Sens cierpienia w obliczu nadziei
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2024.030Słowa kluczowe
sens cierpienia, nadzieja, rok jubileuszowyAbstrakt
Doświadczenie cierpienia stanowi poważną próbę nadziei i ufności do Boga. Ludzka chęć uniknięcia cierpienia jest naturalna; z doświadczenia cierpiących wiadomo jednak, że nie zawsze jest to możliwe. Przedmiotem analizy podjętej w artykule jest pytanie: czy cierpienie ma głębszy sens? Natomiast celem artykułu jest ujęcie sensu cierpienia, który można odszukać w obliczu nadziei Roku Jubileuszowego 2025. Choć u niektórych ludzi tkwi takie przekonanie, że już wiele, jeśli nie wszystko, wiadomo o cierpieniu, autor będzie wskazywać na cierpienie, które jawi się jako tajemnica ludzkiej egzystencji i pozostaje nią nadal. Człowiek przez wieki szukał i wciąż szuka odpowiedzi na pytanie, czy sama tajemnica cierpienia ma jakiś sens w jego życiu. Autor artykułu wychodzi najpierw od myśli ukazującej sens cierpienia, aby następnie przejść do ukazania jego sensu duchowego, który prowadzi człowieka ku nadziei chrześcijańskiej.
Bibliografia
Bernaciak, Jerzy. „Rola miłości w przeżywaniu cierpienia i śmierci.” Teologia i Moralność 12, nr 1(21) (2017): 205–233. DOI: https://doi.org/10.14746/tim.2017.21.1.12
Brantschen, Johannes B. Dlaczego istnieje cierpienie? Wielkie pytanie do Boga, tłumaczenie Dorota Jankowska. Kraków: Wydawnictwo Homo Dei, 2010.
Chojniak, Arleta. Człowiek i sens. Frankla koncepcja autotranscendencji. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2003.
Derdziuk, Andrzej. „Ksiądz Janusz Nagórny – świadek teologii nadziei.” W Świadek nadziei. Ksiądz prof. Janusz Nagórny twórca i nauczyciel teologii moralnej, redakcja Andrzej Derdziuk, 15–35. Lublin: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2008. https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/8fd2b9d7-480c-42be-a6c4-46a5b9677013/content (dostęp: 21.09.2024).
Franciszek. Spes non confundit. Bulla ogłaszająca jubileusz zwyczajny roku 2025 (ogłoszono: 9.05.2024). https://www.vatican.va/content/francesco/pl/bulls/documents/20240509_spes-non-confundit_bolla-giubileo2025.html (dostęp: 17.09.2024).
Frankl, Viktor Emil. Człowiek w poszukiwaniu sensu, tłumaczenie Aleksandra Wolnicka. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2009.
Gałązka, Włodzimierz. „Duchowość cierpienia chrześcijanina.” W Duchowość cierpienia, redakcja Włodzimierz Gałązka, 247–263. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2010.
Jan Paweł II. O cierpieniu. Wypowiedzi Ojca Świętego do chorych i pracowników służby zdrowia (1978–1982). Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek, 1985.
Jan Paweł II. Salvifici doloris. List apostolski o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia (ogłoszono 11.02.1984). https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/salvifici.html (dostęp: 29.09.2024).
Jankowska, Maria. „Człowiek istotą poszukującą i pogłębiającą nadzieję.” Fides et Ratio 1 (2010) 1: 48–60.
Kożuch, Mieczysław. „Jezus Chrystus źródłem sensu ludzkiego życia.” Życie Duchowe 5 (1996) 3: 9–25.
Kunka, Sławomir. „Droga cierpiącego ku nadziei.” Teologia w Polsce 2 (2008) 1: 75–82. DOI: https://doi.org/10.31743/twp.2008.2.1.05
Lewandowski, Jerzy. W nadziei jesteśmy odkupieni. Komentarz do encykliki Benedykta XVI „Spe salvi”. Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej, 2008.
Marcel, Gabriel. Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei, tłumaczenie Piotr Lubicz. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1984.
Ołdakowski, Krzysztof. „«Pielgrzymi nadziei» – motto Roku Jubileuszowego 2025.” Vatican News (opublikowano: 14.01.2022). https://www.vaticannews.va/pl/watykan/news/2022-01/pielgrzymi-nadziei-motto-roku-jubileuszowego-2025.html (dostęp: 26.09.2024).
Poleszak, Leszek. „Doświadczenie cierpienia jako próba nadziei i ufności do Boga.” Roczniki Teologiczne 67 (2020) 5: 63–81. DOI: https://doi.org/10.18290/rt20675-4
Rosik, Seweryn. „Tajemnica ludzkiego cierpienia a moc Chrystusowego krzyża.” W Cierpienie i śmierć, redakcja Antoni Józefat Nowak, 61–83. Homo Meditans, t. XIII. Lublin: Wydawnictwa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992.
Salij, Jacek. Czy cierpienie ma sens? W Fronda.pl (opublikowano: 21.11.2022). https://www.fronda.pl/a/O-Jacek-Salij-OP-Czy-cierpienie-ma-sens-3,207769.html (dostęp: 29.09.2024).
Schlick, Moritz. „Rozkosz cierpienia.” W Moritz Schlick, Zagadnienia etyki, 162–169. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1960.
Szulc, Aleksandra. „W poszukiwaniu utraconego sensu. Człowiek współczesny jako «homo patiens».” Seminare 34 (2013): 97–111.
Tischner, Józef. „Sens.” W Katolicyzm A–Z, redakcja Zbigniew Pawlak, 342–343. Poznań: Wydawnictwo Świętego Wojciecha, 1982.
Wojtowicz, Marek. Doświadczenie lęku egzystencjalnego jako sytuacja wyboru. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Stanisław Suwiński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 60
Liczba cytowań: 0