Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Zasady etyki wydawniczej
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Proces recenzyjny
    • Zespół redakcyjny
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Iuridica Toruniensia

Pozytywne i negatywne przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiej
  • Strona domowa
  • /
  • Pozytywne i negatywne przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 (2017): Tom XX /
  4. Studia i artykuły

Pozytywne i negatywne przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiej

Autor

  • Marcin Żurawski Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/SIT.2017.019

Słowa kluczowe

upadłość konsumencka, upadłość osób Mzycznych, przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiej

Abstrakt

Konsument, który nie jest w stanie spłacać swoich zobowiązań, może od 2009 r., zgodnie z polskim prawem, złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości. Jednakże postępowanie to było bardzo restrykcyjne, a jego dostępność ograniczona. Ustawa pozwalała osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej tylko w wyjątkowych okolicznościach pozostających poza ich kontrolą, takimi jak choroba czy utrata zatrudnienia. W artykule zestawiono przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiej w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. Autor prezentuje również różnice pomiędzy sformułowaniem przesłanek przed nowelizacją polskiego prawa upadłościowego w 2014 r. oraz po niej.

Bibliografia

Adamus R., Witosz A.J., Witosz A., Upadłość konsumencka. Komentarz praktyczny, Warszawa 2009.

Filipiak P. (red.), Upadłość konsumencka po dużej nowelizacji. Komentarz, Poznań 2015.

Gurgul S., Prawo upadłościowe i naprawcze. Komentarz. Art. 4913. 2010, dostęp elektroniczny: System Informacji Prawnej Legalis (dostęp: 27.02. 2017 r.).

Kabza E., Wybrane problemy upadłości konsumenckiej w świetle nowej regulacji, „Studia Iuridica Torunienisia”, t. V, 2009, s. 121–139., https://doi.org/10.12775/sit.2009.007.

Reifner U., Kiesilainen J., Huls N., Springeneer H., Consumer Overindebtness and Consumer Law in European Union, Final Report, http://www.ecri.eu/new/system/_les/26+consumer_overindebtedness_consumer_law_eu.pdf (dostęp: 26.02.2017 r.).

Szpringer W., Upadłość konsumencka. Inspiracje z rozwiązań światowych oraz rekomendacje dla Polski, Warszawa 2006.

Szymańska A., Upadłość konsumencka w Polsce na tle doświadczeń innych krajów Unii Europejskiej, Warszawa 2014.

Studia Iuridica Toruniensia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-12-19

Jak cytować

1.
ŻURAWSKI, Marcin. Pozytywne i negatywne przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Studia Iuridica Toruniensia [online]. 19 grudzień 2017, T. 20, s. 372–386. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/SIT.2017.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 (2017): Tom XX

Dział

Studia i artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 785
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

upadłość konsumencka, upadłość osób Mzycznych, przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiej
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa