Zasady etyki wydawniczej
Zasady etyki wydawniczej
Redakcja Studia Iuridica Toruniensia stosuje zasady etyki publikacyjnej wynikające z obowiązującego prawa oraz Podstawowych Praktyk rozwiniętych przez Komitet ds. Etyki Publikacyjnej - Committee on Publication Ethics (COPE) - https://publicationethics.org/core-practices w tym celu przyjmuje i wdraża w sowich działaniach wyszczególnione poniżej zasady etyki wydawniczej oraz procedury w przypadku ich naruszeń. Standardy stosuje się wobec wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces publikacyjny.
Podmioty zaangażowane w proces publikacyjny
Podmiotami, do których skierowane są poniższe postanowienia, są wszystkie osoby zaangażowane w proces publikacji prac naukowych (dalej nazywanych jako utwór), które ukazują się w „Studia Iuridica Toruniensia”. Wśród nich są:
- Autorzy – osoby fizyczne, które zgłosiły utwór do czasopisma;
- Rada Redakcyjna– zespół powołany przez Dziekana Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, odpowiedzialny za planowanie polityki wydawniczej czasopisma;
- Rada Naukowa – organ kolegialny w skład, którego wchodzą specjaliści, dbający o realizację celów czasopisma;
- Recenzenci – specjaliści w danej dziedzinie wiedzy mający za zadanie weryfikację pod względem formalnym i merytorycznym zgłoszonego utworu, wskazanie na potrzebę dokonania zmian, a następnie wydanie opinii o jej odrzuceniu albo przyjęciu do publikacji w „Studia Iuridica Toruniensia”;
- Redaktor Naczelny – członek Rady Redakcyjnej, który kieruje nią oraz pracami Sekretariatu Redakcji, czuwa nad poziomem naukowym, stwierdza, czy nadesłany utwór spełnia wymagania stawiane w „Studia Iuridica Toruniensia” i zatwierdza je do publikacji;
- Zastępca Redaktora Naczelnego – członek Rady Redakcyjnej, który zgodnie z wytycznymi Redaktora Naczelnego zajmuje się bieżącą koordynacją prac Sekretariatu Redakcji;
- Sekretariat Redakcji – zespół odpowiedzialny za merytoryczne i techniczne przygotowanie poszczególnych tomów „Studia Iuridica Toruniensia”;
- Redakcja – Rada Redakcyjna i Sekretariat Redakcji, reprezentowane przez Redaktora Naczelnego.
ZASADY ETYKI WYDAWNICZEJ
Uczciwość
- Redakcja dba o zachowanie uczciwości. W swych działaniach nie toleruje plagiatu i dyskryminacji - pośredniej czy bezpośredniej, czy innego nieetycznego postępowania.
- Podmioty zaangażowane w proces publikacji, stosownie do swojej roli w procesie publikacyjnym:
- powinny usunąć artykuł, który powstał z naruszeniem zasad etycznych;
- powinny decydować o zgłoszeniu, za pośrednictwem Redaktora Naczelnego, nieuczciwego postępowania Autora do jednostki jego afiliacji;
- nie powinny publikować artykułów, które budzą podejrzenie co do uczciwości Autora.
- Autorzy zobowiązani są:
- złożyć oświadczenie potwierdzające, że:
- przysługują im autorskie prawa majątkowe do zgłoszonego utworu,
- utwór nie narusza praw osób trzecich,
- prawa autorskie do tego utworu nie są ograniczone,
- zgłoszony utwór nie został skierowany do publikacji w innym wydawnictwie i nie został dotychczas opublikowany,
- odpowiednio przywołać prace innych osób, z których korzystali opracowując utwór.
- złożyć oświadczenie potwierdzające, że:
- Uznaje się, że utwór został opublikowany wcześniej, jeśli zachodzi jedna z poniższych okoliczności:
- został już opublikowany w całości;
- w nadesłanym utworze wykorzystano duże fragmenty opublikowanych prac Autora.
- Autor to osoba, która ma znaczący wkład w przygotowanie koncepcji, założeń i metod wykorzystanych w utworze. Każdy, kto wniósł znaczący wkład w Utwór, powinien zostać wskazany jako współautor. Autorzy powinni zadeklarować:
- że w przypadku przekazywanej do publikacji pracy nie występuje zjawisko „ghostwriting” lub „guest authorship”.
- wkład procentowy poszczególnych autorów w powstanie przekazywanej do publikacji pracy;
- jakie były źródła finansowania badań i przygotowania Utworu;
- że są świadomi, iż zjawiska ghostwriting i guest authorship są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przez Redakcję przypadki będą ujawniane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich instytucji (w tym podmiotów zatrudniających autorów).
- Recenzenci:
- powinni jasno wyrazić swoją opinię o utworze, wykorzystując do tego merytoryczne argumenty;
- oceniają utwór w sposób obiektywny. Krytykowanie ad personam jest niedopuszczalne;
- nie mogą dla własnych korzyści wykorzystywać informacji i pomysłów, z którymi zapoznali się podczas oceny pracy;
- zachowują poufność co do treści recenzowanego utworu i nie powinni go omawiać z innymi ekspertami, bez zgody Redakcji.
Transparentność
- Redakcja podejmując działania dba o ich transparentność. Odnosi to do przyjmowania, opiniowania, edycji i publikacji utworów. W toku prac Redakcja:
- udziela użytecznych, rzeczowych, zrozumiałych i wiarygodnych informacji;
- informuje Autorów o przebiegu procesu recenzji, jak również uzasadnia ewentualną zaistniałą zmianę tego przebiegu;
- informuje Autorów o etapie procesu wydawniczego, na jakim znajduje się nadesłany utwór, w tym o wnioskach zawartych w recenzji;
- raz w roku publikuje listę wszystkich recenzentów współpracujących,
- wspiera politykę otwartego dostępu.
- Redakcja zachęca Autorów do archiwizacji danych badawczych w otwartych repozytoriach danych badawczych oraz poprawnego cytowania w swoich publikacjach danych badawczych, w szczególności załączenia numeru DOI lub innego identyfikatora danych badawczych.
Poufność
- Członkowie Redakcji zachowują poufność. Podmioty zaangażowane w proces publikacyjny utrzymują w tajemnicy wszelkie informacje uzyskane podczas wykonywania swoich zadań. W tym zakresie w szczególności należy:
- utrzymywać w tajemnicy i traktować z poufnością informacje dotyczące każdego zgłoszonego utworu;
- nie ujawniać tożsamości autora recenzentom oraz tożsamości recenzentów autorowi. (double blind review);
- udostępniać informacje dotyczące zgłoszonego utworu wyłącznie Autorom, kandydatom na recenzentów, recenzentom i zaangażowanym w proces publikacji Utworu członkom Redakcji;
- nie używać bez pisemnej zgody Autora nieopublikowanych materiałów we własnych badaniach i pracach.
- utrzymywać w tajemnicy i traktować z poufnością informacje dotyczące każdego zgłoszonego utworu;
Odpowiedzialność
- Redakcja w swoich pracach kieruje się zasadą odpowiedzialności i promuje tę postawę wśród swoich współpracowników.
- Redakcja:
- określa i upublicznia procedurę recenzyjną wraz z kryteriami oceny;
- podejmuje decyzje o potrzebie ewentualnych zmian, o odrzuceniu lub przyjęciu utworu do publikacji, biorąc pod uwagę jedynie jej oryginalność, istotność, jasność zaprezentowanego wywodu oraz zgodność z zakresem tematycznym czasopisma;
- dba o wysoki poziom merytoryczny opublikowanych utworów, a jeśli jest to niezbędne po przeprowadzeniu działań wyjaśniających– zamieszcza poprawki, wyjaśnienia, wycofania i przeprosiny;
- nie toleruje plagiatu ani innego nieetycznego postępowania, a w razie potrzeby usuwa artykuł, który powstał z naruszeniem zasad etycznych;
- decyduje o przedstawieniu wykrytego nieetycznego postępowania jednostce afiliacji Autora.
- Autor zobowiązuje się:
- informować o istnieniu konfliktu interesów, które mogą wpływać na treść utworu lub jego odbiór;
- ujawniać źródła finansowania swoich badań;
- niezwłocznie poinformować Redaktora Naczelnego o zauważonym błędzie lub istotnej nieścisłości w swoim utworze, który został opublikowany, a także podjąć współpracę w celu naprawy tychże;
- stosować się do przyjętych przez Redakcję wymogów redakcyjnych.
- Recenzenci:
- powinni zawiadamiać Redaktora Naczelnego o zaistnieniu konfliktu interesów, który uniemożliwi recenzowanie danego utworu;
- nie mogą oceniać utworu, jeśli zachodzi taki konflikt interesów;
- powinni oceniać tylko zawartość merytoryczną utworu, a uwagi krytyczne powinny być uzasadnione w formularzu recenzji;
- powinni niezwłocznie zawiadamiać Redaktora Naczelnego o każdej okoliczności, która świadczy o naruszeniu zasad etyki wydawniczej czasopisma;
- powinni niezwłocznie zawiadomić Redakcję o niemożności dotrzymania terminu na sporządzenie recenzji.
PROCEDURY W PRZYPADKU NARUSZENIA ZASAD ETYKI
- Redakcja zachowuje najwyższą staranność przy wdrażaniu wyżej wymienionych zasad w procesie publikacyjnym. Jednak w razie podejrzenia wystąpienia lub wystąpienia przypadków ich naruszenia przyjmuje się niniejsze zasady postępowania.
- W razie zauważenia przypadku naruszenia zasad etyki lub powzięcia podejrzenia o możliwości jego wystąpienia każdy z podmiotów zaangażowanych w proces publikacyjny zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania informacji Redakcji, za pośrednictwem Redaktora Naczelnego lub przesyłając ją na adres sit@umk.pl.
- Za przypadek naruszenia zasad etyki uznaje się każde zachowanie niezgodne z przyjętymi przez Redakcję zasadami etyki publikacyjnej, w tym zachowania niezgodne z prawem.
- Po uzyskaniu informacji o przypadku naruszenia zasad etyki lub podejrzeniu możliwości jego wystąpienia Redakcja podejmuje działania wyjaśniające. Redakcja podejmując działania wyjaśniające dochowuje staranności, poufności oraz dba by zostały one przeprowadzone bez zbędnej zwłoki, a także z uwzględnieniem stanowisk wszystkich zainteresowanych stron, zwłaszcza Autora i Recenzenta. Redakcja podejmując działania opiera się na właściwych dla zgłoszonego naruszenia diagramach postępowania wypracowanych przez COPE, dostępnych na https://publicationethics.org/guidance/Flowcharts.
- wynikach podjętych działań wyjaśniających Redakcja informuje wszystkie zainteresowane strony. W razie stwierdzenia naruszenia, którego dopuścił się Autor lub Autorzy Utworu Redaktor Naczelny podejmuje decyzję o powiadomieniu o zaistniałym naruszeniu jednostki afiliacji Autora/ Autorów.
- Wszelkie zastrzeżenia i skargi dotyczące działalności czasopisma „Studia Iuridica Toruniensia”, w szczególności w zakresie stosowanych zasad etyki publikacyjnej, można składać w formie mailowej na adres: sit@umk.pl.