Pozytywne i negatywne przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiej
DOI:
https://doi.org/10.12775/SIT.2017.019Słowa kluczowe
upadłość konsumencka, upadłość osób Mzycznych, przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiejAbstrakt
Konsument, który nie jest w stanie spłacać swoich zobowiązań, może od 2009 r., zgodnie z polskim prawem, złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości. Jednakże postępowanie to było bardzo restrykcyjne, a jego dostępność ograniczona. Ustawa pozwalała osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej tylko w wyjątkowych okolicznościach pozostających poza ich kontrolą, takimi jak choroba czy utrata zatrudnienia. W artykule zestawiono przesłanki ogłoszenia upadłości konsumenckiej w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. Autor prezentuje również różnice pomiędzy sformułowaniem przesłanek przed nowelizacją polskiego prawa upadłościowego w 2014 r. oraz po niej.Bibliografia
Adamus R., Witosz A.J., Witosz A., Upadłość konsumencka. Komentarz praktyczny, Warszawa 2009.
Filipiak P. (red.), Upadłość konsumencka po dużej nowelizacji. Komentarz, Poznań 2015.
Gurgul S., Prawo upadłościowe i naprawcze. Komentarz. Art. 4913. 2010, dostęp elektroniczny: System Informacji Prawnej Legalis (dostęp: 27.02. 2017 r.).
Kabza E., Wybrane problemy upadłości konsumenckiej w świetle nowej regulacji, „Studia Iuridica Torunienisia”, t. V, 2009, s. 121–139., https://doi.org/10.12775/sit.2009.007.
Reifner U., Kiesilainen J., Huls N., Springeneer H., Consumer Overindebtness and Consumer Law in European Union, Final Report, http://www.ecri.eu/new/system/_les/26+consumer_overindebtedness_consumer_law_eu.pdf (dostęp: 26.02.2017 r.).
Szpringer W., Upadłość konsumencka. Inspiracje z rozwiązań światowych oraz rekomendacje dla Polski, Warszawa 2006.
Szymańska A., Upadłość konsumencka w Polsce na tle doświadczeń innych krajów Unii Europejskiej, Warszawa 2014.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 588
Liczba cytowań: 0