Kościoła katolickiego. Opracowanie jest ujęciem syntetycznym, artykuł składa się z trzech zasadniczych części. W pierwszej krótko scharakteryzowano stanowisko Kościoła na temat sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem implikacji dla sektora edukacyjnego. Następnie wskazano na możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji jako narzędzia w pracy nauczyciela religii. W części trzeciej opisano wyzwania i zagrożenia, które wynikają z zastosowania AI w edukacji religijnej oraz potrzebę promowania wśród uczniów etycznego i odpowiedzialnego z niej korzystania. Całość wieńczy krótkie zakończenie i bibliografia.

Références

Archbishop of Canterbury. „Archbishop of Canterbury endorses call for ethical development of artificial intelligence.” Opublikowano 30.04.2024. https://www.archbishopofcanterbury.org/news/archbishop-canterbury-endorses-call-ethical-development-artificial-intelligence.

Dykasteria Doktryny Wiary, Dykasteria do Spraw Kultury i Edukacji. „Antiqua et Nova. Nota na temat relacji pomiędzy sztuczną inteligencją a inteligencją ludzką, Watykan 14.01.2025.” [Note on the Relationship Between Artificial Intelligence and Human Intelligence]. The Holy See. Opublikowano 28.01.2025. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_ddf_doc_20250128_antiqua-et-nova_en.html. Tekst polski: https://www.ekai.pl/wp-content/uploads/2025/04/PL_Nota-Antiqua-et-nova.pdf.

Franciszek. „Orędzie na LVII Światowy Dzień Pokoju, 1.01.2024.” The Holy See. Opublikowano 08.12.2023. https://www.vatican.va/content/francesco/pl/messages/peace/documents/20231208-messaggio-57giornatamondiale-pace2024.html.

Franciszek. „Orędzie na LVIII Światowy, Dzień Środków Społecznego Przekazu, Watykan 24.01.2024.” The Holy See. Opublikowano 24.01.2024. https://www.vatican.va/content/francesco/pl/messages/communications/documents/20240124-messaggio-comunicazioni-sociali.html.

Franciszek. „Przemówienie do uczestników szczytu G7, Borgo Egnazia 14.06.2024.” The Holy See. Opublikowano 14.06.2024. https://www.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2024/june/documents/20240614-g7-intelligenza-artificiale.html.

Franciszek. „Przemówienie do uczestników zgromadzenia plenarnego Papieskiej Akademii Życia, Watykan, 25.02.2019.” [Address of His Holiness Popr Francis to participants in the Plenary Assembly of the Pontifical Academy for Life]. The Holy See. Opublikowano 25.02.2019. https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2019/february/documents/papa-francesco_20190225_plenaria-accademia-vita.html.

Jan Paweł II. Adhortacja apostolska o katechizacji w naszych czasach Catechesi tradendae. Watykan: Libreria Editrice Vaticana, 1979.

Katolicka Agencja Informacyjna. „Jakie są priorytety nowego prezesa Papieskiej Akademii Życia?.” Opublikowano 13.06.2025. https://www.ekai.pl/jakie-sa-priorytety-nowego-prezesa-papieskiej-akademii-zycia/.

Kwiatkowski, Damian. „Dawne i nowe – korzystanie z wytworów cywilizacj.” Domowy Kościół. List do wspólnot rodzinnych, Czerwiec-sierpień 2025 (179): 39-42, https://www.oaza.pl/wp-content/uploads/List_DK-179__39-42_.pdf.

Leon XIV. „Orędzie do uczestników II Rzymskiej Konferencji na temat sztucznej inteligencji, etyki i ładu korporacyjnego, Rzym 19-20.06.2025.” [Message of Pope Leo XIV to participants in the Second Annual Conference on Artificial Inteligence, Ethics and Corporate Governance]. The Holy See. Opublikowano 17.06.2025. https://www.vatican.va/content/leo-xiv/en/messages/pont-messages/2025/documents/20250617-messaggio-ia.html.

Machura, Michał. „Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia.” Ministerstwo Cyfryzacji. Portal Sztucznej Inteligencji. Opublikowano 31.07.2023. https://www.gov.pl/web/ai/chat-gpt-w-szkole-szanse-i-zagrozenia.

Magisterium AI. Dostęp 30.08.2025. https://www.magisterium.com/pl/overview.

Papieska Rada do Spraw Krzewienia Nowej Ewangelizacji. Dyrektorium o katechizacji, Watykan 2020, wyd. polskie Kielce: Wydawnictwo Jedność, 2020.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. „Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji.” Rynek pracy, edukacja, kompetencje, dodatek specjalny, październik 2023. https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Wykorzystanie-sztucznej-inteligencji-w-edukacji.pdf#page3.

Ramelow, Anselm. „Technology and Our Relationship with Gold.” Nova et Vetera 22, no. 1 (2024): 159-186.

RenAIssance Foundation. „AI Ethics for Peace – Hiroshima 10.07.2024.” Opublikowano 12.07.2024. https://www.romecall.org/ai-ethics-for-peace-hiroshima-july-10th-2024/.

RenAIssance Foundation. „Rzymskie wezwanie.” [The Call]. Dostęp 14.08.2025. https://www.romecall.org/the-call/.

Siepert, Hubert. „Nauczanie papieża Franciszka w kwestii rozwoju systemów sztucznej inteligencji. Wybrane zagadnienia.” Ateneum Kapłańskie 184, no. 1 (2025): 47-60.

Stecyk, Adam. „Sztuczna inteligencja w edukacji – szansa i wyzwania.” Uniwersytet Szczeciński. Dostęp: 25.08.2025. https://ai.usz.edu.pl/2025/05/06/sztuczna-inteligencja-w-edukacji-szansa-i-wyzwanie/.

Szepietowski, Maciej. „Kościół a sztuczna inteligencja.” Civitas Christiana 94, no. 3 (2023): 9-11.

Teologia i Człowiek

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publiée

2025-12-15

Comment citer

1.
BIELINOWICZ, Adam et BILICKA, Beata. Sztuczna inteligencja na lekcjach religii. Teologia i Człowiek. Online. 15 décembre 2025. Vol. 72, no. 4, pp. 11-29. [Accessed 16 décembre 2025]. DOI 10.12775/TiCz.2025.025.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence bibliographique
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 72 No 4 (2025)

Rubrique

Teologia

Licence

© Beata Bilicka 2025

Creative Commons License

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 11
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Search

Search

Browse

  • Explorer l'Index des auteurs
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informations

  • Pour les lecteurs
  • Pour les auteurs
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Français (France)

Tags

Search using one of provided tags:

sztuczna inteligencja (AI), szkolne lekcje religii, edukacja religijna, „Antiqua et Nova”
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop