Il costante progredire della frontiera tra teologia e scienza: “Fisica”
DOI:
https://doi.org/10.12775/SetF.2015.008Słowa kluczowe
stworzenie, Wielki Wybuch, homo sapiensAbstrakt
O bezustannym przesuwaniu się granic między teologią a naukami przyrodniczymi: fizyka
Papież Benedykt XVI w 1979 roku w „Czterech kazaniach o Stworzeniu świata” napisał, że odkrycia naukowe powodują swego rodzaju wycofywanie się wiary na pozycje „obronne”, robiąc wrażenie, że za parę stuleci nie pozostanie ważny żaden z dogmatów wiary. Dyskutując postępy fizyki w ostatnim stuleciu (rozszerzanie się Wszechświata, nielokalność mechaniki kwantowej), lingwistyki (pochodzenie języków indoeuropejskich) i genetyki (DNA mitochondrialne Homo sapiens) pokazujemy, że odkrycia naukowe jedynie pozornie powodują wycofywanie się teologii na pozycje obronne. W rzeczywistości, postęp nauki nie zmienia zasad Wiary, ale je tylko ilustruje i potwierdza: pozostają prawdziwe rozważania i św. Tomasza i św. Augustyna. Każde odkrycie naukowe stwarza kolejne pytania, dając do zrozumienia, że człowiek musi opierać się w równej mierze na rozumie i na Wierze. Celem artykułu nie jest „wyjaśnienie” Pisma na podstawie najnowszych odkryć naukowych, lecz pokazanie, że odkrycia te nie naruszają Wiary. Tak więc granica między naukami przyrodniczymi a teologią pozostaje w ciągłym ruchu: teologia pozostawia nauce fakty oczywiste, w zamian za to coraz dokładniej zgłębiając tajemnicę Objawienia.
Bibliografia
Agnoli, F. 2001. La filosofia della luce: dal Big Bang alle cattedrali. Tavagnacco: Edizioni Segno.
Aristotele. 2000. Metafisica. Libro E, 1. Milano: Bompiani.
Agnoli, F, 1980. De coeli. Libro II, XII. Warszawa: PWN.
Agostino. De Genesis ad Litteram. Libro I, cap. 19.39.
Barrow, J. D. , Tipler F. J. 2002. Il principio antropico. Milano: Adelphi Milano.
Beringer, J. 2012. et al. (Particle Data Group) Review of Particle Physics. Phys. Rev.D 86 010001.
Collado González, S. 2013. “Le religión en la ciencia contemporánea. Impertinencias e inspiración.” Scientia et Fides 1: 68.
Giovanni della Croce. 2006. Salita del Monte Carmelo, Libro II, Cap. 10, pt. 2. Roma: Editore, Roma.
Giovanni Paolo II. 1998. Lettera enciclica Fides et Ratio del Sommo Pontefice Giovanni Paolo II ai vescovi della Chiesa Cattolica circa i rapporti tra fede e ragione.
Giovanni Paolo II. 1992. Discorso alla Pontificia Accademia delle Scienze in occasione della presentazione dei risultati della commissione di studi sul caso Galileo.
Goebel, T. 2007. “The Missing Years of Modern Humans.” Science 315: 194.
Hyers, C. 1984. The Meaning of Creation. Genesis and Modern Science. Atlante: John Knox Press.
Karwasz, G. et al. 2000. “Semplici esperimenti con sorgenti di luce (in polacco).”Fizyka w Szkole 5: 239.
Karwasz, G. 2011. “Fine della scienza? Per il momento niente paura (in polacco).” Edukacja Filozoficzna 52: 5.
Karwasz, G. 2012. Teaching science in early childhood – inquiry-based, interactive path on energy.Proceedings GIREP-EPEC Conference, University of Jyväskylä: 68.
Lambert, D. 2006. Scienze e teologia. Figure di un dialogo. Roma: Città Nuova.
Leibniz, G. W. 2008. Essais de théodicée. Sur la bonté de Dieu, la liberté de l’homme et l’origine du mal. Paris: Flammarion.
Macaulay, V. 2005. “Single, Rapid, Coastal Settlment of Asia Revealed by Analysis of Complete Mitochondrial Genomes.” Science 308: 1034.
Maslin M. A, S. Shultz S., Trauth, M. H. 2015. “A synthesis of the theories and concepts of early human evolution.” Phil. Trans. R. Soc. B 370: 20140064.
Messori, V. 1985. Rapporto sulla Fede. Colloquio con il cardinale Joseph Ratzinger. Torino: Edizioni San Paolo.
Ofer, B.Y. 1998. “The chronology of the Middle Paleolithic of the Levant.” In T. Akazawa, K. Aoki, and O. Bar-Yosef, eds. Neandertals and modern humans in Western Asia. New York: Plenum.
Pagel, M. et al. 2013. “Ultraconserved words point to deep language ancestry cross Eurasia,” Proc. Nat. Acad. Sciences of USA 110: 8471.
Pascal, B. 2008. Dio o il mondo. Milano: Mondadori Editore.
Perszon, J. 2013. “Teologia wśród nauk (Teologia tra le scienze).” Scientia et Fides 1: 151.
Poznik G. D.. et al. 2013. “Sequencing Y Chromosomes Resolves Discrepancy in Time to Common Ancestor of Males Versus Females.” Science 341: 562.
Ratzinger, J. 2006. In principio Dio creò il cielo e la terra. Riflessioni sulla creazione e il peccato, Torino: Lindau.
Samek Lodovici, G., 2004. L’esistenza di Dio, collana “I Quaderni del Timone”. Novara: Edizioni Art.
Schroeder, G. L. 1991, Genesi e Big Bang. Uno straordinario parallelo fra cosmologia moderna e Bibbia. Cuneo: Interno Giallo Editore.
Szamot, M. 2003. Genesis, qualcuno crede ancora? (in polacco). Kraków: Edizioni WAM, Kraków.
Tommaso d’Aquino. 1997. Commenti a Boezio, Questione V, Articolo I, Milano: Rusconi Editore.
Udías, A. 2010. Ciencia y religión. Dos Visiones del mundo. Santander: Sal Terrae.
Weinberg, S. 1994. I primi tre minuti. L’affascinante storia dell’origine dell’universo. Milano: Mondadori-De Agostini.
Zichichi, A. 1999. Perché io credo in Colui che ha fatto il mondo. Tra fede e scienza. Milano: Il Saggiatore.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Scientia et Fides
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 433
Liczba cytowań: 1