Old Train Timetables and Their Usefulness in Historical Research
DOI:
https://doi.org/10.12775/SZ.2016.08Keywords
railroads schedule 19th/20th century, passenger transports, organization of transports by rail in Poland of the 19th/20th century, information on the railwayAbstract
The article devoted to other transport timetables, issued in the form of independent prints which were published on Polish territory in the 19th, century and first half of the 20th, century (until 1939). These are rare prints in Poland, even the biggest national libraries, including the specialist ones have modest and incomplete collections (an exception is the National Library in Warsaw, where the considerable collection of timetables from interwar period is situated). Originally, the timetables were issued irregularly, additionally each railway company conducted a separate information policy. Joint publishing ventures were rare. The turn of the 19th, and the 20th century brought the significant change, mainly due to flag carriers who decided to more comprehensive and untypical printing initiatives. In addition to the items aimed at travellers, there were also timetables issued, envisaged for business use. The editions of timetables for particular stations or raliway nodes were rare until 1914. In the period of the Second Republic all known editorial solutions became more popular. New concepts of timetables also appeared. In general, after the World War I, quality and accessibility of the railway timetables on market improved. There were specially created institutions that took care of publishing timetables, some professional editors were also involved in it, for whom the production of timetables constituted the marginal of business and some casual publishers, who were performing other professions every day. Apart from the general characteristics of the source, which was done in the first part of the article, the determination of suitability of timetables in historical research was also done. It is certainly the valuable source material which should be taken by reserchers of different fields, involved not only in railway history.
References
Opracowania i źródła
Bradshaw-Mitchell V., Bradshaw’s History, Midhurst 2012
Bray M.I., Railway Tickets, Timetables & Handbills, Ashbourne 1986
Bryja M., Polskie Towarzystwo Księgarń Kolejowych „Ruch”, „Z Badań Nad Polskimi Księgozbiorami Historycznymi”, t. 19, 1999, s. 19–64
Dokładny rozkład jazdy kolei galicyjskich, Lwów 1876; Rozkład i ceny jazdy drogą żelazną z Krakowa do Lwowa, Czerniowiec, Wrocławia, Poznania i Wiednia. Przepisy pocztowe tudzież wykaz poczt osobowych w Galicji i opłaty od depesz telegraficznych, Kraków 1867
Dominas P., Powstanie i rozwój kolei na Ziemi Kłodzkiej w latach 1854–1914, Kłodzko 2009
Dziennik Urzędowy Ministerstwa Kolei
Dziennik Urzędowy Ministerstwa Kolei Żelaznych Dziennik Urzędowy Ministerstwa Komunikacji
Esbester M.O., Designing time: the design and use of nineteenth-century transport timetables, „Journal of Design History”, Vol. 22, 2009, no 2, p. 91–113.
Keller D., Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach w latach 1922–1939: geneza, podstawy prawne, organizacja i funkcjonowanie, Rybnik 2013
Kurier Kolejowy. Ważny od 1. maja 1914. Rozkład jazdy pociągów osobowych i pospiesznych w Galicji i Bukowinie. Połączenia do miast za granicą, do miejsc kąpielowych oraz ceny biletów do wszystkich stacji. Eisenbahn-Courier. Giltig vom 1. Mai 1914. Fahrplan der personenund eilzüge für Galizien und Bukowina. Samt Verbindungen mit den Städten des Auslandes, der Curorte, und Fahrkartenpreise für alle Stationen, Lwów 1914
Lomazzi B.S., Railroad Timetables, Travel Brochures and Poster. A History and Guide for Collectors, Golden Hill 1995
Opaliński D., Dyszlem i pod parą, czyli o galicyjskim kolejowo-pocztowym rozkładzie jazdy z 1867 r., „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 2014 nr 4, s. 613–624
Opaliński D., Kolejowe rozkłady jazdy w okresie II RP – funkcje społeczne źródła, w: Komunikowanie i komunikacja w dwudziestoleciu międzywojennym, red. K. Stępnik i M. Rajewski, Lublin 2010, s. 325–335
Rozkład jazdy pociągów wszystkich państwowych dróg żelaznych byłej: Galicji, Królestwa Kongresowego, Księstwa Poznańskiego, Śląska Cieszyńskiego oraz kolejach podjazdowych z uwzględnieniem ostatnich zmian, R. 1, wyd. 6, październik 1919, Warszawa [1919]
Rozkład jazdy polskich Kolei państwowych „Pekape” z uwzględnieniem ostatnich zmian, R. 1, wyd. 1, [ważny od lipca 1921], Warszawa [1921]
Schenkera pierwszy polski kurier kolejowy na sezon letni 1893. Z 2 mapami kolejowymi. Ważny od 1. czerwca 1893, III, 1893, Lwów 1893
Tomasik W., To już jest koniec..., w: tenże, Pociąg do nowoczesności. Szkice kolejowe, Warszawa 2014, s. 275–280 Walter W.K., Rozkład jazdy pociągów pasażerskich na kolejach żelaznych w Królestwie Polskiem i przylegających. Sezon letni obowiązujący od dnia 18 kwietnia (1 maja) 1911 r. Zebrał i wydał..., Warszawa 1911
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 601
Number of citations: 0