Vacuum Genesis oraz spontaniczne powstanie wszechświata z niczego a klasyczna koncepcja przyczynowości oraz stworzenia ex nihilo
Słowa kluczowe
kosmologia kwantowa, materia pierwsza, możność i akt, model Hartle’a-Hawkinga, ontologiczny status nicości, ontologiczny status praw przyrody, powstanie wszechświata w zjawisku tunelowym, poziomy abstrakcji w poznaniu naukowym, stworzenie ex nihiloAbstrakt
Artykuł podejmuje kwestię filozoficznych i teologicznych refleksji inspirowanych modelem kosmologicznym powstania wszechświata z próżni kwantowej w zjawisku tunelowym oraz modelem Hartle’a-Hawkinga. W kontekście tezy o możliwości kosmogenezy ex nihilo bez udziału Boga stworzyciela, przedmiotem analizy staje się ontologiczny status nicości oraz praw przyrody we wspomnianych modelach. Po wskazaniu na fakt, iż nie mamy w nich do czynienia z nicością absolutną w znaczeniu filozoficznym (metafizycznym), główne tezy obu modeli oraz oparte na nich wnioski filozoficzno-teologiczne zostają poddane interpretacji w świetle klasycznych kategorii możności i aktu, elementów klasycznej teologii stworzenia oraz klasyfikacji nauk ze względu na poziom abstrakcji w ujęciu Tomasza z Akwinu. Zwracając uwagę na fakt przekroczenia przez niektorych kosmologów granic metodologii dziedziny nauki, którą się zajmują, warto podkreślić rolę i doniosłość ich badań w głębszym rozumieniu filozoficznych aspektów początków wszechświata, zwłaszcza roli możności w pierwszych momentach jego ewolucji.Bibliografia
Bibliografia dzieł Arystotelesa i Tomasza z Akwinu
Arystoteles (1993), O Rodzeniu Się Zwierząt, tłum. P. Siwek [w:] Dzieła Wszystkie, Tom 4, Warszawa: PWN, 96–247.
Arystoteles (1990), O Powstawaniu i Niszczeniu, tłum. L. Regner [w:] Dzieła Wszystkie, Tom 2, Warszawa: PWN, 353–424.
Arystoteles (1992), O Częściach Zwierząt, tłum. P. Siwek [w:] Dzieła Wszystkie, Tom 3, Warszawa: PWN, 615–756.
Arystoteles. Metafizyka, tł. Kazimierz Leśniak. W Arystoteles, Dzieła Wszystkie, Tom 2, 615–857. Warszawa: PWN, 1990.
Arystoteles. Fizyka, tł. Kazimierz Leśniak. W Arystoteles, Dzieła Wszystkie, Tom 2, 23–204. Warszawa: PWN, 1990.
Tomasz z Akwinu. 1976. De principiis naturae (Opera Omnia Vol. 43), Rzym: Typographia polyglotta, 39–47. [Tomasz z Akwinu. 2014. Święty Tomasz z Akwinu o pryncypiach natury dla brata Sylwestra, tłum. A. Andrzejuk [w:] Opuscula, Vol. 3, Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 24–44.]
Tomasz z Akwinu. 1926. In Metaphysicam Aristotelis commentaria, Turyn, Rrzym: Marietti.
Tomasz z Akwinu. 1965. In octo libros Physicorum Aristotelis expositio, Turyn, Rzym: Marietti.
Tomasz z Akwinu. 1965. Questiones disputatae de potentia Dei. Turyn, Rzym: Marietti. [Tłumaczenie polskie: Tomasz z Akwinu. 2008–2011. Kwestie dyskutowane o mocy Boga. Tomy 1–5. Kęty, Warszawa: Wydawnictwo Marek Derewiecki, Instytut Tomistyczny.]
Tomasz z Akwinu. 1968. Questio disputata de anima, J. Robb (ed.), Toronto: Pontifical Institute of Medieval Studies.
Tomasz z Akwinu. 1961. Summa contra gentiles. Turyn i Rzym: Marietti. [Tłumaczenie polskie: Tomasz z Akwinu. 2003–2007–2009. Summa contra gentiles: Prawda wiary chrześcijańskiej. Tomy 1–3. Poznań: W drodze.]
Tomasz z Akwinu. 1962. Summa theologiae. Rzym: Editiones Paulinae. [Tłumaczenia polskie: Tomasz z Akwinu. 1960–1998. Suma teologiczna. Tłum. Pius Bełch OP. Tomy 1–35. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy “Veritas”. Tomasz z Akwinu. 2001. Traktat o Bogu: Suma teologii, kwestie 1–26. Tłum. Gabriela Kurylewicz, Zbigniew Nerczuk, Mikołaj Olszewski. Kraków: Znak. Tomasz z Akwinu. 2000. Traktat O Człowieku, tłum. Stefan Swieżawski. Kęty: Wydawnictwo Antyk.]
Tomasz z Akwinu. 1948. In Librum Boethii de Trinitate, Questiones Quinta et Sexta, ed. Paul Wyser. Fribourg and Louvain. [Tłumaczenie polskie: Tomasz z Akwinu. 2005. O poznaniu Boga, tłum. P. Lichacz, M. Przanowski, M. Olszewski (Kraków: Wydawnictwo M).]
Pozostałe pozycje bibliograficzne
Barr, Stephen M. 2003. Modern Physics and Ancient Faith. Notre Dame, Ind: University of Notre Dame Press.
Barrow, John D. 2008. New Theories of Everything: The Quest for Ultimate Explanation. Oxford: Oxford University Press.
Barrow, John D., and Frank J. Tipler. 1986. The Anthropic Cosmological Principle. Oxford England; New York: Oxford University Press.
Bedau, Mark. 1992. “Where’s the Good in Teleology?” Philosophy and Phenomenological Research 52, no. 4: 781–806.
Beebee, Helen, Christopher Hitchcock, and Peter Charles Menzies, eds. 2009. The Oxford Handbook of Causation. Oxford and New York: Oxford University Press.
Bostock, David. 2006. Space, Time, Matter, and Form: Essays on Aristotle’s Physics. Oxford, New York: Oxford University Press.
Bunge, Mario. 1979. Causality and Modern Science. First published in 1959. New York: Dover.
Charlton, William. 1983. “Did Aristotle Believe in Prime Matter?” In Aristotle, Physics: Books I and II, Translated with Introductions and Notes by W. Charlton, 129–45. Oxford: Clarendon Press.
Cohen, Sheldon M. 1996. Aristotle on Nature and Incomplete Substance. Cambridge University Press.
Coyne, G. V. 2007. “Początki i stworzenie.” W Czy przed Wielkim Wybuchem był Bóg? Argumenty naukowców i teologów, red. T. D. Wabbel, tłum. B. Baran. Warszawa: PIW.
Craig, William Lane. 1991. “The Existence of God and the Beginning of the Universe.” Truth: A Journal of Modern Thought 3: 85–96, http://www.leaderu.com/truth/3truth11.html.
Craig, William Lane, and Quentin Smith. 1993. Theism, Atheism, and Big Bang Cosmology. Oxford: Clarendon Press.
Dodds, Michael J. 2012. Unlocking Divine Action: Contemporary Science and Thomas Aquinas. Washington D.C.: Catholic University of America Press.
Dudley, John. 2012. Aristotle’s Concept of Chance: Accidents, Cause, Necessity, and Determinism. New York: State University of New York Press.
Hartle, J. B., and S. W. Hawking. 1983. “Wave Function of the Universe.” Physical Review D 28, no. 12: 2960–2975.
Hawking, Stephen. 1988. A Brief History of Time. New York: Bantam Books.
Hawking, Stephen. 1997. “The Objections of an Unashamed Positivist.” In Roger Penrose et al. The Large, the Small and the Human Mind, edited by Malcolm Longair, 169–172. Cambridge: Cambridge University Press.
Hawking, Stephen, and Leonard Mlodinow. 2010. The Grand Design. New York: Bantam.
Hawking, Stephen, and Leonard Mlodinow. 2015. Wielki projekt. Warszawa: Albatros.
Hawking, Stephen, and Roger Penrose. 1996. The Nature of Space and Time. Princeton, N.J: Princeton University Press.
Heller, Michał. 1998. Czy fizyka jest nauką humanistyczną. Tarnów: Biblos.
Heller, Michał. 2012. Filozofia przypadku. Kosmiczna fuga z preludium i codą. Kraków: Copernicus Center Press.
Hincks, Adam D. 2018. “What Does Physical Cosmology Say about Creation from Nothing?” In Creation “Ex Nihilo”: Origins, Development, Contemporary Challenges, edited by Gary A. Anderson and Markus Bockmuehl, 319–345. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Hoyle, Fred. 1956. From Stonehenge to Modern Cosmology. San Francisco: W.H. Freeman, 1972.
Illari, Phyllis, and Federica Russo. 2014. Causality: Philosophical Theory Meets Scientific Practice. Oxford: Oxford University Press.
Illari, Phyllis McKay, Federica Russo, and Jon Williamson, eds. 2011. Causality in the Sciences. Oxford: Oxford University Press.
Isham, C. J. 1988. “Creation of the Universe as a Quantum Process.” In Physics, Philosophy, and Theology: A Common Quest for Understanding, edited by Robert John Russell, William R. Stoeger S.J, J. Francisco J. Ayala, and C. V. Coyne, Reprint edition., 373–408. Vatican City State and Notre Dame, Ind: University of Notre Dame Press.
Isham, C. J. 1993 “Quantum Theories of the Creation of the Universe.” In Quantum Cosmology and the Laws of Nature: Scientific Perspectives on Divine Action, edited by Robert J. Russell, Nancey C. Murphy, and C.J. Isham, 49–89. Berkeley, CA: Vatican Observatory & CTNS.
King, Hugh R. 1956. “Aristotle Without Prima Materia.” Journal of the History of Ideas 17, no. 1/4: 370–389.
Krauss, Lawrence M. 2012. A Universe from Nothing: Why There Is Something Rather than Nothing. New York: Atria Books.
Krauss, Lawrence M. 2014. Wszechświat z niczego. Dlaczego istnieje raczej coś niż nic. Poznań: Pruszyński i S-ka.
Lennox, John C. 2017. Bóg i Stephen Hawking. Czyj to w Końcu Projekt? Poznań: W drodze.
Paluch, Michał. 1996. “Pojęcie nicości w koncepcji stworzenia z niczego świętego Tomasza z Akwinu.” Teofil 5, no. 1: 16–34.
Piwowarczyk, Marek. 2015. Podmiot i Własności. Analiza Podstawowej Struktury Przedmiotu. Lublin: KUL.
Robinson, H. M. 1974. “Prime Matter in Aristotle.” Phronesis 19, no. 2: 168–188.
Russell, Robert J. 2008. Cosmology from Alpha to Omega: The Creative Mutual Interaction of Theology and Science. Minneapolis: Fortress Press.
Russell, Robert J., et al., eds. 1993–2001. Scientific Perspectives on Divine Action. Vol. 1–5. Berkeley, CA: Vatican Observatory & CTNS.
Russell, Robert J., Nancey C. Murphy, and William R. Stoeger, eds. 2008. Scientific Perspectives on Divine Action: Twenty Years of Challenge and Progress. Berkeley, CA: Vatican Observatory & CTNS.
Silk, Joseph. 2005. On the Shores of the Unknown: A Short History of the Universe. Cambridge: Cambridge University Press.
Solmsen, Friedrich. 1958. “Aristotle and Prime Matter: A Reply to Hugh R. King.” Journal of the History of Ideas 19, no. 2: 243–252.
Tryon, Edward P. 1973. “Is the Universe a Vacuum Fluctuation?” Nature 246, no. 5433: 396–97.
Vilenkin, Alexander. 1982. “Creation of Universes from Nothing.” Physics Letters B 117, no. 1–2: 25–28.
Vilenkin, Alexander 2007. Many Worlds in One: The Search for Other Universes. New York: Hill and Wang.
Watt Nick, Stephen Hawking. 2010. Science Makes God Unnecessary, ABC News, 2010-09-07, https://abcnews.go.com/GMA/stephen-hawking-science-makes-god-unnecessary/story?id=11571150 (dostęp: 2019-04-11).
Wippel, John F. 2000. The Metaphysical Thought of Thomas Aquinas: From Finite Being to Uncreated Being. Washington D.C.: Catholic University of America Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1707
Liczba cytowań: 0