Due Diligence and the Art Market. Assessing the Impact of the 1995 UNIDROIT Convention on Stolen or Illegally Exported Cultural Objects
DOI:
https://doi.org/10.12775/SIT.2018.020Słowa kluczowe
należyta staranność, UNIDROIT, rynek sztuki, restytucja, dobra kulturyAbstrakt
Konwencja UNIDROIT o skradzionych lub nielegalnie wywiezionych dobrach kultury z 1995 r., wypracowana przez Międzynarodowy Instytut Unifikacji Prawa Prywatnego (UNIDROIT), jest zbiorem podstawowych zasad dotyczących zachowania, restytucji i zwrotu dóbr kultury. Genezą jej powstania jest m.in. potrzeba ujednolicenia definicji terminu nabywcy w dobrej wierze, chronionego w wielu krajach. Ocena zachowania należytej staranności na rynku sztuki stanowi podstawę ustalenia okoliczności zakupu, zatem kroki podjęte w celu jej zapewnienia powinny wynikać ze stosowania ujednoliconego zbioru zasad postępowania, jakim jest konwencja. Praktyczne zastosowanie tych rozwiązań musi jednak zostać poddane analizie w związku ze zróżnicowaniem rynku międzynarodowego. Niniejszy artykuł stanowi wprowadzenie do analizy możliwych przeszkód przy zastosowaniu uwspólnionego rozumienia należytej staranności w kontekście międzynarodowym.
Bibliografia
Bandle A.L., Theurich S., Alternative Dispute Resolution and Art-Law – A New Research Project of the Geneva Art-Law Centre, “Journal of International Commercial Law and Technology” 2011, 6(1).
Cornu M., Engaging the European Art Market in the fight against the illicit trafficking of cultural property. Study for the capacity-building conference, 20–21 March 2018.
Fighting Illicit Trafficking in Cultural Objects, Searching for Provenance and Exercising Due Diligence in the European Union, (n.p.) 2017.
Elgammal A., Kang Y., Leeuw M.D., Picasso, Matisse, or a Fake? Automated Analysis of Drawings at the Stroke Level for Attribution and Authentication, (n.p.) 2017.
Elliott M.A., Schmutz V., World heritage, “The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Globalization” 2017.
Fiorentini, F., A legal pluralist approach to international trade in cultural objects, in: J.A.R. Nafziger, T.B. Stoel (eds.), Handbook on the Law of Cultural Heritage and International Trade, Cheltenham 2014.
Giroud, S., Boudry, Ch., Art Lawyers’ Due Diligence Obligations: A Difficult Equilibrium between Law and Ethics, “International Journal of Cultural Property” 2015, Volume 22, Issue 2–3.
Gwoździewicz, P., Przedawnienie roszczeń o zwrot dóbr kultury. In: W. Kowalski, & K. Zalasińska (eds.), Rynek sztuki: aspekty prawne, Warszawa 2011.
Hook, P., Rogue’ Gallery: A History of Art and its Dealers, London 2017.
Kowalski, W., The road to the 1995 UNIDROIT Convention and its basic solutions, “Santander Art and Culture Law Review” 2015, Volume 1.
Lazzaro, E., Moureau, N., Auctioneers vs. commissaires-priseurs: The carnival mirror of profession regulation in the international art market, “The European Journal of Comparative Economics” 2013, Volume 10, Issue 2.
Prott, L., The UNIDROIT Convention on Stolen or Illegally Exported Cultural Objects – Ten Years On, “Uniform Law Review” 2009, Volume 14, Issue
–2.
Reeves, V.K., Establishing Authenticity in French Law, in: R.D. Spencer (ed.), The Expert versus the Object: Judging Fakes and False Attributions in the Visual Arts, New York, NY 2004.
Renold, M.A., Stolen Art: The Ubiquitous Question of Good Faith. In Resolution of Cultural Property Disputes, edited by The International Bureau of the Permanent Court of Arbitration, The Hague 2013.
Schneider, M., UNIDROIT Convention on Stolen or Illegally Exported Cultural Objects: Explanatory Report/Convention d’UNIDROIT sur les biens
culturels volés ou illicitement exportés: rapport explicatif, “Uniform Law Review” 2001, Volume 6, Issue 3.
Wallace, A., Bandle, A.L., Renold, M.A., Case Two Bronze Animal Heads – China and Pierre Bergé, 2013.
Zalasińska, K., Dobra wiara jako przesłanka ochrony nabywców kradzionych dzieł sztuki. Wybrane zagadnienia, “Palestra” 2010, Issue 5–6.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 518
Liczba cytowań: 0